Minkä ikäinen lapsi, onko jo valmis aloittamaan pottailun? Väkisin ei kannata potalle pakottaa, kun silloin ei ainakaan siihen totu.
Me ollaan nyt poikaa (2v) opetettu siten että ekana tuotiin potta ihan olohuoneeseen, et saa rauhassa siihen tutustua. Pyydettiin käymään potalla, mut ei kans malttanut istua siinä. Itse alkoi sitten pyytään saada olla ilman vaippaa, joten otettiin pois. Alkuun vahinkoja tuli sitten lattialle, mut aina kun huomattiin et alkaa pissattaan, niin nostettiin potalle ja jos pottaan saatiin saalista, niin kehuttiin kovasti ja sai jonkin palkan esim. Ksylitolipastillin tms.. Nyt sit kun on vaan jatkettu vaipatta oloo, niin on hoksannut et on kivempi käydä potalla kun housuun pissiä. Vieläkin vahinkoja sattuu lattialle, mut kun ei itse pistä omia odotuksia liian korkeelle, niin hyvin menee..kuitenkaan pari vuotiaalta voi vielä ihmeitä vaatia. Huomasin kuitenkin et meillä oli selvästi nyt oikea aika alottaa pottailu, niin sujui lähes luonnostaan oppiminen. Nyt oppi uskaltautumaan myös kakkaamaan pottaan, kun se oli alkuun ihan toivotonta. Poika innostuu, kun onnistumisesta kehutaan vuolaasti ja taputetaan ja nyt sit meneekin ihan itse potalle ilman kehottamista :) yökuiva ei vielä ole, eikä selvästi valmiskaan siihen, kun aamuisin paljon pissaa vaipassa, mutta aika auttaa.
Tsemppiä kuivaksi opetteluun! :)