raakamaito

mirkeli

Silmät suurina ihmettelijä
Sellaista vaan kyselisin että onko täällä muita jotka käyttävät raakamaitoa? Mieheni ostaa meille maidon maatilalta ja käsittääkseni sitä ei ole käsitelty mitenkään. Onkohan se jotenkin vaarallista, esim listeria riski voi olla..mutta onhan kautta aikain ihmiset raakamaitoa juoneet. Minä en voi juoda tavallista maitoa kun on paha laktoosi-intoleranssi ja raakamaito on paljon paremmman makuista.[:)] Neuvolassa en viitsinyt asiasta edes kysyä kun ajttelin että siellä ne kuitenkin alkaa hömpöttään bakteereista ja kieltää sen oitis..
 
mä en nyt ymmärrä miten raakamaidossa ei olis laktoosia, kun sitä ei oo kerta mitenkään käsitelty? Laktoosihan on maitosokeri, jota maidossa on luonnostaan (vrt. hedelmäsokeri). Eikä siis mikään mitä maitoon lisättäs käsittelyvaiheessa.
 
Mullakin on laktoosi-intoleranssi, eikä mullekaan aitomaito aiheuttanu oireita.
Eikös kuitenki tilalta haettava maito kuitenkin pastöroitu? Muistelisin, että aikanaan kun mummolassa oli vielä lehmiä, niin maito pastöroitiin... Sun kannattaa vaikka sieltä tilalta kysästä jos et neuvolasta haluu. Luulis farmarin tietävän ainakin jotain...
 
Joo onhan siinä laktoosia ja aika paljon, se vaan ei aiheuta mulle mitään oireita kuten kaupan käsitelty maito.
 
Zeni: Ei kuulemma ole kuumennettu ollenkaan, vaan jonkun suodattimen kautta säiliöön lasketaan. Eikös pastörointi tarkoita sitä kuumentamista, jos olen oikein nyt ymmärtänyt. [:)]
 
Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut tuotteet ovat neuvolan vältettävät ruoka-aineet- listalla listeriariskin vuoksi. Nimenomaan siis kuumentamaton maito. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 72 asteen kuumennuksessa.
 
Tilalta haettava maito ei ole pastöroitu. Monelle laktoosi-intoleraatikolle se maito soveltuu nimenomaan siksi, etä laktoosit on siinnä omassa muodossaan, eikä käsittelyn jälkeen muuttuneina. Syytä en tiiä. Itekkin aikoinaan pystyn juomaan jonkin aikaa vain "tankkimaitoa", en osaa sanoa mikä tilapäishäiriö sillon oli. Nyt menee sitten  kaupan maitokin.

Lidia10 tuossa jo kertoikin miksi sitä ei sais juoda.
 
Minä olen tottunut maitovammaisena, että en juo maitoa, mutta miehen tilalla ruoanlaittoon käytetään tilan omaa maitoa suoraan tankista. En tullut ensin edes ajatelleeksi, että siinäkin olisi joku riski raskauden aikana ja söin siitä laitettuja ruokia hyvällä ruokahalulla, mutta neuvolasta sanoivat hyvin tylysti, että meidän suosituksemme on olla käyttämättä tilamaitoa ja jos käytät, niin omalla vastuulla...hmm...no, sanoin neuvolatädille alunperinkin, etten juo sitä sellaisenaan, vaan pelkästään ruoanmukana syön eli aina kuumennettu kunnolla. Neuvolasta heidän toki pitääkin sanoa suositusten mukaan kaikki asiat ja jokainen sitten päättää, kuinka omalla kohdallaan toimii asian suhteen ja olen tosiaan ymmärtänyt, että listeria kuolee kunnolla kuumennettaessa (joka tehdään myös siinä pastöroinnissa meijerissä).
Luulenpa silti, että jokainen raskausaikana huomaamatta laittaa suuhunsa jotain sellaista, joka on kiellettyjen listalla!

