Rakkaat kanssaodottajat.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Liityin tänään pitkän sivustaseurailun jälkeen vau.fi:n mainioon yhteisöön meille vauvaimmeisille.
Odottelen itse esikoistani joka puolenvuoden yrityksen jälkeen sai alkunsa ja voi tätä odotuksen ihanuutta ja kamaluutta:) Vasta alussa ollaan (vk 11)eikä vielä meinaa uskoakaan, mutta hiljaa hyvä tulee.

Haluaisin nyt avata mieltäni ja katsoa josko täältä löytyisi odottavia mammoja tai jo valmiita äitejä jotka jakavat samoja oloja ja mietteitä kuin tämä (välillä hysteerinenkin) tuleva äiti.

Elikkäs: Meille kaikille on varmasti (?) tuttua se, kun plussattua mieleen tulee miljoonia kysymyksiä kaikesta mahdollisesta alkion, sikiön, vauvan, itsen ja miehen hyvinvoinnista. Paineet itseä kohtaan kasvaa ja ulkomaailma asettaa niitä vielä lisää. Kun MITÄÄN ei saa enää syödä ja juoda (siideri, kahvi,juustot,karkit,suklaa,lakritsa..). Kun KAIKKI ihanat asiat on vaarallisia (kynsilakat, hiusvärit,meikit, hevoset ja kissat..) Ja kun kaikki mikä ennen tuotti itselle nautintoa ja hyvää mieltä on sekin KIELLETTYÄ (tupakointi, taistelulajit,benjihyppy mitä näitä nyt on..)

Minä, kuten jo on käynyt ilmi ihan keltanokka tällä äitiyden alalla uskon ja rehellisesti myönnän, että muumimamman sanoin: "Kaikki mikä on hauskaa, on hyvää vatsalle."

Jokainen meistä on yksilö. Jokaisen meidän raskaus on yksilöllinen. eikä kenenkään, toistan kenenkään, tulisi sanella meille kuinka ja miten meidän tulee raskausaikana elää. (Pois suljen siis todetut riskiraskaudet, koska ne ovat oma lukunsa).

Enemmän vaikutusta raskauden etenemiseen ja sikiön kasvuun ja hyvinvointiin on perintötekijöillä ja äidin hyvinvoinnilla, kuin sillä juoko tämä aamulla kupin kahvia vai ei.

Jokainen meistä päättää mistä kaikesta on valmis luopumaan syntymättömän lapsen vuoksi, kukaan muu ei sitä päätöstä saa tai voi tehdä.

Tulevaa äitiä ei KUKAAN saa syyllistää siitä, että haluaa nauttia myös itse elämästään raskauden ajan. Raskaus on kaunein ja arvostettavin asia mitä voi kuvitella, ja sitä pitää vaalia.
On odottajia,näitä "superäitejä", jotka tekevät KAIKKENSA syntymättömän lapsensa hyväksi. Ja lapset syntyvät terveenä ja elinvoimaisina. Tai sitten eivät.
                    On odottajia, jotka ryyppäävät ja rellestävät ja elävät kuin huomisra ei olisi, koska eivät tiedä olevansa raskaana ennen kuin puolivälin jälkeen, ja katso! Lapsi syntyy täydellisen terveenä. Tai sitten ei.
                    Ja on odottajia niinkuin minä. Olen alusta asti tiennyt olevani raskaana. Olen nimenomaan yrittänyt tulla raskaaksi. Olen hysteerinen. Soitan viikoittain omalle äidilleni/neuvolaan notta mikä on normaalia ja saankö syödä silliä tai sienisalaattia. Ja juon kahvia aamulla. Alkoholilla on nollatoleranssi. Tupakkaa poltan hyvin vähän, mutta mitäs sitä kieltämäänkään. Se on ainoa asia joka tämän tytön pään pitää kasassa kaiken muun hysteerisyyden kanssa. Ja se mikä minut saa raivonpartaalle on se, kuinka jotkut sanovat, että en ansatse tätä lasta, koska elän elämääni eteenpäin vaikka sisälläni kasvaa toinen.

