Pyytäisin vastauksia siskot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Heippa.

Tuntuu ettei mulla muuta olekaan kuin ongelmia. Avaudun niistä nyt ja pyydän&toivon että saisin vastauksia.

Elokuun alussa sain tietää olevani raskaana. Mulla oli heti raskauden alussa iso kysymys. Sairastan vaikeaa migreeniä, johon syön kahta eri estolääkettä. Määrät ovat pienet, mutta kuitenkin. Kahden eri neurologin vastaus oli että voin käyttää lääkkeitä raskausaikana. Halusin vielä varmistaa teratologisesta onko näin, ja siellä oltiin samaa mieltä. Jatkoin siis lääkkeiden syömistä. Raskaus sujui ihan hyvin, kunnes sain virtsatulehduksen. Se äityi tosi pahaksi, kuumeilin ja olin kovissa kivuissa. Tulehdus hoidettiin antibiooteilla, meni muutama päivä ja raskauteni päättyi keskenmenoon viikolla 8. Keskenmenosta toipumiseen mulla on mennyt aikaa, yhtenäkään päivänä sen jälkeen en ole itkulta säästynyt.

Nyt olisi luultavasti uusi raskaus aluillaan. Tosi tosi alussa, mutta kuitenkin. Taas olen saman kysymyksen äärellä, lopetanko lääkkeet? Aion lopettaa. Niitä ei kai kuitenkaan saa lopettaa ihan seinään? Kokemuksia tästä?

Tänään sitten taas kävin antamassa pissanäytteen, kun oireilen taas niin kuin olisi uusi virtsatulehdus tulossa. En vaan voi ymmärtää tätä.

Päättyykö tämäkin raskaus keskenmenoon, jos nyt olen edes raskaana? Kertokaa nyt kokemuksia te, jotka olette kokeneet tulehduksen raskauden aikana + ne joilla on säännöllinen lääkitys! Toivottavasti tästä sai edes jotain selvää. Oon vaan jo niin turhautunut.

Kiitos.

Hei! itsellänikin on migreeni ollut vaivana jo kuuden vanhasta asti, olen pärjännyt Miranax ja Panacod lääkityksellä ennen raskauttakin ja estolääkitystä en ole käyttänyt. Nyt raskauden aikana ( menossa rv 30+3) ei ole ollut AINUTTAKAAN kohtausta :o Neuvolassa sanoivat että joillakin raskaus suojaa migreenikohtauksilta ja toisilla voimistaa niitä. Kokeilitko edellisessä raskaudessa ilman estolääkitystä, jos kohtauksia ei tulisikaan? Silloinhan olisi turhaa käyttää estolääkitystä..

Itse sain neuvolasta ensimmäisellä käynnillä ohjeeksi ottaa Panadol 1g 1-3krt /vrk jos kohtaus tuntuu alkavan. Itse aattelin että eipä se mitään auta kun ei panadolilla ole ollut muhun mitään vaikutusta enää vuosiin, mutta pari kertaa raskauden aikana on tuntunut että kohtaus saattaa tulla, panadol ja lepo on ihme ja kumma auttanut eikä kohtauksia ole näkynyt :) ja jostain olen kuullut että myös Panacod olisi jossain määrin sallittu raskausaikana, toki lääkärin valvonnassa käytettynä.. Estolääkityksen lopettamisesta kannataa kuitenkin jutella lekurin kanssa, jos tosiaan tarttee vähitellen lopetella..mulla ei siitä kokemusta ole.

Virtsaputken tulehduksista olen kanssa kärsinyt koko ikäni mutta niiltäkin olen välttynyt raskausaikana, toki seurannassa olen ollut, noin kolmen viikon välein pissakokeet otettu. Minulle on sanottu että virtsatieinfektio on iso riski alkuraskaudessa keskenmenolle, että jossain tapauksissa siihen kannattaa alottaa estolääke joka on raskausaikana turvallinen. Mutta monia tapauksia tiedän joilla tulehdus edennyt munuaisiin saakka ja sikiö voinut hyvin. Itse olen tosiaan pärjännyt ilman tulehduksia perus hygienialla ja juonut paljon puolukka/karpalomehua.

Pahoittelut suuret keskenmenosta ja kovasti onnea uuteen odotukseen! Toivotaan että välttyisit niin migreeniltä kun VTI:ltäkin!

Iso kiitos vastauksestasi!<3

En kokeillut edellisessä raskaudessa estolääkkeiden lopettamista, mutta jokin vaikutus raskaudellani oli kohtauksiin. Mulla oli aina ennen raskautta kohtauksia kuukausittain. Raskauden aikanaja nyt keskenmenon jälkeen jo kolmisen kuukautta kulunut, eikä ainoatakaan kohtausta ole tullut. Joten uskon ja toivon jos lääkityksen lopettaisin, niin pysyisivätköhän kohtaukset sittenkin poissa. Se olisi unelmatilanne, niin pahoista kohtauksista olen elämäni aikana kärsinyt.

Täytyykin tiedustella lääkäriltä tuosta virtsatulehduksen estolääkityksestä. Mutta tottahan tuokin että itsekin voi vaikuttaa, karpalomehua siis kurkusta alas vaan ja paljon.

Kiitos!

