Potta!

Satru

Sukkela juttelija
Semmonen vissiin pitäis kohta hankkia? En meinaan ole hankkinut vielä (päätin silloin raskausaikana, että kaikkea ei hankita kerralla vaan sitten kun tulee tarve), Ilona kuitenkin täyttää kohta 10kk ja semmostakin tarvis vissiin ruveta jo harjoittelemaan? Joko kaikki muut joulukuun lapsoset osaa käydä potalla, paitsi meidän tyttö? :D
 
Mulla ei oo käyny ees mielessä vielä potan hankinta, en ees tienny et tän ikäsenä pitäis jo siihen harjotella :wideyed: Meillä tulee kohta ikää 9kk.
 
En minäkään tiennyt..Yksi äiti vaan tokas mulle muskarissa, että joko on pottaharjoittelut menossa. Sanoin ettei ole edes koko pottaa vielä hankittu..katsoi niin pitkään, että rupesin miettimään joko on sen aika ja minä taas myöhässä. Esikoinen sai aikanaan potan täytettyään 1v ja siitäkin meno aikaa ennen kuin ruvettiin harjoittelemaan. Ajattelin muskarissa että on suositukset muuttuneet -90 luvusta :)
 
Ihmiset nyt tuntuvat muljauttelevan silmiään kaikelle tai katsovan pitkään, mikä ei tapahdu heidän tapojensa mukaan. :rolleyes: Mä oon miettinyt potan hankkimista siitä asti, kun tuo yks oppi istumaan. En ole saanut aikaiseksi eikä kai vielä sentään kiirettäkään ole. Sen verran kellon tarkasti tulee aamucaca, et vois kyl alkaa tuttaa potalla sen aikaa, jos vaikka hoksaisi jossain vaiheessa. Mut lähinnä kai tutustumista pottailuun ja tavan omaksumista se tässä vaiheessa on.

Tämmöinen testi löytyy vausta: http://www.vau.fi/testit/Onko-lapsellasi-valmiudet-kuivaksi-oppimiseen-Tee-testi/
 
Mun kaikki lapset ovat oppineet kuivaksi siinä 1.8-2 vuotiaina . Mitään kiirettä ei mielestäni ole,varsinkin jos lapsi itse ei ole yhtään kiinnostunut kuten meillä. oon pari kertaa laittanut istumaan potalle ihan tutustumismielessä ja tyttö pelkää sitä(kin) ?!:eek: Yhden kerran sain kakan pyydystettyä vahingossa kun tyttö alkoi vääntämään kun olin just ehtinyt vaipan riisua. Mutta alkoi heti itkemään kun laitoin potalle. Meillä ei todellakaan olla vielä valmiita harjoituksiin. Nyt odotellaan rauhassa päiväkodin alkua ja sen myötä otetaan potta mukaan kuvioihin(ryhmänpaine):oops:
 
Meillä kans esikoinen oppi potalle vasta ennen päikkyyn menoa eli vähän ennen kuin täytti 3v!!! Eipä siis kiirettä tämänkään kanssa. Toki jokainen lapsi oppii omaan tahtiinsa. Ensin pitäis osata sitä suoltansa ohjata ja ymmärtää sen pottailun jujun. Vahingossa tietty saattaa sinne tuotoksia tulla.. Ja istumista voi aina harjoitella ja siihen vekottimeen tutustumista. Mut omaehtoista toimintaa en vielä 1-vuotiaalta odottaisi :)
 
Niin, mä ajattelin, ennen näitä äidin mulkaisuja, ostaa potan sitä varten vessaan, että Ilona tottuu siihen. Näkee että kuuluu vessaan ja siinä voi istuskella, eikä tule mitenkään pelottavaksi. Sitten kun tämä äiti ihmetteli, niin rupesin miettimään että pidänkö mä lastani vielä ihan vauvana kun ei käy potalla..mutta sehän on vauva! Mä pidän vielä mun 18v tyttöäkin välillä vauvana :D Kuulen siitä jatkuvasti että "joo, voisitko taas ajatella että mä olen täysi-ikäinen" :D Ehkä mä hankin sen potan kuten aluperin suunnittelin, tutustumista varten..Hanskimuksen laittaman testilinkin mukaan Ilonalla ei ole mitään kiirettä kun mitään valmiuksia siihen ei ole. Kyllähän mä sen tiesin, mutta joskus sitä epäilee omia äidinvaistojaan, vaikka ei pitäis. :angelic:
 
