Pullorumbaajat

Tipitiitii

Satasella mukana keskusteluissa
Ajattelin koittaa, josko saisin tänne juttukavereita niistä äideistä (tai isistä [:D]), jotka ruokkivat vauvansa pullosta, joko valinnaisesti tai tahtomattaan.

Itselläni siis Mio-poika, pian kolme kuukautta, saa Nan-korviketta pullosta, sillä oma maitoni ei vaan riittänyt. Vauvani on kasvanut valtavaa vauhtia ja on terve pikkuinen. Mutta uskomaton rumba oli saada kaikki ruokinnassa kohdilleen. Mio kun on nirso pullotutin kanssa, samoin korvikkeen.

Pullotuteista (ja pulloista) olemme koittaneet Ainut, Aventit, Mam Ultiventit, Emmat (joka hetken kelpasikin), Nukin leveät ja kapeat tutit (joista nyt käytössä Nukin kapea), TommeeTippeet ja Nubyt. Alkuun siis Emma kelpasi, kunnes noin 2,5kk:n iässä yhtäkkiä kieltäytyi täysin pullosta. Siitäpä sitten tuttikauppaan mars, ja uudet kokeiluun. Nyt jos poika hylkää taas nyt käytössä olevan tutin, ei olekaan enää monia tutteja Suomen markkinoilla... Saahan Ainun "ampututeilla" sitten pakkoruokittua, mutta ikävää sekin on ja tulee ilmaa masuun valtavasti.

Korvikkeista ensin oli Tutteli käytössä, mutta siitä tuli maha kipeäksi. Siitä asti ollut käytössä Nan. Olisi pitänyt vaihtaa Nutrilon Comfortiin jossain vaiheessa, koska vauva puklaa paljon ja koko ruokavälin, mutta, yllättäen, ei kelvannut pojalle. Tykkää niin Nanista, ettei sitten edes jaksettu alkaa asian parissa ahkeroida.

Siinäpä nyt alkuunsa meidän perheen nykytilanteesta [:)] Enemmän tunteita ja tunnelmia tuonnempana.
 
mulla veljentyttö, jota olen hoitanut noin viikon vanhasta öitä ym. oli kokonaan pulloruokinnalla. Tytön äidillä ei vaan maitoa tullut. Helpotti kovasti typykän ottamista yökylä hoitoon, kun raskausmasennus ym ongelmat perheessä myllertivät.

Hyvin tuo tytteli kasvoi ja ruokinta sujui moitteettomasti. Ei ollut vastaavia ongelmia missään vaiheessa ruokinnan kanssa.
 
Täällä kanssa pulloruokinnalla.. Kesämasuista jo tuttuja..[:)]. Meillä syödään aventin ja Dr. Brownsin pulloista.. Nukin pullosta ei poika suostunut syömään.. ei vaan saanut sieltä tulemaan mitään. Meinaa aventin pullojen kanssa mennä hermot, kun falskaavat usein..[:@] Huomenna taas pullo-ostoksille.. Annoskoot sen verran isot...

Meillä annetaan äidinmaitoa ja Nan1.. Nyt tuntuu siltä, että äidinmaito hiipumassa...
 
idaho, en voinut olla kesämassuissa huomaamatta, että sulla menee hermot pullojen keittämiseen... Suosittelen mikrosteriloijan ostoa, meillä helpottanut ihan hirveesti. Eikä maksa paljoa, parikymppiä. Eli sellanen muovijutska, johon laitetaan vähän vettä ja pesastut pullot, tutit ja kaikki muu sterilointia vaativa, ja sitten lyödään mikroon. 2-6 minuuttia mikron tehosta riippuen.
Lastentarvikeliikkeistä ainakin löytyy, myös isoista marketeista.

Ja kiva kun tulit tänne seuraksi [:)]
 
Täytyy ettii tommonen.. menee kyllä hermot.. oon lukenu, et sittenkun alkaa syöttämään kiinteitä, ei pulloja enää tarvi keittää.. ??
 
Mulla on kanssa tuollainen mielikuva(aiempien lasteni kohdalla ainakin) että pullojen steriloimisen voi jättää, kun kiinteitä alkaa syödä. 
 
