Pukemismieltymykset ja lastenvaatteet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Lapsen pukeminen sukupuolen mukaan siniseen/pinkkiin, aikuisten vaatteita kopioivaan tyyliin, eläinkuosiin tai vaikka pipoon tai huppuun, jossa on eläimen korvat. Mitä mieltä näistä?

Ostan pojalle värikkäitä vaatteita, mutta en yleensä pinkkiä enkä koskaan mekkoja. Pinkkiä on ollut käytössä, kun on saatu vaatteita lahjoituksena. Poika ei miellä värejä sukupuolen mukaan, ei vierasta pinkkiäkään. Ostan vain käytännöllisiä, helposti puettavia vaatteita, jotka ovat mahdollisimman mukavia. Meillä ei siis ole farkku- tai nahkatakkeja eikä mitään aikuisten muotia jäljitteleviä vaatteita.

Itse tykkäisin kaikista korvahatuista ym hassusta, mutta pojan makuun ne eivät ole yhtään. Virpomisreissussa kerran vuodessa suostuu pukemaan kissahatun.

Isosiskot olivat pienestä pitäen tarkkoja vaatteistaan. Kaikki värit kelpasivat kyllä, mutta 4-6-vuotiaina mekko oli oltava lähes aina. Tytöillä oli myös juhlakenkiä ja roolivaatteita.

Suosin lapsilla vaatteita, jotka ovat mukavia päällä, helppoa pukea itse ja mieluiten mahdollisimman hyvin kulutusta kestäviä. Nyt kun kaksi isompaa osaavat jo kertoa millaisista vaatteista tykkäävät, saavat yleensä vaikuttaa esim.väriin/kuosiin.
Esikoinen (poika) tykkää tällä hetkellä monesta väristä, oikeastaan mikä vaan kelpaa jos on kivan näköinen, toisaalta vaaleanpunaisen mieltää tyttöjen väriksi enemmän koska isompi pikkusisko rakastaa kys.väriä vaikka pojaltakin löytyy kyllä esim.vaaleanpunainen paita kaapista. Hänen kaapista löytyy mm.mustaa, ruskeaa, vihreää, punaista, keltaista, kuoseista camokuosi, metsolan eläinprintit, Ninjago,-ja Avengers vaatteet suosikkeja tällä hetkellä.
Keskimmäinen (tyttö) taas rakastaa kaikkea vaaleanpunaista, lilaa, kimalletta, prinsessajuttuja, kaapista löytyy siis useampi mekko mutta suostuu kyllä käyttämään housuja ja kaiken värisiä vaatteita jos vaan miellyttää silmää muuten.
Kuopus (tyttö) on onneksi vielä niin pieni niin äiti saa valita vaatteet, käytännön syistä käytössä enemmän legginsit ja body/paita kuin mekot, helpompi liikkua, ja värejä löytyy myös laidasta laitaan, paljon on nyt erilaista kukkakuosia, muumivaatetta, yksivärisiä ylä,-tai alaosia joita helppo sitten yhdistellä muiden vaatteiden kanssa.

Meillä on kaksi poikaa ja kumpikin käyttää kaiken värisiä vaatteita, myös pinkkiä. Esikoinen usein valitsee itse punaista. En siis koe tarpeelliseksi pukea lapsia tiettyyn väriin sukupuolen mukaan. Hameita pojille hankin vain jos itse pyytävät. Aikuisten vaatteita matkivat vaatteet on yleensä kankeita leikeissä (esim farkut) enkä muutenkaan halua pukea lapsia aikuisen näköiseksi. Lapset saa olla lapsia ja pukeutua muumi, frozen, ryhmä hau, ninjago, kaivuri, eläin jne vaatteisiin. :) Ja käytännöllisyys edellä eli mukavat vaatteet, joissa on helppo liikkua. Korvat on mielestäni kivoja varsinkin pienellä kunhan eivät ole tiellä.

