Polkupyörän peräkärry?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yleisestiottaen preeco ei ole nettikokemusten mukaan mikään järin luotettava paikka tilata yhtään mitään. Ainakin itse löysin paljon negatiivisia kokemuksia, kun itse mietin sieltä tilaamista.

Jos ei ole kovaa käyttöä pyörälle, menee varmasti ihan mikä vain kärry. Painoa noilla halvemmilla on huomattavasti enemmän yleensä kuin kalliimmilla ja omissa reisissä sen sitten toki huomaa. Meillä halppiskärry oli yhden kesän käytössä, viime kesänä ei edes kaivettu esiin. Olin itse kyllä viimeisilläni raskaana, joka vähän rajoitti liikkumista myös. Ehkä muuten olisikin tullut käyttöön. Mitenkään järisyttävän kätevänä en kärryä kokenut, kun ei meillä niin pitkiä matkoja kuitenkaan mihinkään menty ja ruokaostoksetkin sen verran isot, ettei lasten kanssa kärryyn mahtuisi.

Mä pääsisin tuolta preecolta noutamaan, niin ei varsinaisesti tilata tarttis.

Mun olisi tarkoitus kerhomatkoja polkasta, ja tietysti uimarannalle kesällä. Maasto on onneksi aika tasaista, niin painolla ei sillä tavalla ole merkitystä. Vaikka olisihan se kevyt tietysti parempi ehkä, kun kaksi tulisi kärryyn ja yksi vielä lastenistuimeen tarakalle (ja toivottavasti yksi polkee itse) :wacky:

Kiitos kokemuksesta, harkitsen kuitenkin vielä sitten, tai kyselen vaikka jos tutuilla olisi kesäksi lainata testiin :)

Kukaanhan ei todennäköisesti ole asiasta kiinnostunut, mutta lain mukaan täysi-ikäinen saa pyörällä kuljettaa enintään kahta alle 7v matkustajaa. Tämä kannattanee muistaa.

Tuo linkin pyöräkärry on melko pieni istuinkorkeus vain 60 cm. Aika nopeasti kypärän kanssa lapsen pää pollottaa liian korkealla ja kärry on kaatuessa vaarallinen. Plus suojaa ei saa kiinni jos pää on liian korkealla.

Suosittelen etsimään semmoista kärryä, jossa istuinkorkeus on vähintään 75 cm. Pidempi käyttöikä.

Nuo halvemmat kärryt ovat aika painavia, jolloin vetointo kariutuu aika nopeasti. Mutta toisaalta ne kevyet kärryt maksavat useita satoja euroja. Kyllä noilla halvemmilla ajelee yksittäisiä kertoja mutta päivittäiseen ajoon ilman sähköpyörää en suosittele.

Kukaanhan ei todennäköisesti ole asiasta kiinnostunut, mutta lain mukaan täysi-ikäinen saa pyörällä kuljettaa enintään kahta alle 7v matkustajaa. Tämä kannattanee muistaa.
Aa! En itseasiassa tiennyt tuollaista! Tänään juuri katselin kun joku ajeli juurikin kaksi peräkärryssä ja yksi tarakalla, niin ajattelin automaattisesti olevan sallittua. Pitää hieman sitten vielä miettiä miten kuljetaan :think005

Hyvä pointti tuo korkeus! Enpä olisi sitäkään ajatellut :smiley-ashamed008 Mä ajattelin vain tuota 40kg painorajaa...

Mäkin olen nyt innostunut pyöräkärryajatuksesta. Meidän pienimmät ovat vasta 2 v 4 kk ja 9 kk, joten olisi huippua, jos pääsisi heidän kanssaan liikenteeseen pyörällä niin että molemmat mahtuisivat kyytiin. Pitää ottaa projektiksi selvitellä asiaa. :)

Mekin harkittiin tuota kärryasiaa, mutta jotenkin en osaa kuvitella itseäni kärryn vetäjäksi ja suurimpana syynä oli tilanpuute, se ei vaan mahdu meillä mihinkään järkevästi.. Nyt on sitten perinteinen lastenistuin mun pyörän kyydissä, saa nähä tuleeko kärry uudelleen harkintaan joskus kun on toivottavasti toinenkin lapsi maailmassa ja kasvanut pyöräikään..

Ostettiin käytettynä joku perusmalli, aika halpa sellainen kai. Infant fantastic-merkkinen. Mutta oikein hienosti on pelittänyt, paljon ollaan käytetty! :) ainoa miinus on se, että kärry on melko matala, kohta 3v:llä ottaa pää kiinni kattoon kypärän kanssa. :/

Itse hommasin sellaisen pyöräkärryn mitä myytiin Xxl:lässä vajaan satasen hintaan ja on kyllä ajanut ihan äärettömän hyvin asiansa :)
Tuo on totta, että kypärä lapsen päässä nostaa kyllä sitä istuinkorkeutta, mutta eihän sillä nyt ole tarkoitus ajaakaan mitään tuhatta ja sataa ja on otettava huomioon ettei aja liian lähellä piennarta jne. Mutta noissahan on kaikissa se jousi, että vaikka pyörä kaatuisi niin se koppa siellä perässä ei kyllä kaadu yhtään mihinkään. Että saa kyllä tosi holtittomasti ajella jotta sen kaatumaan saa :D

^ ja tuohon kypäräasiaan. Mä oon nyt antanut nuorimman olla kärryssä ilman kypärää, kun se ei kerta kaikkiaan mahdu, toisella menee niskat mutkalle, jos väkisin yrittää kypärä päässä. Niin tuli vaan mieleen, että sehän on vähän kuin rattaissa istuisi vyöt kiinni. Eikä sielläkään oo lapsella kypärää päässä, vaikka rattaatkin voi kaatua ja helpommin kaatuvat kuin pyörän peräkärry. Ja rattaidenkin päälle voi joku ajaa autolla suojatiellä.

