Raha-asioista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Korhis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Korhis

Vauhtiin päässyt keskustelija
En tiedä onko salaisella puolella tästä keskustelua, kun en ole vielä kuukautta ollut rekattu käyttäjä.
Tuolta aikaisemmista kuukausista löysin kummiski tällaisen ryhmän, ja ajattelin tännekin lisätä. Jos tuntuu liian henkilökohtaiselta, ei tietty tarvii vastata näihin :)

Miten teillä hoituu lapsen menot ja talouspuoli ylipäätään?
Meillä on tähän mennessä ollut onnellinen tilanne, että molemmat tienaamme melko hyvin ja sama tulotaso. Laitamme kuukausittain yhteiselle tilille saman verran rahaa, mistä maksetaan talouden menoja. Lopuilla sitten tehdään mitä halutaan. Molemmat laitetaan yleensä sama summa säästöön ja loput tuhlataan.

Vähän itseäni jännittää tottua sitten äippälomalla huonompaan elintasoon. Yrittäjänä mun tulot tippuu aika selkeesti äippäloman ajaksi, joskin meillä sitten mies jää vanhempainvapaalle. Teen töitä kotoa, niin saadaan olla molemmat näin kotona :) Onneksi mies on todella reilu ja ihana, eli uskon kyllä, että tulee äippälomalla raha-asiat sujumaan kuin itsekseen, tai ainakin meidän välillämme reilusti.

Jännä nähdä miten menee. Säästöjä en haluaisi hirveesti käyttää. Saadaan tuttavalta ainaskin kaukalo ja sitteri, kun heillä vuoden vanhempi lapsi ja tosi hyvät uudet tavarat. Sänky, rattaat ja perustarvikkeet joutuu hankkimaan vielä. Ehkä avaamme nyt vauvatilin, ja sinne molemmat tallettaa palkasta valmiiksi joitakin summia, niin ei tunnu kertarepäsynä.

Mites teillä?

Oon vähä huoleton hulda noiden raha asioiden kanssa :D
Välillä tekee tiukkaa ja eleyään niukemmin mutta silloin kun on rahaa sitä kyllä meneekin :bag:

Meillä ei ole enään säästöjä kun juuri otimme lainen ja ostimme talon (hyvään völiin tämäkin osui):rolleyes:

Mutta alustavasti ollaan puhuttu että laitetaan yhteiselle tilille x summa rahaa mistä menee sit yhteiset menot. Juurikin sähköt, vedet yms.

Hankintojen suhteen meillä on hyvä tilanne kun luotan sukuuni ;D kaikilla on vähän kaikkea tallessa ja onneksi on jonkin verran lapsia suvussa niin saadaan aika paljon käytettyä..
Sitä mie odotan innolla että saisin äitiltä minun vanhoja vaatteita ja ja..

Tuli sellainen ahaa elämys että eikös sit noi äippärahat tule vuoden -15 mukaan jos laskettu aika on -17 puolella?

Onneksi tulee veronpalautus rahoja niin siitä saa säästöön ja niistä rahoista ostetaan uudet rattaat..

iLa, mun mielestä 2015 vuoden mukaan joo :)

Ja itse asiassa meillä vähän sama tilanne, että ostettiin oma juuri, ei onneksi ihan kaikkia säästöjä laitettu käsirahaan, mutta uusiminen vei aika hyvän osan kieltämättä :D Nyt vaan ruvetaan säästää ihan erikseen vauvamenoihin.

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Jos tulee 15 vuoden mukaan mulla ei ole mitä hätää ;D

Meillä meni ostoon ja makuuhuoneen remppaan.. Kylppäri ja keittiö on seuraavana listalla ;D
Hyvä ostaa talo niin tietää että osti samalla loppumattoman projektin. Jotain saa valmiiksi niin saakin jo jatkaa toisesta nurkasta ;D

Voisin veikata että laitetaan samaan kasaan kaikki säästöt mitä jää niin niistä katsotaan mihin menee ja ja :)

Meillä mies tienaa tuplasti sen mitä minä. Meillä on omat asuntolainat, mies maksaa pääasiassa kauppa ostokset, sähkölaskun ja auton. Minä yhtiövastikkeen. Säästöjä on molemmilla, joten ei pitäisi hätää olla kun mun tulot tippuu. :)

• Tykkään
Reaktiot: iLa
Meillä on pienet tulot ja välillä tiukkaakin mut aina ollaan jotenki selvitty. Varsinki ku hoitovapaalla olin viimmeksi hetken nii sillon oli aika stressaavaa taloudellisesti.

Mitä toi siis tarkottaa että menee vuoden 2015 mukaan?

Tarkoittaa että minkä verran oot tienannut sinä vuonna niin sen mukaan saat äitiysrahaa tms :)

Tai jos saat viimeisen puolen vuoden ajan ennen äitiyslomalle jääntiä huomattavasti enemmän rahaa kuin 2015 per kuukausi, voit ottaa äitirahan myös sen viimeisen puolen vuoden mukaan. Mun kohdalla ei oo mitään väliä, kun oon köyhä opiskelija, ja saan joka tapauksessa sen minimituen.

