Puuron aloitus aiheuttaa ilmavaivoja.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gertrud
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Gertrud

Vasta-alkaja
Neuvolasta suositeltiin kaura- ja riisipuuroa ja aloitettiinkiin kauralla viime viikolla. Kummankin kokeilupäivän aikana tuli kamalat ilmavaivat ja vauveli (5 kk) heräsi ilmeisesti vatsakipuihin päikkäreiltäkin... Eilen kokeiltiin sitten sitä riisiä ja sama juttu. Tänään ajattelin kokeilla vielä sitä riisiä, jos olikin vain jotain muuta vaivaa. Mutta mitäs seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Oletteko aloittaneet niillä kaupan valmiilla "vauvan puuroilla"? Ilmeisesti meillä on sit vaan herkkä vatsa, et "aikuisten" puurot ei vielä sovi.

Runsaskuituinen ja tärkkelyspitoinen ruoka voi hyvin aiheuttaa alkuun ilmavaivoja. Itse suosittelisin vain tarjoamaan pienempiä annoksia tai pitämään kokonaan taukoa, ellei ole jotain erityistä ravitsemuksellista syytä pitää kiirettä puuron kanssa. Minkä ikäinen vauva on?

Samaa suosittelisin minäkin.  Pikkuhiljaa totuttaisi pienen mahaa puuroihin ihan hissukseen annoskokoa kasvattamalla.  Sehän noiden vauvapuurojen kanssa on suht helppoa kun pystyy valmistamaan just niin pienen annoksen kuin tarvis.

Mihin valmistatte puuron? Korvikkeeseen? Veteen? Maitoon? Silläkin voi olla vaikutusta. Samoin monet ovat sanoneet, että ns. valmispuurot aiheuttavat vaivoja, mutta itse tehty ei. Ja tosiaan, aloitus kannattaa tehdä ihan pienistä määristä. Ensin lusikallinen, seuraavana päivänä kaksi lusikallista, sitten kolme jne. Jos kerralla syöttää lautasellisen niin ihan varmasti tulee vatsavaivoja, kun suolisto ja elimistö ei ole moiseen tottunut. Hiljaa hyvää tulee ja kannattaa kokeilla vain yhtä puuroa kerrallaan vaikka parikin viikkoa vähitellen annosta nostaen ja vasta sitten ottaa toinen puuro kokeiluun. Tämä ollenee kevyin tapa totutella uusiin asioihin.

Ainiin ja maissipuuro on myös vauvoille sopivaa. Samoin porkkana-perunavelli, josta tietysti voi tarpeen mukaan tehdä sosemaistakin, jos haluaa paksumpaa kuin ihan velliä.

Meillä kans melko herkkämahainen neiti ja puurot alotettiin naurettavasta 1 teelusikallisesta. Eipä siinä kyllä ku lautanen vaan sotkeentu mutta eipä tullut maha kipeäksi! :)
Seuraavana päivänä kaks lusikallista, kolmantena kolme jne.
Veteen oon keittäny sauviksella rikottuja kaurahiutaleita.

Takaisin