Täällä kanssa yks pullorumbaaja... itse olen laiska enkä jaksa päivittäin pulloja keittää vaan keitän ne joka toinen tai kolmas päivä, huuhtelen ne hyvin käytön jälkeen ensiksi kylmällä vedellä ja sen jälkeen kuumalla. Mä en ymmärrä miksi ne pitäs joka päivä keittää ja steriloida (sairaalassa toki tehdään näin), miksei samaa tehdä tuteille? Toki ymmärrän bakteeri vaaran mutta tuskin kukaan pulloja säilyttää missään tiskialtaassa, saapahan vauvakin sitten vastustuskykyä kodin luonnollisille bakteereille ja hyvin onkin pojan massu kestänyt vaikken keitäkkään pulloja joka päivä. Ja Suomessahan on hyvä hygeniataso niin hyvin riittää sekin että pesee pullot joka päivä ihan tavallisella tiskiaineella.

Maajo
 
Lisäisin tuohon Maajon tekstiin vielä. Eli itse ole työn puolesta tekemisissä vauvojen ja tietysti niitten maitopullojen kanssa. Törmään ajoittain siihen, että vanhemmat kovasti kyselevät tuon keittämisen perään. Heille sitten vakuutan, että kotioloissa riittää sekin, että pullot ensin huuhtelee kylmällä vedellä ja sitten pesee normaalisti pesuaineella. Tai pullot voi laittaa myös ihan astianpesukoneeseen. Keittämisessä ei mitään vikaa ole, mutta tuppaa olemaan kuitenkin aika työlästä varsinkin jos on muitakin lapsia kotosalla. Ja tosiaan bakteerit yms on kotona aivan toista luokkaa kuin sairaalassa. Eli ei ole tarvis olla yltiövarovainen. Mutta jokainen valitsee sitten tietysti itse miten haluaa toimia.
 
meillä on nyt kanssa päästy pikkuisen kanssa kotiin ja tietysti tämä imetys homma on suuresti mielessä. asia ei sinänsä ole vielä ajankohtainen mutta onko kellään kokemuksia voiko rinta ja pullo ruokinnan yhdistää? tarkoitan siis että pääasiassa ruokkii rintamaidolla ja sitten välillä esim isä voisi ruokia pullosta. synnärillä annettiin pullosta lisäruokaa kun tuntui ettei vauva tule kylläiseksi millään ja imi silti aina hyvin myös rintaa.
Eli jos nyt silloin tällöin tulee annettua myös ensi nälkään pulomaitoa niin onko rintaruokinta sen jälkeen totaalisesti out?
 
Jotkut sanoo, että pullosta kun antaa, niin imemisote huononee.. Ja vauva voi myöhemmin hyljeksiä rintaa kun pullosta tulee paremmin.. Mutta tunnen kyllä monia jotka imettävät ja antavat pullosta.. Eikä ole ongelmaa tullut.
 
ALKUPERÄINEN: Yamacraw

meillä on nyt kanssa päästy pikkuisen kanssa kotiin ja tietysti tämä imetys homma on suuresti mielessä. asia ei sinänsä ole vielä ajankohtainen mutta onko kellään kokemuksia voiko rinta ja pullo ruokinnan yhdistää? tarkoitan siis että pääasiassa ruokkii rintamaidolla ja sitten välillä esim isä voisi ruokia pullosta. synnärillä annettiin pullosta lisäruokaa kun tuntui ettei vauva tule kylläiseksi millään ja imi silti aina hyvin myös rintaa.
Eli jos nyt silloin tällöin tulee annettua myös ensi nälkään pulomaitoa niin onko rintaruokinta sen jälkeen totaalisesti out?


Kyllä pulloa voi antaa rintamaidon ohella, niksi on vaan siinä että imettää riittävän usein. Varsinkin yösyötöt on aika kriittisiä maidontulon kannalta pienen vauvan kanssa.  Ja kun vauva on noin pieni vielä, kannattaa pitää se pullottelu hyvin vähäisenä että maidontuotanto pääsee kunnolla käyntiin. Siis jos haluaa imettää jatkossakin. Korvikkeen kanssa saattaa helposti käydä niin että lisää turhaan niitä määriä ja sitten onkin naimisissa sen kanssa. Oikeastihan tosi harva vastasyntynyt vauva tarttee lisämaitoa joka turhaan venyttää vauvan pikkuruista mahaa, sitten kun sitä on ehditty antaa niin se tarve onkin jo aito ja oma maito ei tunnu riittävän. Äidinmaitohan on helpommin sulavaa kuin korvike. Paras vaihtoehto olis tietty antaa omaa maitoaan pullosta, mutta kaikilta ei irtoa pumpulle niin hyvin...
 
Moi!

Meillä on poika pääsääntöisesti rintaruokinnassa, mutta vika iltasyöttö tehdään yleensä omasta pumpatusta maidosta pullon avulla. Silloin isä syöttää, ja minä saan käydä suihkussa, ja suihkun jälkeen pumppaan uuden satsin esim. seuraavaa päivää varten, tai pakkaseen. (Pumpattu) maito pullosta on kätevää myös silloin jos vauvan jättää hoitoon.

