Mun käsityksen mukaan aika yleinen riidanaihe parisuhteissa enkä usko että vain se suhdetta kaataa. Taitaa siihen tarvita esim. kaikkien säästöjen riskaamista johonkin rahastoon, joka kaatuu tai muuta perusturvallisuutta vaarantavaa sähläämistä. Mulla ja miehellä on aina ollut omat tilit ja tulee olemaankin. Mies laittaa joka kuukausi mun tilille jotain. On perustellut sitä sillä, että paremmassa turvassa ovat siellä kuin hänellä, kun hän muuten ostelisi kaikenlaista (esim. moottoriajoneuvoihin liittyvää). Noin yleensä en välitä tietää miehen menoista tai mitä hänellä on tilillään, sillä aikuisena hänen tulee vastata itse asioistaan. Nelisen vuotta sitten kävi niin, että olimme lähdössä lomalle miehen kustannuksella ja hänelle oli yhtäkkiä tullut erääntyviä laskuja ja sit hänellä ei ollut mitään tilillä. Silloin hän joutui pyytämään rahaa minulta (opiskelijalta!). Se säikäytti meidät molemmat, vaan eipä oo tilannetta enää tullut eteen. Silloin kehotin häntä tekemään jemmatilin, että AINA pitää olla vähän säästössä yllättäviä tilanteita varten. On toiminut hyvin, eikä oo sittemmin tarvinnut multa rahaa pyytää.
Mut mä ymmärrän sun miestä, kun sanoo, ettei pidä hätiköidä vauvan tavaroiden suhteen. Itse meinaan ajattelen aivan samalla lailla. Ennen vauvaa meillä ei ollut juuri mitään (vauva tuli 3 viikkoo etuajassa). Muutamat vaatekappaleet, joita olin ostanu oli kokoa 62 cm ja sit lähdinkin heti sairaalasta päästyäni ostamaan kokoa 50 cm. Samalla reissulla ostin hoitoalusen ja kosteuspyyhkeitä. Vaunut ja kaukalon ja sängyn olin hankkinut samalla viikolla kun synnytys tuli ajankohtaiseksi. Jos otat äitiyspakkauksen, niin siellähän niitä tarpeita tulee. Minä en ottanut, vaan ostelin sitten myöhemmin sitä, mitä vauva oikeesti tarvitsi (kuumemittaria meillä ei ole vieläkään).
Mitä miehesi tuumaisi ajatuksesta, että vähitellen laittaisitte rahaa pieniä määriä säästöön vauvan tarvikkeita varten? Ja mitäpä sinä tuumaisit, että tekisitte hankintoja hiukan myöhemmin? Entäpä jos tekisit listan välttämättömistä tarpeista ja niiden hinnoista, ja esittäisit sen miehellesi sanoen, että näin vähän / paljon vauva tarvii?