Pre-eklampsia

syllogismi

Sanavalmis juttuseppä
Elokuiset 2025
Rv27 aluillaan, kaksoset tulossa ja miniasa ollut käytössä viikolta 12 lähtien. Verenpaine ollut kotiseurannassa aamuin illoin noin kuukauden päivät ja nyt viimeisen viikon sisällä lukemat olleet koholla aiempaan verrattuna. Maltillisissa lukemissa mennään vielä, tuo 140/90 raja ei ole toistaiseksi ylittynyt mutta hyvin lähellä huidellaan ja pelottaa, mihin ollaan menossa ja millaisella vauhdilla. 😐 Kokemuksia? En löytänyt mitään tuoretta ketjua aiheesta.

Muokattu viimeksi:
Miulla ollut aina (myös raskausaikana) todella matalat paineet, mutta loppuraskaudessa alkoivat nousemaan. Niitä seurattiin ja jouduin jossain labroissakin käymään, mutta kaikki oli sen osalta kunnossa. Olihan se aika huolestuttavaa itselle, kun alkuraskaudessa meinasin pyörtyillä liian matalien paineiden takia ja sitten loppupuolella oltiin lähellä tuota rajaa (en muista oliko joku ylityskin). Mutta en sentään raskausmyrkytystä saanut kaiken muun kiusan lisäksi (miulla oli muutoin tosi vaikea raskaus).

Mulla vaihteli paineet Ekassa raskaudessa 130-140/80-90 melkein koko raskauden ajan. Olin Primaspanilla myös ja terkkari lohdutteli, että koska verenpaine on tasainen ja laskee aina levossa hieman, niin ei huolta. Aloin huolestua silti 😁 Kärsin myös raskausaikana migreenistä ja kerran lähdin päivystykseen ylävatsalovun takia. Olin varma, että nyt se on pre-eklampsia. Ei ollut, ainoastaan pahaa närästystä 🙈

Olivat sairaalassa sitä mieltä, että aina mieluummin soittaa ja kysyy onko tarvetta huolestua. Sieltä kyllä pyytävät näytille herkästi jos aihetta epäillä pre-eklampsiaa. Mutta siis, korkea verenpaine ei ainakaan mulla johtanut mihinkään vakavaan. Terve lapsi tuli. Sen sijaan nyt kakkosta odottaessa oon huolestunut siitä, että verenpaine on niin alhainen 😅

Mulla vaihteli paineet Ekassa raskaudessa 130-140/80-90 melkein koko raskauden ajan. Olin Primaspanilla myös ja terkkari lohdutteli, että koska verenpaine on tasainen ja laskee aina levossa hieman, niin ei huolta. Aloin huolestua silti 😁 Kärsin myös raskausaikana migreenistä ja kerran lähdin päivystykseen ylävatsalovun takia. Olin varma, että nyt se on pre-eklampsia. Ei ollut, ainoastaan pahaa närästystä 🙈

Olivat sairaalassa sitä mieltä, että aina mieluummin soittaa ja kysyy onko tarvetta huolestua. Sieltä kyllä pyytävät näytille herkästi jos aihetta epäillä pre-eklampsiaa. Mutta siis, korkea verenpaine ei ainakaan mulla johtanut mihinkään vakavaan. Terve lapsi tuli. Sen sijaan nyt kakkosta odottaessa oon huolestunut siitä, että verenpaine on niin alhainen 😅
Mullakin oli lopulta vain joku mikälie hetken stressi tässä taustalla, paineet laski itsekseen tuolta ”hälytysrajan” tuntumasta noin viikossa ja pysyivät siellä niin että loppuraskaudesta en juuri enää edes vaivautunut mittailemaan. Terveet ja hyvän kokoiset pojat syntyivät pari viikkoa sitten. 😁

Takaisin