Pottailu yms.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Moon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Moon

Sukkela juttelija
Ottaa päähän kun meillä tämä touhu ei ota luonnistuakseen. Tuntuu että "kaikilla muilla" asia kyllä onnistuu tai sitten sen taistelun käyvät tarhantädit...  Meidän muksu ei malta pysyä aloillaan hetkeäkään vaikka hätänsä tunnistaa kyllä.  Ja sitten saa lukea näitä kertomuksia kuinka "Meidän lapsi on käynyt potalla 8-kuisesta asti ja nyt ei tarvita edes päivävaippaa enää, lapsi ymmärsi potan idean kerrasta".  Tiedän kyllä että muutkin taistelevat tämän asian parissa mutta välillä vaan hikeennyttää...

Noniin, nyt on purnattu, eiköhän tää taas hetkeksi helpota :D

mä en oo ees alottanu napsun 1v3kk kaa pottataistelua, joskus kokeiltiin eikä tykänny istua siinä. meillä vaan yritetään sanoo aina kakka ja pissa kun ne tulee, ja selitän aina napsulle kun ite meen tarpeille :D ja potta on vessassa esillä.

luin neuvolan oppaasta että sitten kannattaa alottaa kun lapsi selvästi alkaa tiedostaa asian, alkaa erikseen tarpeilleen esim menemällä piiloon kykkimään, ja potta alkaa lasta itseään kiinnostaa. ei kai sillä niin kiire :)?

Eihän sillä tosiaan kiire ole.  Meillä vaan tulee justiinsa perheenlisäystäkin, ois hyvä saada homma edes jollain lailla aluilleen ennen sitä, muuten se aloittaminen jo siirtyy jonnekin 2-vuotispäivän tuolle puolen...

Meillä ollaan pottailtu ehkä jostain tammikuusta asti, eli siitä asti kun tyttö oli jonkun 9-10kk.. Välillä paremmalla menestyksellä ja välillä huonommalla.. Tytöllä on sellainen kassi täynnä kaikenmaailman tavaroita potan vieressä, mitä saa sitten tutkia siinä istuessa, ja välillä vaihdellaan juttuja, jotta siel ois taas jotain mielenkiintoista.. Legot muun muassa toimii aika kivasti pottaillessa.. :)

Välillä tyttö oikein pyysi potalle kun kakka oli tulossa ja ehdittiinkin usein kakka sit pottaan tekemään.. Nyt on taas muutama viikko tehty kakat lähes tulkoon aina vaippaan ja vain muutamat pissat saatu pottaan.. Ja nykyään tuo ei meinaa esim. päikkärien jälkeen millään haluta potalle istumaan ja se istumassa pysyminen on työn alla, mut yleensä jollain lelulla tai kysymyksiä kyselemällä saa tuota tyttöä harhautettua siinä pysymään edes hetken.

Ei meillä tosiaan vaipattomaksi olla vielä päästy.. Ehkä vaippojen määrä/ päivä on saatu vähenemään hyvinä pottailupäivinä aika minimiin..

Itse kamppailen saman asian kanssa pian jo 2-vuotiaan poitsun kanssa. Meilläkin tehtiin pissoja pottaan n. 8-10 kk ikäisenä silloin tällöin, mutta kun ihan "tosissaan" aloitettiin pottailut, niin eipä enää sujunutkaan. Tavoitteeni oli saada homma hyvälle alulle ennen vauvan tuloa, mutta jälkeenpäin ajatellen oli hyvä päätös tehdä toisin ja antaa asian olla jonkin aikaa vielä vauvan tulon jälkeenkin. Nyt potalle meno saattaa jopa olla ihan mukavaa, kun siitä tietenkin saa vähän "ekstrahuomiota" ja otimme käyttöön "pottatarrataulun".

Meillä isoin probleema on siinä, että poika tekee pissat ja kakat vaippaan/housuun, jos ne on jalassa. Ja osaa vielä pidätelläkin tosi pitkään, jos on ilman (odotellen, että saisi vaipan). Eli ainoa keino on oikeastaan kuljeskella kotosalla ilman housuja :) Silloin poika menee ihan oma-aloitteisesti potalle. Meille ei sopinut ollenkaan sellainen, että vaan istuttaisiin potalla tietyin väliajoin. Ei malta, ei halua ja tuli vaan "ei oo":ta.

Saapi laittaa vinkkejä, miten sinne potalle osattais mennä ne alushousut jalassakin. Talvella onkin jo vähän ikävämpi kirmailla koko päivää alasti ;)

Tsemppiä Moonille, ja muille, pottailuun!

