Pms

Vrk ennen menkkojen alkua alkaa yleensä kaikki mahdollinen ärsyttää. Myös suolaista ja rasvaista ruokaa alkaa tehdä mieli. Vatsa myös turpoaa ja paino nousee, kivuista en nykyään enää ole kärsinyt.
Mies ei ole mitenkään muutenkin asiaa kommentoinut kuin joskus kysymällä onko mulla menkat. Ei siis yleensä lähde minun riidan haastamiseen mukaan. Ehkä käytös saattanut viitata siihen ja oikeaan joka kerta osunut :smiley-angelic006

Kyllä siinä ennen kuukautisten alkua on aina äksympi. Usein myös on tuntunut pieniä vatsatuntemuksia, mutta ne saattaa jäädä myös huomaamatta tai olen saattanut ajatella niiden olevan jotain muuta. Kai mies yrittää olla ymmärtäväinen, mutta silti useimmiten riidellään juuri ennen kuukautisia.

Minulla vaikuttaa kierron vaiheet selvästi mielialaan ja välillä sitä tuntee itsensä aivan vieraaksi ihmiseksi.

mullakin hermot on kireällä pari päivää ennakkoon. ja makea maistuu (tosin niin kyllä aina :hilarious:), turvottaa.

Mulla ei nykyään oikeastaan ole muita oireita, kuin vatsan turpoaminen ja kuukautiskivut. Pari finniä saattaa ilmestyä pari päivää ennen kuukautisten alkua. Hermot ei yleensä ole kireällä tai ei äksytä, paitsi jos sattuu kuukautisten aikana tulemaan kova nälkä, on nälkäkiukku tavallista pahempi :rolleyes:

Taas huomaa, että kierto on viimein vaihtumassa uuteen. En voi mitään ketutukselle, joka iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta.. mieskin katsoo kuin hullua:sorry:

Useamman päivän migreeni, ja kaikki ketuttaa ainakin muutaman päivän ajan ennen menkkoja.

Yhä vaan jaksaa kiusaa nää oireet. Katselin, että aika kauan mulla jatkunut tää, yritin varata terveyskeskuslääkärin, mutta ei ikinä soitettu takaisin. Mietin jos kävisin sitten ihan vaan reippaasti vaikka yksityisellä gynekologilla. Onko linjoilla muita, ketkä ovat käyneet lääkärissä asti PMS-oireiden takia? Epäilen itselläni olevan PMDD, vaikeampi muoto PMS:tä.

Täällä kans ketuttaa kaikki mahdollinen pari päivää etukäteen. Lisäksi oon todella itkuherkkä. Maha turpoaa myös palloksi, ja alapäässä on ihan älytön kutina. Koko mun elämän tää on mennyt tällä kaavalla sen pari päivää ennen menkkoja. Sitten kun vuoto alkaa niin mahan turvotus pikkuhiljaa laantuu ja kutina katoaa. Ketutus ja itkeminen kyllä jää riesaksi vuodon ajaksikin. Ja tuolloin on kyllä erittäin voimakasta tunnetilaa, jota mies vielä yli kymmenen vuoden yhteiselon jälkeenkin katsoo kummaksuen.

Muokattu viimeksi:
Mulla on kans ollut selvityksen alla onko kyseessä PMDD. Keskenmenojen jälkeen kierrot on olleet ihan järkyttäviä oireineen, mutta oli kuulemma liian aikaista todeta, onko kyseessä henkisen puolen jaksamattomuutta vai PMDD/PMS oireilua. Syklistä tuo oireilu kuitenkin on, 2 viikkoa kuusta ihan ok olo, 2 viikkoa ihan hirveitä.

Nyt olen raskaana, joten katsotaan miten raskauden päätyttyä käy hormonitasapainolle. Hakeudun uusintatutkimuksiin, jos tuo oireilu menee yhtä älyttömäksi kun viimeksi. Mahdollisesti otetaan sitten hormonalinen ehkäisy käyttöön, jos yhtään auttaisi oireiluun. Viimeksi kun olen käyttänyt ehkäisyä, niin siitäkin on tullut sivuvaikutuksia, eli mitään oikein sopivaa muotoa ei ole itselle löytynyt.

Ennen kuukautisia on päivän tai parin niin totaalinen henkinen musta aukko, että jollen jo tunnistaisi sitä pms-oireeksi, olisin ihan hukassa. Olo saattaa siis olla jopa tyyliä, että haluaisin kuolla. Sitten kohta kuukautiset alkaa ja helpottaa.

Ne kaksi päivää ennen kuukautisia ovat myös migreenille alttiita päiviä. Muulloin en saa migreenejä. Silloin on tärkeää syödä tasaisesti ja muistaa juoda paljon vettä. Saunomista välttelen noina päivinä.

Kiinnostavaa olisi kuulla, jos joku on saanut pms-oireisiin apua...

Sain PMDD diagnoosin tänään, astelin oirepäiväkirjan kanssa itkien gynekologille. Ei ole mieltä kuukaudesta tai vuodesta toiseen kärvistellä rajujen PMS-oireiden kanssa, lääkäristä saa apua.

Sain PMDD diagnoosin tänään, astelin oirepäiväkirjan kanssa itkien gynekologille. Ei ole mieltä kuukaudesta tai vuodesta toiseen kärvistellä rajujen PMS-oireiden kanssa, lääkäristä saa apua.

Kiva kun otettiin tosissaan ja sait diagnoosin. Millaista apua saat?

PMDD on vaikea hoidettava ja hoitona on joko mielialalääkitys tai ehkäisyvalmisteet, joskus tarvitaan molemmat. Joskus taas ne eivät toimi jolloin voidaan harkita jopa munasarjojen poistoa. Myös elämäntapoihin tulisi kiinnittää huomiota, lisätä liikuntaa ja unta, vähentää kofeiinia, niin sokeria kuin makeutusaineitakin. Ja onhan noita ravintolisiäkin, jotka voivat auttaa.

Takaisin