Minä olen ainoa jonka toiminta tähän lapseen vaikuttaa. Mutta en minäkään kaikkeen pysty. Voisin olla polttamatta, juomatta kahvia ja syömättä karkkia ja synnyttää jollain tasolla kehitysvammaisen lapsen. Mutta voin myös nauttia elämästä ja raskaudesta täysin rinnoin ja synnyttää täysin terveen lapsen.Toki tiedät että monet aineet ym.asiat ovat vaarallisia sikiölle, ja niistä täytyy olla perillä. Mutta KOHTUUS kaikessa.Ripsiväriä SAA käyttää, ellei se ole tehty asbestista.  Lapsen terveyteen vaikuttavat niin sanotusti KORKEAMMAT VOIMAT (niitä sen enempää epäuskovaisena ihmisenä määrittelemättä).
Niihin vaikuttavat terveystekijät,perintötekijät,usko,luottamus,äidin hyvinvointi ja kappas,tuuri. Kukaan ei voi päättää: "Tästä lapsesta tulee terve." Se ei ole loppupeleissä meidän äitien päätettävissä, valitettavasti.

Oman äitini sanoin: "Jos itsellä on hyvä olla, on lapsellakin hyvä olla."

Jos siis kahvista tulee huono olo, älä juo sitä.
Jos tupakoinnista tulee vastenmieliset omantunnontuskat, älä polta.
Jos mielesi tekee syödä viisitoista hapankorppua kerralla, syö.
Jos meinaat pyörtyä lenkillä, älä lenkkeile vaan joogaa.

Kuunnellaan rakkaat odottajat kehoamme ja mieltämme. Ne kertovat meille kuinka olla ja elää, eivät muut hysteeriset raskauttamme sivustaseuraajat.

Hyvin kirjoitettu, kiitos siitä!

Olisi ihanaa, jos kaikki ymmärtäisivät, että ei ole vain yhtä parasta tapaa tehdä asioista, vaan monia monia erilaisia tapoja, jotka ovat juuri sopivia :) (Vaikka tietty kannattaa raskaana elää terveellisesti, mutta senhän nyt varmasti tiesitkin)

Muumimamman elämänviisaudet auttavat aina

Niin siis totta kai terveydestään täytyy pitää erityistä huolta, senhän me kaikki odottajat tiedostamme:)

Mutta itseään ei tule unohtaa kaiken odottamisen keskelläkään:)

Odotetaan onnellisina,siitä on terveet lapset tehty.

Täähän on ihan selvyys. Ainakin mulle :)

Tottakai ite tarkistan jostain jutuista, että onko terveellisiä raskausaikana, ihan vaan minimoidakseni riskit.

Mutta suklaata olen himoinnnut koko raskauden, ja olen syönyt sitä syyllisyyttä tuntematta! Se on se, joka pitää tämän tytön pään jollain tavalla selkeenä kaiken muun keskellä.
Tosin huomenna on sokerirasitustesti... voi olla, että se suklaakin multa sitten loppujen lopuksi kielletään :(

Mitä sikiö tekee kun äiti tupakoi? Kun äiti vetää henkoset, ultraäänikuvissa näkyy selvästi, kuinka sikiö alkaa vääntelehtiä ja sen sydän alkaa lyödä nopeammin. Sitten liikkeet vähenevät ja hengitys muuttuu.

Sikiö voi vääntelehtiä jonkin aikaa, mutta pysähtyy sitten kokonaan. Tämä saattaa jatkua jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen.

Sikiön veri sitoo kaksi kertaa niin paljon häkää kuin äidin veri. Lisäksi häkä vaikuttaa sikiössä pitempään kuin äidissä. Jos äiti polttaa useita kertoja päivässä, on sikiön veressä koko ajan häkää.

Tupakansavun nikotiini saa kehon verisuonet supistumaan. Tämä tapahtuu myös istukassa, koska se on täynnä verisuonia. Kun istukan verisuonet supistuvat, vähenee sikiön veren, hapen ja ravinnon saanti.

Kasvuun tarvitaan riittävästi happea

Tupakoitsija hengittää sisäänsä häkää, samaa myrkyllistä kaasua, jota tupruaa auton pakoputkesta. Veressä häkä valtaa osan hapelle tarkoitetusta paikasta – siksi tupakoijien hengitys on usein kiivasta.

Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana muodostuvat ja kehittyvät kaikki lapsen sisäelimet. Tänä aikana on tärkeää, että lapsella on parhaat kehitys- ja kasvuedellytykset – ja näihin kuuluu ehdottomasti riittävä määrä puhdasta happea, jonka sikiö saa veren mukana äidiltään.

Takaisin