Psoriasis vauvalla?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Durina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Durina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Eli onko kenelläkään mitään kokemusta psoriasiksesta vauvalla? Tuntuu että se on niin harvinaista ettei kukaan ota tosissaan kun asiasta kyselen. Miehelläni on psoriasis joka on mennyt niveliin ja koko hänen äitinsä puolen suku sairastaa psoriasista enemmän tai vähemmän. Nyt meidän pian 7kk ikäisellä tytöllä on samanmoisia läiskiä... pieniä, punaisia, hilseileviä läiskiä kyynärpään alueella, selässä, pepussa... Neuvolassa kun asiasta kysäisin, eivät ottaneet kuuleviin korviinsakaan. Tavallista kuivaa ihottumaa vain. Toivottavasti onkin, mutta haluaisin kuitenkin lääkärin mielipiteen asiaan. Läiskiä tulee koko ajan lisää...Niin ja tytön varpaan kynnet ovat kummalliset, kasvavat jotenkin ylöspäin niin että niitä on oikeastaan mahdoton pitää siisteinä, olen kuullut että sekin voisi olla jonkinlainen oire. Tietääkö kukaan asiasta mitään? Huoli on kova, vaikkei kuolemanvakavasta sairaudesta olekaan kysymys...:(

Mun vauvalla ei kyll onneksi oo psoria, mutta mulla itselläni psori on levinnyt varpaiden ja sormien kynsiin eli kasvavat ensin hieman ylöspäin ja sitten alkaa kerätä ihopaksuuntumaa alle...ja milläs tunget kortisoni rasvaa kynnen alle?joten mulla ianoa vastaus on käydä pari kertaa vuodessa ohentamassa kynsiä kosmetologilla...

Jos sun vauvalla on vauvavakuutus niin oisko mahdollista mennä yksityiselle näyttämään ja saisiko siitä sitten rahat takaisin vakuutuksesta?

Lisäksi mun mielestä voit vaatia neuvolasta ihotautilääkärille konsultaatiota...Ei kait pitäisi maksaa julkisella puolella kuin poliklinikkamaksun...Psoriahan ei voi kait todeta millään testillä, ainakaan mulla ei vaan iholääkäri katsoi täpliä + kynsimuutoksia tarkkaan ja tuumasi että selkeä psori...+ otettiin vielä sienitestit varmuudeksi...

En tainnut kyllä olla paljoa avuksi...

Durina -  kuulostaa ihan tavalliselta ihottumalta, meillä lapsilla myös kuvaamiasi läiskiä. Jos neuvolasta ei apua, niin varaa terveyskeskulekurille aika tai kuten Sme ehdotti, niin yksityiselle ihotautilekurille.

Ainakaan korvalekurilla käynti yksityisellä ei maksanut kuin 50 euroa kelakorvauksen jälkeen. En usko että ihotautilääkäri kovinkaan paljon kalliimpi ole. Tietty jos testejä aletaan yksityisellä tekemään, niin ne kyllä maksaa.

Hyviä rasvoja meidän kokemuksella on;
Mini derm, Decubal, cortison ja ehdoton tämä: physiogel hypoallergen, auttaa kutinaan, kirvelyyn jne. Ehdottomasti kannattaa kokeilla.

Ja sitten meillä ihottumaan ja sairasteluun auttoi ProBiootti Baby - maitohappobakteeri.

Vähän eri mieltä kuin Riikka.... peppu ja selkä - tai kyynärpääkään - kun eivät ole ihan tavallisia paikkoja tavalliselle ihottumalle vauvalla. Mielestäni sinulla on aihetta epäillä prosiasista, vaikka en lähtisikään itse tekemään 'varmaa' diagnoosia vielä noilla perusteilla.

En tiedä psoriasiksesta kovin paljon, hoidetaanko sitä mitenkään jos oireet ovat lievät? Jos ei, niin se voi olla taustalla jos ette meinaa saada lähetettä ihotautilääkärille terveyskeskuksesta... lääkäri ei näe syytä diagnosoida koska "ei tarvitse tietää" :-/

Minä yrittäisin kuitenkin saada lähetteen, liitoittelisinkin ehkä vähän huoltani, sanoisin ettei saa öisin nukuttua, keräisin luetteloa oireista ja näyttäisin ihottumalaikkuja ja kynsiä lääkärille. Pyytäisin häntä ainakin konsultoimaan lasten ihotautilääkäriä, olisiko vastaanotolle aihetta.... Jos ei sittenkään saa lähetettä, niin yrittäisin säästää rahat pariin käyntiin yksityisellä lääkärillä. Tosiaan kelakorvauksen jälkeen alle satasen per käynti maksavat, voi hyvinkin selvitä viidellä kympillä.

Hei!

Lääkäriin vaan ja lähetettä ihotautilääkärille vaatimaan. Nimenomaan VAATIMAAN. Psoriasisken periytyvyys suoraan vanhemmlta on noin 10- 20 % luokkaa ja jos kummallakin niin noin50% luokkaa.. Eili se periytyy geneettisesti, kyllä. Mutta paljon mieluummin on mahdollista, että tauti hyppää yhden sukupolven yli.

Rasvaus, kaikenlainen, helpottaa kuivaa, läiskäistä, kutisevaa ihoa. Jokatapauksessa. Ja niinhän se taitaa olla että kutina lisää stressiä ja stressi lisää kutinaa!

Lääkäri määrää varmasti jotain kevyttä kortisonipohjaista voidetta. (tyttäreni aikaan muutama vuosi sitten, ainakin) Valohoitoa ja suunkautta otettavaa lääkitystä ei anneta ennen murrosikää?!? Tai suositella.

Ja totta, ne toteaa sen ammattitaidolla katselemalla ihoa. Minulta itseltäni on otettu koepaloja, mutta lapsille sitä ei liioin tehdä. Ja mulla ei sitten ollut kyseitä tautia.

Tärkeintä on pitää ne kynnet lyhyenä, iho "terveenä", ettei ainakaan raapiessa tulehdu. Kesä oli minun vanhemmalla tyttärelläni se vaativin aika. Ja lopulta, hokkuspokkus, vartuttuaan nekin "psoriasis"-oireet katosivat. Mutta rasvaa tuli ostettua muutamakin tuubi! RIIKAN mainitsemat perusvoiteet ovat varsin oivallisia!

ps. kannattaa kurkistaa Psoriasis-liiton sivuille.

Takaisin