Radi?

Tanjuska87

Vauhtiin päässyt keskustelija
Maaliskuiset 2025
Onko jollakin ollut radi aiemmissa raskauksissa? Pelottaako, että tulee nytkin?
Itselläni ollut kahdessa viimeisessä ja mulla on jo nyt aamusokerit koholla, koska haiman vajaatoiminta, niin radihan se on tässäkin raskaudessa. Mulla on siis 2tyypin diabetes, mutta oon saanut pidettyä sitä remissiossa ruokavalion avulla, mutta nyt raskaana se aamusokeri ylittää sallitun rajan, kun ne rajat on pienemmät kuin yleensä.
Juuri soittivat sairaalasta, että pitää mennä asennuttamaan Libren sensori ennen lääkäriaikoja, että ne saa seurata miten mun sokerit käyttäytyy ja pitääkö heti aloittaa inskat vai testataanko eka tabletteja.
Pitää olla kyllä todella tarkkana ruokavalion kanssa vaikka ei sekään välttämättä auta.
Ja toivottavasti saisin sensorit koko raskauden ajalle, koska mun sormenpäät ei vaan kestä sitä päivittäin pistelyä.
 
Mulla kanssa ollut radi mun molemmissa raskauksissa. Ja suurella tod.näkösyydella iskee nytkin. 😔 mulla ollut ruokavaliohoitonen, ja sillä pysy sokeriarvot hyvin kuosissa. Mulla saattoi satunnaisesti hälyttää aamun/lounaan arvot….ilmeisesti yönaikainen paasto jäi liian pitkäksi, antoivat ohjeeksi tarkkailla, ettei ateriavälit jää liian pitkiksi.

Se päivittäinen pistely oli kyllä tosi inhottavaa 😓 eli sitä en mäkään kyllä odottele.

Mulla ei siis normaalisti ole diabetestä, ja oonkin ollut tosi yllättynyt, että mulle molemmissa raskauksissa kuitenkin ollut radi… ei oo mitään yleissairauksia, syön tosi monipuolisesti, liikun tosi paljon ja oon normaalipainoinen…. Mutta luultavasti periytynyt äidiltä, kun hänellä diabetes, ja varmaan suvussakin on…
 
Mulla kanssa ollut radi mun molemmissa raskauksissa. Ja suurella tod.näkösyydella iskee nytkin. 😔 mulla ollut ruokavaliohoitonen, ja sillä pysy sokeriarvot hyvin kuosissa. Mulla saattoi satunnaisesti hälyttää aamun/lounaan arvot….ilmeisesti yönaikainen paasto jäi liian pitkäksi, antoivat ohjeeksi tarkkailla, ettei ateriavälit jää liian pitkiksi.

Se päivittäinen pistely oli kyllä tosi inhottavaa 😓 eli sitä en mäkään kyllä odottele.

Mulla ei siis normaalisti ole diabetestä, ja oonkin ollut tosi yllättynyt, että mulle molemmissa raskauksissa kuitenkin ollut radi… ei oo mitään yleissairauksia, syön tosi monipuolisesti, liikun tosi paljon ja oon normaalipainoinen…. Mutta luultavasti periytynyt äidiltä, kun hänellä diabetes, ja varmaan suvussakin on…
Joo mulla on myös ongelmana tuo, että mulla lähtee aamuyöllä sokeri nousuun ja se nousee niin kauan, että syön aamupalan eli pitäisi syödä illalla myöhään ja aamulla aikaisin ja no sitä onkin nyt opetellut tässä vähän väkisin, kun on pakko syödä illalla myöhään vielä toinen iltapala tai ei tule uni jos on yhtään nälkä. Ja aamulla jos syöminen venyy, niin alkaa ällöttää eli suoraan sängystä vaan aamupalan tekoon nykyään.
Ja mä taas olin viime raskauksissa todella ylipainoinen, että en ihmettele vaikka tulikin silloin radi. Nyt oon reilu 40kg laihempi, mutta nyt mun haima ei toimi kunnolla, niin radi on riesana siltikin.
Mutta toivottavasti kaikki menee hyvin vaikka radi onkin. 👏
 
Mulla on vaikeasti oireilevat 2 tyypin diabetes, johon on ollut useampi lääke. Olen nyt joutunut jättämään ne pois yhtä lukuunottamatta, joten jännittää todella, millaiseen kuntoon menen, ja kuinka suuria ongelmia tulee.
 
Tänään kävin diabeteshoitaja luona ja sain sensorin käteen sekä saan myös sensoroinnin koko raskauden ajalle onneksi. 👏
Ja insuliinit aloitetaan jossain vaiheessa, mutta ei ihan vielä aloitettu vaan seurataan nyt arvoja ensin muutama päivä.
Ensi viikolla lääkärille aika.
 