Pojalla tykkään silleen neutraaleista maanläheisistä sävyistä ja joskus kuvioita (esim. Lindexin vaatteet on kivoja) mutta en osta mitää hahmoja kyl muuten eikä poika oo vielä edes pyytänyt :woot:
Jos olisi tyttö ni tulis pelkkää röyhelöä ja vaaleanpunaista:grin oon rakastunut newbien vaatteisiin! Aivan ihania:arghh::arghh:

Olen nyt katsellut jo pitkään poikien vs. tyttöjen vaatetarjontaa. Tytöille on aivan ihania värisävyjä, ihan koko väripaletti. Pojille taas perinteiset sininen, harmaa, vihreä, ruskea ja musta. Ja sitten kun ne tyttöjen vaatteet on kuorrutettu röyhelöillä, yksisarvisilla, glittereillä ja sydämillä, niin ei sellaisia tohdi pojalle ostaa.
Tästä aiheesta on ollut muuten aikaisemminkin puhetta foorumilla...

Tykkään itse pukea lapsia sekä sukupuolen mukaan, että neutraalisti. Ruskan värit on kaikkein kivoimpia ja niitä on tullut tytölläkin eniten käytettyä.

En tykkää vaatteista joissa on Palomies Samia, Ryhmä hauta yms... Mutta jos lapsi niitä haluaa käyttää niin hän kyllä saa. :)

Retrokuosit on kanssa aivan parhaita ja vaatteiden on oltava venyviä, mukavia ja laadukkuus olisi toivottavaa.

Meillä puetaan pojat käytännöllisyys ja mukavuus edellä. En esim. laita vauvalle jäykkiä farkkuja tai taaperolle valkoisia housuja. Varsinkin ulkovaatteiden pitää myös olla kestäviä sekä muutenkin ominaisuuksiltaan sopivia, eli esikoisella housujen pinnan tulee esim. kestää hyvin vettä ja teräviä kiviä.

Värillä ja kuosilla ei niinkään ole väliä, eikä myöskään onko kyseessä tytön/pojan vaate. Pääasia että lapsi itse tykkää! Olen ihan ostanut käytettyjä tyttöjen vaatteita meille ja uusissa vaatteissakin suosinut punaista ja pinkkiä väriä. Oma inhokkivärini on sininen ja se peilaantuu väkisin lasten vaatehankitoihin, mutta paljon on sitäkin väriä ihan vain helpon saatavuuden puolesta. Mekkoja ja pitsivaatetta en tosin ole pojille ostanut...

En tykkää siitä kun lapsia puetaan "pieniksi aikuisiksi". Lasten vaatteissa saa mielestäni olla väriä, kuvia ja kuoseja. Kaikista ostamistani lastenvaatteista lempparini ovat legginsit joissa on kuvia dinosauruksista ja kukkakaalinkukintoja. Aivan ihanat :hilarious::Heartred

Muokattu viimeksi:
Toistaiseksi minä olen (onneksi :hilarious:) saanut päättää vaatehankinnoista, kun isommalla pojalla ei tunnu olevan aiheen suhteen mitään mielipiteitä ja pienempi tyttö on vasta vauva. Rakastan kirkkaita värejä, joten niitä on molemmilla. En tykkää yhtään vaaleanpunaisesta enkä -sinisestä enkä mistään pliisusta beigestä tmv, joten niitä ei ole kummallakaan. Eläinkuosit ovat parhaita, mutta pojalle olen hankkinut myös pari ryhmä hau -vaatetta. Mitkään prinsessapitsihörhelöt ei myöskään ole yhtään mun juttu, joten niin kauan kuin asia on minun käsissäni niin sellaisia vaatteita ei meille tule. Tytöllä on yksi juhlamekko, se saa riittää kunnes osaa itse vaatia.

Aikuismaiset vaatteet on musta ihan ok ns. kauppavaatteina tai juhlavaatteita, mutta arkena mennään kyllä ihan perus lastenvaatteissa, joissa voi rymytä ja rellestää.

Takaisin