Puoliso ei tahdokaan toista lasta

Karli

Vasta-alkaja
Tavatessamme puolisoni kävimme keskustelun tulevaisuuden näkymistä. Kerroin haaveilleeni suuresta perheestä, useasta omasta lapsesta. Tämä oli puolisolleni liikaa, sillä hänellä on edellisestä liitosta yksi lapsi entuudestaan. Päädyimme yhteisymmärryksessä kompromissiin kahden yhteisen lapsen hankinnasta ja asiasta sovittiin ennen seurustelun aloittamista. Raskauduttuani ja ensimmäisen kolmanneksen ollessa ohi, puolisoni ilmoitti erään keskustelun päätteeksi ettei halua toista lasta eikä asiasta keskustella. Tämä olo valtava järkytys, sillä olimme vielä kuukautta aikaisemmin puhuneet kahdesta lapsesta. Esikoinen on nyt alle vuoden ja mieltäni kaihertaa huijatuksi tulemisen ja katkeruuden tunne puolisoni tempusta. Tuntui että hän odotti tarkoituksella ohi alkuraskauden ennen ilmoitustaan ja rikkoi sopimuksemme tietäen että tein ison kompromissin jo silloin kun aloitimme suhdettamme. Oloni on todella kurja ja tunteet puolisoani kohtaan lopahtamassa aivan täysin.Tuntuu että suhteen pohja putosi jotenkin tämän myötä ja pohdin mitä teen kun esikoinen on vielä alle vuoden ikäinen. Kuulisin mielelläni kokemuksia vastaavista tilanteista ja vertaistukea.
 
Miulla ei onneksi ole ihan vastaavasta kokemuksia, mutta itse seurustelin nuorempana ihmisen kanssa, joka antoi minun ymmärtää haluavansa lapsia tulevaisuudessa (tiesi, että minä niitä joskus haluaisin), mutta muutaman vuoden yhdessäasumisen jälkeen sanoi ettei halua lapsia ja kielsi koskaan sanoneensa sanoja, jotka muistin sanasta sanaan. Hän oli kyllä muutenkin hyvin manipuloiva ja itsekäs ihminen ja päätin lopulta suhteen, kun sain siihen voimaa ja ymmärsin että miulla on oikeus olla oma itseni eikä kenenkään toisen jatke.


Siun tilanne on toki paljon haastavampi. Eniten miulla särähti tuo ettei miehesi suostu enää puhumaan asiasta. Tuollaisesta yksipuolisesta päätöksestä pitää ainakin kyetä puhumaan. Ainakaan itse en pystyisi olemaan puhumatta siitä, että tunnen oloni huijatuksi ja mikäli toinen ei pystyisi asiasta keskustelemaan niin se olisi siinä.

Itseltäsi kannattaa kysyä, että pystytkö olemaan sellaisen ihmisen kanssa, jonka uskot huijanneen sinua ilman, että on edes sen vertaa kantanut vastuuta, että olisi keskustellut asiasta kanssasi.

Voihan olla, että kyseessä on paniikkireaktio lapsen tuloon. Tässäkin tapauksessa asiasta pitää kyetä puhumaan. Toivottavasti kaikki selviää! Ja jos ei selviä niin muista, että monet naiset pärjäävät itsenäisesti lastensa kanssa. Ennen lasta kuulostaa siltä ettei elämässä ole mitään jäljellä, mutta saatuasi käärön syliin tiedät vaikka lentäväsi kuuhun niiden mustikkasilmien vuoksi. ❤️
 
Takaisin
Top