Pyöräily pienen vauvan kanssa?

Niittyleinikki_

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Maaliskuiset 2023
Onko täällä ketään joka pyöräilee pienen vauvan kanssa? Millainen kärry/muu ratkaisu teillä on pyörään? Vauva olis kesällä 2-5 kk ikäinen. Voiko näin pienen kanssa pyöräillä?

Mä oon pohtinut samaa, tosin vauva jo isompi (+10 kk kun pyöräkelit todnäk alkais) 😁 parkkeeraan tähän oottelemaan vastauksia sun seuraksi 😄 Jostain ikivanhasta artikkelista luin että kärryä vetäessä olisi hyvä olla pyörässä levyjarrut edessä ja takana. Kärryistä ei oo mitään hajua paitsi että Thule on ilmeisesti laadukas ja siihen taitaa saada jonkun vauvapienentimenkin? Millainenkohan Hamax on merkkinä tarakkaistuimissa tai kärryissä?

Mun paras ajettava pyörä on ollut retro Tunturi Retki 😍 se vain aikojen saatossa päätyi ensin mökkipyöräksi ja lopulta kolhujen jälkeen metallinkierrätykseen. Nyt oon samanlaista katsellut torista, mutta onkohan se liian vaarallinen lapsenkuljetukseen kun jarrut olisi jarrupaloilla? Saako niillä tarpeeksi jarrutehoa jos ajelee maltti päässä, pitää palat kunnossa eikä kaahaa tuhatta ja sataa 😅

Onko täällä ketään joka pyöräilee pienen vauvan kanssa? Millainen kärry/muu ratkaisu teillä on pyörään? Vauva olis kesällä 2-5 kk ikäinen. Voiko näin pienen kanssa pyöräillä?
Meillä on aloitettu pyöräily, kun lapset ovat osanneet jo istua ja on löytynyt sopivan kokoinen kypärä päähän. 😊 Esikoisen kanssa pyöräiltiin loppukesästä (tammikuun lapsi). Keskimmäisen kanssa vasta seuraavana keväänä (kesäkuun lapsi). Tämän vauvan kanssa meinataan pyöräillä nyt tänä kesänä (lokakuun lapsi). Meillä on ollut esikoisen ja keskimmäisen kanssa käytössä niin tavallinen pyöränistuin kuin kahden istuttava kärry (Thule). Itse en jaksanut kärryä vetää perässä niin pääsääntöisesti mun kyydissä lapsi/lapset istui istuimessa ja isän kyydissä kärryssä. Nyt harkitaan vielä, mikä menopeli nyt hommataan tän vauvan kanssa. 😊

Ymmärtääkseni vauvalla olisi hyvä olla edes jotain alustavia istumisvalmiuksia, ettei asento pääse lysähtämään huonoksi, vaikka joissain kärryissä kaiketi on saatavilla "vauvateline". Ei siis sovi kuitenkaan ihan pienille. Ja toisekseen kypärää olisi syytä käyttää, joten päänhallinta/niskalihakset olisi oltava siinä kunnossa, että jaksaa kannatella päätään kypärän kanssa. 🤔 Ihan mutuna, ilman faktaa, voisin arvella, että pyöräkärry vauvaosilla vois mennä n. +6kk, ja tarakalle tulevassa istuimessa täytyy jaksaa istua ryhdikkäästi, joten se varmaan vasta lähempänä vuoden ikää, toki lapsen valmiuksista riippuen. 🤔

Tulipa nähtyä viime kesänä kun autoon suunniteltu turvakaukalo oli jollain konstilla laitettu kiinni sellaiseen pyörän edessä kulkevaan tavaravaunuun. Hurjalle näytti, vaikka vauva olikin pää menosuuntaan!!
Itse en ikinä uskaltaisi, niin rakas ja tärkeä poika minulle on!

Takaisin