Toki kypärä olisi ehdottomasti päässä, jos se mahtuisi, mutta kun ei mahdu kärryssä niin en väen väkisin laita sitä. Viisipistevyöt on joka kerta kiinni napakasti ja lapsi istuu keskellä kärryä, joten vaikka sattuisi kaatumaan -mihin en jaksa uskoa- niin todennäköisyys lyödä pää on häviävän pieni. Jos pää retkahtaisi eteenpäin niin silti tuskin osuisi mihinkään, kun on verkko kiinni edessä ja pää ei pääsisi edes notkahtamaan niin pitkälle, että voisi ottaa kosketusta mihkään.
Isossa kolarissa ei sitten se kypäräkään juuri auta.

Oma ajotyyli määrittää eniten. Reittivalinnat ja se ennakoiva ajotapa liikenteessä. Turvaviiri tarvittaessa pyöräkärryyn jne.

Onko kellään kokemusta sellaisesta kärrystä kuin Burley Honey Bee? Olen näitä nyt tutkaillut aika paljon, ja tuo olisi yksi vaihtoehto.

Olen jossain muuallakin hehkuttanut Thulen peräkärryä. Meillä on se ns riisuttu versio joka ostettu xxl- kampanjahinnoin ( sekä yhden istuttava että myöjemmin kahden). Kevyt ja liikkuu nätisti. Paras on kun voi ensin pyöräillä ja jatkaa kauppaan tms ilman että herättää nukkuvan lapsen. Ja jos kaatuu pyörällä niin pakkarilta on korkeampi tömähdys kuin jos kärry menisi vilkkaalleen (Ei ole tapahtunut).

Kaverilla kalliimpi vaihtoehto jousituksilla ja on kyllä hyvä. Se baby insert toimi heudän mukaan mahtavasti jo 3kk vanhan lapsen kanssa. Me liikuttiin lyhyempiä matkoja aluksi niin riisuttu malli toimi hyvin kun lapsi osasi istua paremmin. Nyt menee tietysti pitkätkin matkat.

Meillä myös se jogging kit siihen ja käytetty ns tule mukaan lenkille verrokkina ja lapsi nukahtanut kärryyn kun itse on käynyt kärryn kanssa lenkillä ja lapsi jatkanut unia kun oma lenkki loppunut. Ihan eri asia työntää tätä kärryä vs perus vankkuria...ja vanhempikin lapsi nukahtaa siihen...vähän kyyryssä mutta harvemmin sitä muutenkaan makaa aina ihan suoraa.

Tämä asia on muuttunut tieliikennelain uudistuksessa. Nykylainsäädännön mukaan pyörällä saa kuljettaa korkeintaan niin monta ihmistä kuin ko. pyörälle on suunniteltu, edellyttäen, että jokaiselle kuljetettavalle on oma istuin. Toisin sanoen, tarakalla tai poikkiputkella kyytsääminen on laitonta, mutta isolla laatikkopyörällä ja peräkärryllä voi laillisesti kyyditä jopa kahdeksan lasta.

On joku (merkkiä en muista, eikä kärryssä kai lue) kahden (valjaat myös lisäksi keskellä, jos yhden kanssa) istuttava peräkärry, jota voi myös käyttää rattaina. Enemmän olen sitä juoksulenkeillä käyttänyt kuin pyörän kanssa. Hyvä ostos ollut, vaikka ei muistaakseni maksanut uutena tarjouksessa kuin n. 150e.

Oliko muuten niin, että alle 1v ei saisi noissa peräkärryssä olla? Ei kyllä sellaista olla hankkimassa, kun eihän se mahdu meidän minivarastossa minnekään :/

Oliko muuten niin, että alle 1v ei saisi noissa peräkärryssä olla? Ei kyllä sellaista olla hankkimassa, kun eihän se mahdu meidän minivarastossa minnekään :/
Mun mielestä noihin myydään ihan vauvoillekkin sellaisia omia istuimia, tarkkaa ikärajaa en muista. Ei tosin olla löydetty tarpeeksi pientä kypärää, joten reilu 1v vasta pyörän kyytiin päässyt muutenkin.

meillä on burleyn honey bee -merkkinen pyöräkärry, johon mahtuu(mahtuisi) kaksi lasta. toimii myös työnnettävänä, kun kääntää aisan ja laskee etupyörän maahan. ollaan tykätty tosi paljon, päiväkotimatkat sujuu sillä ja tosiaan kun mukautuu tarpeisiin, voi tehdä myös niin, että toinen vie pyörällä ja toinen hakee kävellen tai toisinpäin. pitää myös suht hyvin vettä. meillä on kypärä aina päässä pyöräkärryssä mutta 2,5v mahtuukin siihen vielä tosi hyvin.

Takaisin