Voi kyllä, on muillakin vaikeuksia. Ajattelin jopa perustaa blogin aiheesta, miten köyhäkin voi elää onnellista perhe-elämää. Olen itse aika lyhyessä ajassa ajautunut todella vittumaiseen taloudelliseen tilanteeseen. Yhtenä päivänä vain päätin, että nyt saa tämä masentuminen loppua enkä enää valvo öitä sellaisten asioiden takia, joille en mitään mahda. Ja että olen edelleen ihan yhtä hyvä ihminen kuin ne, jotka "menestyvät" ja joilla on varaa ajaa hienolla autolla kaupungin parhaimpaan ravintolaan.
Monille köyhyys ja olematon tilin saldo on varmasti niin kova paikka, että sitä ennemmin haluaa pitää pientä kulissia kuin kertoa (koko)totuutta. Suomessa on esimerkiksi n. 350 000 maksuhäiriömerkinnän saanutta asukasta. Se jo kertoo omaa tarinaansa, vaikka välillä näyttää siltä että kaikkien kanssasisarten kasvoilla loistaa Stockmannin kalleimmat voide- ja meikkisarjat. Asiaa pahentaa myös tämän hetkinen henki yhteiskunnassa, joka korostaa pärjäämistä ja "jokainen on oman onnensa seppä" -ajattelua. Sitä on jotenkin epäonnistunut, huono ihminen, jos joutuu turvautumaan apuun tai ei olekaan varaa viedä lastaan Hop Lopiin - uusimmissa trendivetimissä tietenkin.
Nyt vain vihreää ajattelua kehiin! Voitaisiin alkaa vaikka listaamaan säästövinkkejä, jotka eivät kuitenkaan tarkoita askeettisuutta ja kurjuutta. Meidän tuleva lapsemme tulee syntymään perheeseen, jolla ei ainakaan tällä hetkellä ole varaa kertakäyttövaippoihin, lastenvaunuihin, hyppykiikkuun, puhumattakaan tuttipullon sterilointilaitteista tai lämmittimistä, saati myöhemmin ah niin hienosta laatuajasta huvipuistoissa. Itse löydän tästä ainoastaan positiivista, harmi että ajattelen näitä ehkä vain taloudellisen tilanteen pakottamana:
Kestovaippatehtailu on herättänyt ala-asteen aikaiset käsityötaitoni uudelleen henkiin. Vaipparallin hinnaksi tavoittelen pyöreää nollaa, sillä vaippaiän jälkeen vaipat lähtevät kirpputorien kautta uusiin koteihin :-) Vaippojen myötä olen herännyt myös siihen, miten vanhoista vaatteista saa pienellä fiksauksella lähes uusia, ja kirpputorin euron räteistä saa loihdittua vaikka mitä ihanaa. Virheitä tulee ja välillä ärräpäät soi ompelukoneen kanssa kilpaa, mutta tekeminen on kaiken kaikkiaan todella palkitsevaa :-) Ja kaupan päälle hyvä mieli ekologisuudesta.
Tori.fi, huuto.net ja kirpputorit ovat todellisia aarreaittoja! Vaatii vähän enemmän aktiivisuutta kuin kaupan hyllyiltä valitseminen, mutta säästetyn rahan määrä on uskomaton. Jos siis jotain tavaraa ylipäätään tarvitsee. Ja kyllähän sitä aina joskus tarvitsee. Hei, kodinkoneitakin voi saada jopa ilmaiseksi!
Lastenvaunujen käytöstä voi lukea vasta-argumentteja, ja se tekee ihan hyvää mielelle varsinkin silloin, kun itsellä ei ole laittaa edes sitä kahtasataa huipputeknologiaan. (Puhun siis omasta puolestani.) Kantoliinan eduista muutamia mainitakseni: lapsi saa jatkuvaa läheisyyttä, kantamisen sanotaan helpottavan vauvan mahavaivoja, äidin kädet jäävät vapaaksi muihin töihin - ja ennen kaikkea vaunut ja rattaat ovat ihmiskunnan historiassa upouusi keksintö, joten kuuluuko lapsi oikeasti sellaiseen vekottimeen?
Hop Lopeja terveellisempää ja lapsille varmasti moninkertaisesti mielenkiintoisempaa on retkeillä vaikkapa lähimmässä metsässä. Kesällä ja syksyllä korit mukaan ja metsän aarteita keräämään, riittää iloa ja ruokaa pitkälle talveen. Ja kevään tullen villiyrtit pihoilta ja pellon varsilta talteen, niin saa siitä halvimmasta vehnäjauhosta tehdystä kotileivästä pyöräytettyä kunnon vitamiinipommeja - eikä tarvitse miettiä, elääkö perhe jossakin puutostiloissa, kun rahat ei taaskaan riittänyt laskujen jälkeen kuin perunoihin ja jauhoihin.
Tässä vain muutamia vinkkejä, joita itse olen alkanut toteuttaa. Itse kuulisin mielelläni lisää vinkkejä kaikesta mahdollisesta maan ja taivaan väliltä, mitkä auttaa korvaamaan tyhjää tiliä :-)