Meille ostettiin potta kun tyttö oli jotain 9-10 kuukautta vanha ja ensin se oli olohuoneessa ihan leikissä mukana tyttö sai katella ja käännellä sitä iha mite halus ja laitteli leluja ja välillä kokeiltiin istua siinä ihan vaatteet päällä. Otin sitten ajan päästä potan pois leikeistä ja iltasin kun tuuleteltiin ilman vaippaa niin välillä istuttiin potalla ja jatkettiin lelujen tutkiskelua siinä. Jossain vaiheessa pissat sitten lirahti pottaan ja kovasti kehuin tyttöö ja taputettiin käsiä yhteen. Näin jatkettiin ihan jonkin aikaa aina iltaisin ja jossain vaiheessa tyttö rupes tajuamaan et tännehän pitää tehä pissit ja sitten saa kehuja.
Nykyään meillä on potta tytön huoneessa nurkassa kun meillä on niin pieni ja ahdas vessa ettei sinne oikein mahu. Potalla käyään istumassa aina päiväunien, ulkoilun ja ruokailun jälkeen. On kyllä vielä päiviä välissä ettei istuta nii orjallisesti potalla ain. Tyttö on oppinu kun tekee tarpeensa pottaan nii taputtaa itekin et "hei nyt tuli hyvä minä."
Pikku hiljaa opetellaan, jos tyttö osais jossain vaiheessa itekin pyytää potalle. Mikään kiire meillä ei ole vaipoista luopua, mutta näin kesäisin on mukava kun saa tyttö viilettää ilman vaippaakin.
Nyt vasta kuukaus sitten tyttö uskalsi tehä ensimmäiset kakat pottaan ja äiti on ainakin iloinen mitä enemmän kakat alkaa tulla pottaan nii säästyy siltä kakka vaipan vaiholta. 

Mä luovutin koko potan suhteen.  Kun ei onnistu niin ei onnistu.  Ja kun sattuu olemaan tämä akka ainakin niin lyhytpinnainen raskaudesta ja helteestä ja ihan jo perusluonteestaan johtuen niin siirretään toiseen ajankohtaan.

Mulla ei vielä ole lapsia, mutta eka on tulossa ja juttelin sitten erään tuttuvani kanssa joka on paljon hoitanut lapsia (ollut sekä tarhassa että esikoulussa töissä + hoitanut yksityisesti lapsia). Hän kehoitti mua totuttamaan tulevaa poikaani potalla istumiseen jo nuorena, ennen kuin lapsi edes ymmärtää tarpeiden suorittamisesta mitään. Kun lapsi oppii istumaan, olisi hyvä jo tottua siihen että potalla istutaan. Tuttavani kertoi että erityisesti pojilla tuntuu potalle oppiminen olevan vaikeaa. Itse ajattelin ottaa vinkistä oppia ja opettaa potalla istumiseen heti kun lapsi osaa istua. Eihän niitä tarpeita sinne tarvitse alkuun tullakkaan, vaan potan tulisi olla muuten mieluisa paikka istua.

Tämä vinkki ei auta niille, joilla lapsi on jo vanhempi.. mutta ajattelin jos tätä lukee joku jolla on vasta tulossa lapsi tai on ihan pieni vauva vielä :)

Moon, oleksää kokeillu pöntönsupistajaa? Meillä ei oo sillä ollu ongelmia ollenkaan, ei ees alussa. Pitäähän lapsi toki nostaa siihen, mut eikös lapset halua matkia vanhempiaan? Mies teki pöntön ympärille hevosenkengän muotoisen apupöydän, ni ei tarvi tytöstä pitää kiinni ja helpompi lueskella kirjaa. Ja nyt on tyttö jo yrittänyt itse kiivetä pöntölle, että apuporras seuraavaksi. Eihän ne tarpeet aina tule pönttöön ja joskus on kauhee huuto, kun tyttöö laittaa siihen, mut noin muuten taitaa olla kuitenkin mieluinen paikka istuskella (sillä saa hyvin pitkitettyä nukkumaanmenoa...)  

Moon Meilläkin on potalla istumista harjoteltiin ihan vaan istumalla pitkän aikaa kotona ja hoidossa, jos jotain tuli niin isot kehut ja jos ei niin se oli ihan ok ja kehuttiin siitä miten hienosti tyttö jaksoi yrittää.... Jos tytsy ei suostunu istuun ni sitte ei pakotettu.... 1,5 vuotiaana meni vähän aikaa hienosti, mut sit tuli takapakkia.... Annettiin asioitten "kypsyä" vähän aikaa ja vähän ennen kaksvuotis päivää neiti oli jo täysin kuiva! Ei tartteta vaippaa enää yöllä eikä myöskään reissussa. Mä oon sitä mieltä et jos lapsi ei ole valmis pottailuun niin sit sitä lykätään ja aloitetaan hieman myöhemmin, kannattaa tosin välillä koittaa houkutella edes istumaan siihen potalle ja muistaa tehdä "istunnosta" mieluisa juttu. Teillä ei tosiaan vielä ole kiire ja kuulostaisi siltä ettei poika ole vielä valmis pottailuun. Tiedän, vaatii kärsivällisyyttä tämä kuivaksi opettaminen, ei ole minunkaan vahvin laji....

Takaisin