Niin ja aloittajalle vielä, anoppini sanoi, että hän on kyllä juonut kaikkien raskauksien aikana tilan omaa maitoa ja hyvin on mennyt --> miehestänikin tuli ihan normaali, vaikka äiti sitä maitoa joikin [;)]
 
Minusta näissä rajoituksissa mennään monesti niin mettään ettei mitään rajaa. Ei raskaus oo sairaus. En tarkota ettei mistään ohjeista tarviis välittää, mutta monesti tuntuu ihan mahottomalta yliampumiselta kaikki ohjeistukset ja varmuuden vuoksi -neuvot. On kai odottavilla äideilläkin aivot. Tästä maitojutusta en osaa sanoa mitään muuta kun että ite varmaan joisin jos tulis vastaan, mutta pitipä nyt kommentoida.   Ärsytyspäivä.[:@] 
 
Äiti sai keskenmenon listerian takia, kaveri veti suoraan lehmästä kahvimaidot töissään ja terve poika on [:D]
Itse en henk koht uskaltaisi juoda, vaikka se niiiin herkullista onkin
Mutta onhan sitä tosiaan kautta aikain ihmiset juoneet ja silti lisääntyneet [:D] Varsinkin jos maito tulee hygieeniseltä tilalta missä lypsy on suoritettu puhtaasti ilman, että lypsimet hörppii mitä tahansa :)

Muistan, että miullekki kokeiltiin joskus aitoamaitoa kaupanmaidon sijaan kun oli laktoosi oireita.. ne meni sitten kuitenkin ajan kanssa ohi :)
 
Listeriatapauksia on Suomessa vuodessa n. 20 kpl eli aika harvinaista? Uskoisin että iso osa noistakin tapauksista johtuu tyhjiöpakatuista kaloista tai pesemättömistä kasviksista..Joista sen voi myös saada! Toki tavallaan kaikki, mitä ihminen suustaan alas laittaa voi olla vaarallista.. Näin niinku kans välillä otta pannuun tämä suomalainen hysteria. [;)]

Mites tuolla muualla maailmassa pärjäillään pastöroimattomien maitotuotteiden kanssa? Mahtavatko esim. ranskalaiset ja italialaiset lopettaa nk. pehmeiden juustojen syömisen raskauden ajaksi? Tosin en toki tiedä tilastoja, kuinka paljon siellä sairastutaan?

Olen kuullut, että laktoosi-intolerantikot voivat jotkut juoda jopa luomumaitoa. Itse en voi juoda mitään, missä on laktoosia, tällaista aitoa maitoakin olen kokeillut, kauheat oireet sain vaikka niin hyvää olikin!

Hyviä ja makoisia hellepäiviä kaikille kanssaodottajille!!!
 
Pastörointi on se maidon kuumennus, joka tappaa bakteerit - myös maidossa luontaisesti olevat maitohappobakteerit.

Homogenointi on sitä, kun maidon rasva pilkotaan pikkiriikkiseksi, niin ettei se nouse pintaan. Se ilmeisesti on se käsittely, mikä laktoosi-intolerantikolle tuottaa ongelmia. Joku on sanonut (=ei ole mitään tutkimusta nyt tässä viitata) että rasva pilkotaan niin pieneksi, että se menee soluseinästäkin läpi.

Itse varmaan söisin ja joisin raakamaitoa ihan epäilyksettä, sen siitä saa kun on maitotilan tyttö ja koko lapsuutensa aidolla maidolla kasvanut.emoticon
 
Ymmärtääkseni listeria on melko harvinaista, toisaalta ikävä jos lottopotti osuu kohdalle. Olen kuullut kohtukuolemista listerian takia ja ymmärtääkseni listeria elelee kauankin elimistössä eli voi tulla viiveellä. Kukin tekee omat ratkaisunsa.

Sopiiko kaupan luomumaito? Sitä ei ole homogenoitu ja juttua olen kuullut, että se joillekin laktoosi-intolerantikoille sopisi. Tiedä häntä.. Se on joka tapauksessa pastöroitu.
 
Tuo raakamaidon turvallisuus riippuu tilan puhtaudesta. Mikäli maatilalla kaikki on kunnossa hygienia puolella niin ei mitään ongelmaa mut jos on kovin sotkuisen oloinen maitohuone missä maito menee tankkiin niin siitä voi päätellä että siellä voi olla puutteita koko lypsyvaiheessa. Tuolloin en ehkä luottais siihen maidon puhtauteen ihan täysin. Mut siis muuten on kyl ihan turvallista raakamaitokin. Ja monesti sopii paremmin tuo käsittelemätön maito laktoosittomillekin henkilöille just koska ei ole maidon rakenne muuttunut. Neuvoloissa jos on liika herkkä terkkari ja käskee jättää kaiken pois raskaana olevalta niin silloin vois olla liika vaikea noudattaa ruokavalioita tai siis syödä yhtään mitään.
Juokaa siis rauhassa raakamaitoa jos sitä kerta on saatavilla. Niin on tehty satoja vuosia.
T: Maatilalla kasvanut
 
Takaisin
Top