Ei tässä kahden opiskelijan taloudessa varsinaisesti koskaan ole rahalla rällätty, mutta kun mun tulot tippuu ensikuussa minimivanhempainvapaarahasta kotihoidontukeen, oon kyllä hetkellisesti ihmeissäni, kuinka tästä selvitään. Kelalla on kummallinen käsitys, että opiskelevat ihmiset ei syö, tai ainakaan niillä ei ole muita menoja kuin asuminen. Onneksi miehellä on oman alan työpaikka opintojensa ohessa, niin ei me nyt ihan pulassa olla. Ollaan kuitenkin ajateltu, että parempi ne lapset nyt opiskellessa on tehdä, kun ollaan jo valmiiksi totuttu jokainen sentti laskemaan, kun sitten heti työelämään pääsemisen jälkeen jäädä taas moneksi vuodeksi kelan tuille lapsia hoitamaan. Me tehdään bebet nyt, valmistutaan samalla ja toivotaan mullekin työpaikkaa tän bebe nro. 2:n äippäloman jälkeen.

Selvä, kiitos! Oon ollu äitiyslomalla ja hoitovapaalla 2015, mut nyt oon töissä. Joten helpotus jos sen voi ottaa myös viimeisen puolen vuoden mukaan.

Miiumiu, jos sun tulot on viimeisen kuuden kuukauden kohdalla olleet korkeammat kuin 2015, ja niiden pitää olla vähintään 20 % enemmän, että vaihdetaan siihen laskemiseen :)

Tulee varmaan tiukkaa välillä olemaan, varsinkin kun napsahtaa sähkölaskut, mut luotan siihen että pärjätään.
Saan eka kertaa äitiysrahan tulojen mukaan :) Ekassa olin ollu opiskelija/työtön ja toisessa mentiin sillä samalla, vaikka vähän töitä ehdin tekemäänkin.

Ainahan se on pientä totuttelua, kun palkka vaihtuu äippärahaan! Täälläkin juuri ostettiin paritalon puolikas, eikä ihan heti viitsi laittaa lyhennysvapaallekaan. Muutoin meillä on käytössä yhteinen tili, mistä maksellaan kaikki perheen menot :)

Kyllähän se opettelua vaatii kun yhtäkkiä tilille ei tule sama summa kuin ennen. Muistan vain aikaisemmista älomista, että menot oli pienemmät kuin mitä nyt kun käy töissä. Lounastelu kaupungilla ei tule harrastettua, ei tule tehtyä extempore ostoksia työmatkalla, tekee kaikki ruuat itse sekä kaupassa ehkä tulee käytyä harvemmin ja suunniteltua ruuat paremmin. Nämä ainakin itsellä tulee vaikuttamaan.

Paljonko suomessa on minimi äitiyslomarahat? Nykyisessä asuinmaassani olisi hyvät äitiysetuudet mikäli olisi pysyvä asumislupa tai kansalaisuus + vähintään vuoden työhistoria, "mamuilla" ei oikeutta mihinkään rahoihin. Onneksi sentään ilmainen raskauden seuranta, synnytys ja "neuvolat" sitten vauvan kanssa. 2015 tuloilla suomessa tulisi mukavat rahat, en oo ikinä tienannut niin hyvin kuin sinä vuonna. Hieman harmittaa kun täällä en oo oikeutettu minkäänlaisiin äitiysavustuksiin.

Mä oon ihan ummikko näist äitiysrahoist ja lapsilisist ja mitä nyt saakaan. No eiköhän ne tuu tutuiks sit viimeistää kun ne tulot tippuu.

Mä oon ihan ummikko näist äitiysrahoist ja lapsilisist ja mitä nyt saakaan. No eiköhän ne tuu tutuiks sit viimeistää kun ne tulot tippuu.

Meillä ainakin lahdessa käydään neuvolassa nuo kaikki läpi, just lääkäriltä kuulin et kaikki etuudet haetaan yhdellä samalla hakemuksella nykysin. Neukas kyl jeesivät :)

Oulussa myös käydään nuo äippärahat ym. läpi ja joulukuussa sitten tehdään kuulemma hakemuksetkin kun menen neuvolassa käymään.

Mutta pitkällä sairauslomalla olen, ja kyllä se vähän pelottaa miten pärjää, kun tuo tuki lähtee ja "joutuu" elämään niin pienellä summalla.. nyt hommaan veronpalautuksista kaikki tavarat mitä tarvitsee ja säästöjäkin on hieman, joten eiköhän sitä jotenkin pärjää.. tottumiskysymys minun tilanteessa.

Neuvolasta tosiaan kerrotaan kun aika on kypsempi. Lyhyesti, mitä olen oppinut: äitiysraha lähtee juoksemaan 30 päivää ennen laskettua aikaa, ellet halua hakea varhennettua äitiyslomaa, korkeintaan 45 vrk ennen laskettua aikaa. Tähän ei lasketa sunnuntaita eikä arkipyhiä. Kelan sivuilla on ihan laskuri, josta näkee tarkat päivämäärät. Äitiysloma ja -raha kestää 105 arkipäivää (mukaan lukien siis lauantait) sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa ja -raha, jota saa 145 vrk (ilman sunnuntaita ja arkipyhiä, lauantait mukaanlukien). Sen jälkeen sitä putoaakin sitten hoitovapaalle, jolloin rahantulo tyssää lopullisesti muutamaan sataan euroon kuussa. Eli joko töihin takaisin vuoden päästä helmikuussa tai sitten kitkuttelua säästöillä tai miehen kustannuksella.

Laskuri:
https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication?&lang=fi

Takaisin