Moi! Itse myös olen ollut migreeni potilaana ihan pikku pennusta lähtien ja edellisen raskauden aikana migreeni äityi tosi pahaksi jonka vuoksi jouduttiin estolääkitystä käyttämään. Itse söin Tribtyyliä pieninä annoksina päivittäi, joka piti migreenin hyvin hallussa ja terve poikakin syntyi laskettuna aikana ihan normaalisti. Elokuussa itsekkin aloin odottamaan uutta vauvelia, joka myös yhtä ikävästi päättyi keskenmenoon. Nyt odotan taas lapsukaista ja olokin on hyvä. Migreeni lääkkeiden ei pitäisi aiheuttaa keskenmenoa ja virtsatie tulehdukset ovat hyvin yleisiä raskauden aikana eikä niistä sen kummemmin ole vaaraa, jos hoidetaan ajallaan. Otahan nyt vain ihan rauhallisesti ja nauti uudesta raskaudesta. Ja ennen kaikkea onnea uuden plussauksen johdosta :)

Mulla on toisinaan ollut migreeniä, nyt raskauden aikana vain kerran, olisiko rv 13 tienoilla. Olinkin sitten ihan kanttuvei, oksukin tuli, vaikka en muuten ole voinut pahoin koko raskauden aikana. Estolääkitystä minulla ei ole ollut, kun on niin harvoin noita kohtauksia. Nyt fysioterapeutti neuvoi mulle juomaan minttuteetä (kokonaisia kuivattuja tai tuoreita lehtiä), jos tulee semmoinen olo, että pääkipu voisi alkaa.

Virtsaputkentulehduksia mulla oli joku vuosi sitten ihan koko ajan, kahden kuukauden välein tai useammin. Nyt pelkään sen iskevän raskauden aikana, kun maha kasvaa ja painaa rakkoa ja virtsaputkea. Otankin joka aamu ja ilta karpalokapselin (niitä saa esim. prismasta tai luontaistuotekaupasta), eikä nyt ole ollut yli vuoteen yhtään tulehdusta! Kaupan karpalomehussa on sen verran paljon sokeria, että en tiedä onko siitä niin paljoa apua kuin noista kapseleista. Bakteerit kun tykkää sokerista... Jos haluat itse yrittää muutenkin ehkäistä pissatautia, niin syö paljon C-vitamiinia, huolehdi alapäähygieniasta (äläkä esim. pese saippualla, se kuivattaa ja ärsyttää), käytä hengittäviä/ puuvillaisia alushousuja (ei mieluiten esim. pitsisiä tai missä on sauma edessä, saattavat hiertää), käy heti seksin ja suuseksin jälkeen pissalla (vie pöpöjä pois) ja klassikko: käytä pitkiä kalsareita kylmällä kelillä!

Onnea sinulle uuteen odotukseen ja toivottavasti pysyt terveenä! :)

Ihan mahtavaa että saan vastauksia ja vieläpä noin positiivisia ja tsemppaavia! Kiitoksia vinkeistä ja onnentoivotuksista!!!<3 :)>

Moi,

mulla myös paha migreeni ongelmana, mutta raskauden aikana ei yhtään kohtausta! Toivottavasti pysyy vähän aikaa edes näin raskauden jälkeenkin :) Olen nyt viikolla 27 eikä siis ainuttakaan kohtausta tänä aikana. Yleensä kohtauksia oli 1-2/kk.

Heippa! Mie kans kärsin migreenistä aika paljonkin (väh. 2 kertaa kuussa) ennen raskautta ja nyt raskauden aikana migreeniä ei ole ollut kuin n. kerran ja nyt oon rv 33+0! Kävin akupunktiossakin ennen raskautta hoidattamassa migreeniä, ja se kyllä tuntui auttavan! Raskauden aikana toki tiettyjä migreenin hoidossa käytettäviä akupunktiopisteitä ei suositella käytettäväksi.. Itselläni sit silloin yhtenä kertana kun raskausaikana migreeni yllätti, tein kylmä-kuumahoitoa niskaan ja hartioihin, joka sitten onneksi sen migreenin vei pois. Eli jos siulla esim. niskojen kireys vaikuttaa, niin kannattaa yrittää semmosia rentouttavia juttuja kokeilla, josko se auttaisi. Mulla kun ei migreeniin ikinä nää parasetamolit ole auttaneet..

Täällä kanssa molempien raskauksien ajan pysynyt hormonaalinen migreeni poissa. Mulla se normaalisti johtuu estrogeenin puutteesta, eli tulee kuukautisten aikaan, mutta raskaus ihanasti nostaa estrogeenitasoa ja hoitaa samalla migreenin pois :)
aika alussa tuli kyllä kerran migreenikohtaus, mutta se oli ihan erilainen kuin yleensä. Oksentelin vain... ja nyt on viime viikkoina tullut pari sellaista outoa kohtausta, että tulee vain aura joka kestää ehkä puoli tuntia, mutta sen jälkeen ei tulekaan päänsärkyä kuten normaalisti tulisi :o että ei sitä oikeen migreeniksi voi sanoa, ties mikä häiriö...

Pissatulehduksen ennaltaehkäisyksi olisi hyvä just nuo puolukka- ja karpalomehut, ja parempia kuin sokeriversiot olisi tiivisteet. Ainakin s-marketeissa myydään noita mehuja sellaisina sokerittomina (ei myöskään makeutusaineita) tiivisteinä, kun siihen happamaan makuun tottuu niin menee kyllä alas. Onhan niitä pahemmankin makuisia lääkkeitä otettu :D ja aina voi lisätä itse sokeria tai hunajaa. Mulla oli esikoisesta alussa yksi pissatulehdus, täysin oireeton. En ottanut antibioottia vaan join vaan reippaasti noita mehuja, ja tulehdus lähti nopeasti itsekseen. Eikä tullut takaisin.

Onnea uuteen raskauteen, toivotaan tosissaan että nyt hän pysyy matkassa mukana ja itse pysyisit terveenä! :)

Kiitos paljon kaikista vastauksista! Tosi hyviä vinkkejä tullut. Tsemppasi kyllä niin paljon!
:) :) :) :)

Takaisin