Mulla on vaikeasti oireilevat 2 tyypin diabetes, johon on ollut useampi lääke. Olen nyt joutunut jättämään ne pois yhtä lukuunottamatta, joten jännittää todella, millaiseen kuntoon menen, ja kuinka suuria ongelmia tulee.
Toivotaan, että saat semmoset lääkkeet raskauden ajalle mitkä toimisi hyvin etkä menisi huonoon kuntoon. Tsemppiä paljon!!
 
Saako sensorin siellä ilmaiseksi? Täällä se ainakin normaalisti maksaa, en tiedä, saako sitä raskaana olevat. Se olisi kyllä hyvä, en voi töissä mitata sokereita, olen mitannut ne vain aamuisin, jos muistan. Lääkkeillä sokerit on kyllä pysyneet hyvänä, mulla tuntuu heti voinnissa, jos ne heittää. Heikottaa, näkö huononee huomattavasti ja joskus tulee sellainen valosahalaita silmään. Alkaa myös nukuttaa armottomasti jne.
Diabetes itsessään on mulle vielä aika uusi juttu, oireita on ollut vuosia, mutta lääkitys vasta vuoden, ja toimiva lääkitys sitäkin vähemmän aikaa.
 
Saako sensorin siellä ilmaiseksi? Täällä se ainakin normaalisti maksaa, en tiedä, saako sitä raskaana olevat. Se olisi kyllä hyvä, en voi töissä mitata sokereita, olen mitannut ne vain aamuisin, jos muistan. Lääkkeillä sokerit on kyllä pysyneet hyvänä, mulla tuntuu heti voinnissa, jos ne heittää. Heikottaa, näkö huononee huomattavasti ja joskus tulee sellainen valosahalaita silmään. Alkaa myös nukuttaa armottomasti jne.
Diabetes itsessään on mulle vielä aika uusi juttu, oireita on ollut vuosia, mutta lääkitys vasta vuoden, ja toimiva lääkitys sitäkin vähemmän aikaa.
Joo saa ilmaiseksi tai ainakin minä olen aina saanut, kun raskauden aikainen hoito tapahtuu mulla insuliineilla. Viime raskaudessakin sain. Ja siis tää on kyllä ihan paras ku en itsekään saa mitenkään alettua pistelemään itseä ku mulla on niin herkät sormenpäät, että aina sattuu pistos ja tulee mustelmat, niin nyt ei tarvi sitä murehtia. Minulla on diabetes ollut remissiossa enkä ole tarvinnut lääkkeitä, mutta raskaus muuttaa sen ja insuliinit tulee mukaan, koska raskaudessa tavoitearvot alemmat ja mulla aamusokerit pomppaa herkästi ylös ja myöskin minulla on haiman vajaatoiminta, niin uskon et raskaus haastaa senkin takia enemmän ja sokerit nousee helpommin.
Itselläkin tulee kyllä jonku herkuttelun jälkeen todella hurja olo, että ei kyllä tee mieli paljon herkutella ettei sokerit pomppais pilviin.
 
Tämä päivä seurattu lukemia ja hyvältä näyttää. Tavoitealueella pysytty hienosti, kun pidän aterian hiilarit 20g paikkeilla. Yritän siis syödä vähähiilarisesti, mutta väkisinkin tulee päivässä noin 100g hiilaria, koska kummasti nyt leipä ja pasta maistuu ku ällöttää, mutta pakko syödä sitä mikä maistuu. Anyway, oon tyytyväinen tuloksiin. ✌️😊
 
No heti kun menin kehumaan arvojani, niin aamulla ne sitten heti ylittyi. 😬
Olin paastonnut yli 10h, koska verikokeet ja sitten söin NELJÄ mansikkaa aamupalan jälkeen, niin heti pomppasi arvot yli 7.8.
Äsken taas vetelin himoissani kaksi jäätelöä ja ei vaikuttanut libren mukaan mitään, että en tiedä oliko se tuo pitkä paasto syynä miksi aamulla pomppasi arvot, mene ja tiedä, mutta näköjään saa alkaa opetella mitä voi syödä ja mikä on ehdoton ei.
 
Eilen illalla aloitettu pitkävaikutteinen insuliini ja tän aamun arvot pysyi kivasti 4.6 paikkeilla eikä noussut kertaakaan edes 5, niin hyvältä vaikuttaa. Yölläkin oli hyvin tasaista käyrää.
 
Ollut heittoja edellisessä raskaudessa verensokeriarvoissa myöhemmässä sokerirasituksessa ja hoidettiin ruokavaliolla.Mulla on ollu tytöistä(esikoinen ja kuopus) heittoja arvoissa,keskimmäisestä(poika) ei missään vaiheessa.Nyt jännäilen tän 4. kanssa kuin käy,eka sokerirasitus oli maanantaina ja kaikki arvot oli hyvät.Toka sokerirasitus mulla eessä lokakuussa.
 
Takaisin
Top