Jotkuthan kovasti tykkäävät seurailla ja hyödyntää niitä kuuluisia herkkyyskausia. Muistaakseni pottailun suhteen sellaista kautta tyrkytettiin myöskin ennen vuoden ikää. Mutta tottahan tuo on, että lähinnä siihen vekottimeen tutustumistahan se vuoden ikäisellä on, ja sitä myös töissä tehdään. Varsinkin alkuun voi monesta tuntua oudolta istuinalustalta, kylmältä, on tylsää olla paikallaan jne. Harva kuitenkaan pottaa varsinaisesti pelkää, mutta kovin monia se alkuun ärsyttää. Onneksi on kylpykirjat ja loruttelut, joiden ajan istutaan ja sitten taas jatketaan matkaa :D Meillä potta vessassa jo odottaa (hankittu jo vierailevia tähtiä varten), mutta tosiaan odottaa vaan tutustumishetkiä ja vahinkopissojen hurraamista. :) Vielä ei olla sitäkään edes ajateltu aloittavamme.
 
1,5-2 vuoden iässä vauvalla alkaa pidätyskyky "toimimaan", että ei tosiaan kiirettä ole. Ajattelin aloittaa tutustuttamisen lempeästi. Ennen vuoden ikää potat näkyville ja välillä (jos on sopiva "tilanne"), niin potalle. Siitä sitten pikkuhiljaa liikkeelle....

Edit. Onhan se hyvä ajoissa aloittaa ettei mene liian "vaikeaksi" sitten myöhemmin, mutta tuntuu, että nykyää vauvojen pitäisi jo suunnilleen osata puhua, lukea ja juosta jo vuoden iässä - näin kärjistettynä.
 
Muokattu viimeksi:
Toi mitä Citrus kirjoitti on niin totta, kaikki pitäisi tosiaan osata hirveällä vauhdilla.

Meillä on potta toisessa wc:ssä juuri sillä ajatuksella, että neiti saa siihen tutustua ja tottuu siihen, on siinä muutaman kerran istunut, ilman tuotoksia.
 
Meillä Alisa istuskellut potilla muutamia kertoja, mutta vain istuskellut, mitään ei ole tullut. Aluksi oli kova huuto eikä osannut rentoutua siinä, mutta huomion sain muualle kun annoin hammastahnatuubin käteen. Nykyään osaa istuskella siinä ilman mitää
 
Ensimmäistä kertaa laitoin pojan tänään potalle istumaan. Iltavaipanvaihdon yhteydessä, kun huomasin että saattaisi vielä pissa tulla. Ja niinhän se sinne pottaan sit tuli! Vähän ihmeissään oli poika, mutta mielellään istu potalla. Ei pelännyt yhtään sitä hökötystä vaikkei ollut aikaisemmin nähnyt. Olen ollut laiska tutustuttamaan siihen, kun olen ajatellut ettei vielä ole kiirusta. Mutta nyt siinä voisi aina silloin tällöin istuttaa. Varsinkin ruokailun jälkeen. Silloin sinne saattaisi tulla isompikin tuotos :D
 
Aikasemmin kun oon koittanu likkaa potalle laittaa niin on ihan mielellään siinä istuskellut. Nyt sitten tottakai oletin että ei tule olemaan mitään ongelmia sen asian suhteen mutta väärässä oltiin. Ensimmäisen kerran kun laitoin istumaan tällä viikolla niin alko kauheeton itkeminen. Oli ehkä virhe laittaa heti ilman vaippaa. Nytte ei enään itke mutta tulee samantien pois. Nooo, tossa se potta komeasti koristaa olkkarin lattiaa ja likka käyttää sitä tavaroitten säilytykseen. :D
 
Takaisin
Top