Meidän lapsemme ei ole alkanut hylkimään rintaa ja pullostakin osaa poika siis syödä hienosti.
 
kiitos ohjeistuksesta. lähinnä just mietin sitä pulloruokinta siten et vois antaa muksun hetkeks jollekin hoitoon ja antaa pullosta jos itku ja nälkä tulee. kun tämä meidän neiti tykkää olla tissillä n. 1h ja sitten nukkuu vaan äidin sylissä ehkä puol tuntia ja taas tissille. mut eikös se siitä sit jossain vaihees helpota?
mutta kuinka paljon Ailime annat 27pv vanhalle pojallesi iltamaitoa?
 
Mä sain sellaisen ohjeistuksen, että vauvalle annetaan pulloruokaa tällaisen kaavan mukaan:

Yhden vuorokauden aikana vauva saa 150 ml maitoa jokaista painokiloa kohden.

Eli siis jos vauva painaa vaikka 3835 g, hän tarvitsee maitoa n. 575 ml päivässä (3,835 x 150=575,25 ~ 575 ml). Siispä jos häntä syötetään vaikkapa 8 kertaa päivässä, niin silloin yhden ruokintakerran maitomäärä on n. 70 ml (575/8=71,875 ~ 70ml).

Tämän ohjeistuksen sain siis täällä Hollannissa, missä mä asun. Kannattaa varmuuden vuoksi kysellä vielä omasta neuvolasta ohjeistusta!
 
Hei siis mitämitä?!

Pulloilleko on joku mikrosterilointijuttu? Ja että astianpesukoneessa peseminen vois riittää?? Kun mä oon kanssa täällä kironnut ja stressannut tota pesemistä, kun se on oikeesti aika työlästä ja energiansyönnissäkin se on aikamoista... Mieskin ihmetteli, että miks ne pitää keittää 100c vedessä, kun kuulemma tiskikoneessa on höyry kuumempaa! Ehkäpä otan siis tän uudemman kerran ajatteluun :)

Ja meille sanottiin, että pojan pitäis saada safkaa kuudesosa painostaan päivässä. Toinen mitä sanottiin, niin itkuun voi aina tarjota ruokaa ensiksi, jotta oppii näkemään, että mikä se todellinen tarve on... Meillä vauva sai jo laitoksella korviketta, kun nälkäänsä huusi ahkerasta imetyksestä huolimatta, eikä toi oma maito tosiaan vieläkään riitä... Jos tahtoo taata oman maidon riittävyyden ees jotenkin, niin kannattaa kuulemma imettää aina ensin molemmat rinnat ja sitten antaa pullosta päälle, mutta me ollaan kyllä yösyötöt annettu aina korviketta pullosta ja sitten on aamulla itsellä paljon äidillisempi olo, kun tissit on täynnä ja riitää edes kerran päivässä pienelle miehelle rintamaito ateriaksi!

Meillä laitetaan nykyään (23pvää vanha) pulloon 80-120ml (riippuu imetyksen riittävyydestä), ja sillä pärjäilee sen 3-4h. Poikkeuksena päivällä kun vauva on hereillä 2-3h kerralla, silloin saattaa syödä kerran tunnissakin ton 80ml! Meillä on aika rimppakinttu tuo poika muutenkin, lihotuskuurille joutui neuvolan käskystä, vaikka syö mun mielestä kyllä aika paljon...

Niin ja siis en oo huomannut, että olis mitään ongelmia hyväksyä tissiä (rintakumilla) vaikka pulloa saakin sen verran usein! Päinvastoin, mä joudun yleensä irrottamaan pojan rinnasta, kun neuvolan ohjeistus oli antaa 15min/tissi, että jaksaa sitten pullosta vielä korvikkeenkin imutella... Pulloja on sekä ainun (menee aina se tutti ryttyyn tolla teräsleualla ja musta tuntuu että enempi ilmaa nielee kans) että aventin. Myös huvitutti maistuu pojalle hyvin, vaan selkeästi on tollanen kova imuttelija muutenkin! (jos ei oo tuttia, pulloa tai tissiä suussa, niin usein tunkee nyrkkinsä sinne)
 
Mä olen ehkä turhan varovainen sillä keitän vielä pullot, vaikka pesenkin astianpesukoneessa... siitä pesuaineesta varmasti jää jotain jäämiä, niin ajattelin olla vieläkin ylitarkka. [:D]
 
Takaisin
Top