Pk-seudun kivoimmat alueet lapsiperheille?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ember
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ember

Satasella mukana keskusteluissa
Tuli tällainen mieleen, kun teen liikkuvaa työtä pääkaupunkiseudun alueella. Välillä tulee käytyä niin näteissä paikoissa ja mietittyä, missä olisi kiva asua tulevaisuudessa. Nyt kun ollaan vielä miehen kanssa kahdestaan, niin eletään säästösyistä tosi ahtaasti. Jos (toivottavasti) tulen raskaaksi, niin alamme varmaan katsoa uutta asuntoa jollain aikataululla. Viimeksi yllätyin, miten nättiä pientaloaluetta oli Vantaalla Kylmäojassa (-lla?). Ja Lehtisaaressa oli myös tosi nättiä ja Paloheinässä ja Haagassa ja ja ja…

Mitkä on teistä näteimpiä, kivoimpia ja joukkoliikenteeltään toimivia alueita pääkaupunkiseudulla? Luonto ja mahdollisesti isomman kaupan läheisyys yhteyksien lisäksi tärkeimpiä tekijöitä.

Espoon Leppävaaran suunnilla ja siinä ympäristössä on kivoja paikkoja. Plus tietty Sello ja juna keskustaan vartissa. Sellon lähettyvillä on tietty aika vilkasta kun se on ostari, mutta Perkkaa-Vermo-Mäkkylä-Lintuvaara -akseli on rauhallista.

Leppävaarassa ja ympäristössä on kivoja paikkoja. Ja sitten niitä ei-niin-kivoja. Lisäksi ns. kivemman puolen päiväkodit ovat täynnä ja itse en haluaisi laittaa lasta minkään jättimäisen koulukeskuksen päiväkotiin.

Silloin kun meitäkin oli vain kaksi, kävin läpi alueen koulut jne.

Me itse asumme pientaloalueella hiukan Suur-Leppävaaran ulkopuolella. Luonto ja urheilukenttä + uimaranta ovat kävelymatkan päässä. Samoin ruokakaupat. Selloon pääsee bussilla n. 20 minuutissa, autolla toki nopeammin.

Kumpikin lapsi on päässyt pienehköön lähipäiväkotiin, jossa henkilökunta on erittäin pysyvää ( samat hoitajat esikoisella ja 6v nuoremmalla ). Mutta nyt ovat tämänkin alueen kaikki päiväkodit täynnä, kun Espoo fiksuuksissaan lopetti yhden päiväkodin.

Pääkaupunkiseudulla välttäisin junaradan lähellä olevia alueita. Ne ovat yleensä rauhattomia ja täyteen ahdettuja, eli luontoa ei siellä juuri ole.

Itse asun Länsi-Pasilassa ja oon kyllä tykännyt tosi paljon. Hyvät yhteydet melkein kaikkialle julkisilla, iso leikkipuisto ja Keskuspuisto vieressä ja tietysti hyvät palvelut. On myös kiva, että kävellen pääsee helposti eri suuntiin, niin saa lenkkireitteihin helposti vaihtelua. Olen myös itse kokenut asuinalueen melko rauhalliseksi, mutta saa nähdä tulevaisuudessa, kun Pasilaa nyt aika voimakkaasti rakennetaan. Meidän lapsi on vielä toki ihan pieni, niin käytännön kokemusta ei lapsiperhearjesta täällä vielä ihan kauheesti oo, mutta uskon kyllä että viihdytään täällä myös perheenä 😊

Länsi-Pasila oli kivaa aluetta.

Mutta kun katsoo noita kamalia laatikoita, joita Junaradat viereen on rakennettu/rakennetaan koko ajan lisää, niin tiukassa talot ovat. En itse asuisi paikassa, jossa voi katsella naapurin ikkunasta sisään, eikä parvekkeilla samasta syystä ole mitään yksityisyyttä. Ja hinnat hipovat silti taivasta.

Kävin kylässä Vantaan Viertolan "vanhalla" puolella. On siis Tikkurilan asemalta länteen. Uusia ja vanhoja ok- taloja, rivareita ja 2kerroksia luhtitaloja. Prisma,ja iso K-Market kävelymatkan päässä. Vaan on aika hinnakasta aluetta, 2019 valmistunut rivarin pikkukaksio oli maksanut keväällä 7000€/m2. Tosin oli kyllä ihana asuntokin. Extra plussaa uusi päiväkoti, isot urheilupuistot ihan vieressä.

Mainostan vuorostani omaa aluettani, eli Espoon Olaria (moni asia pätee myös Matinkylään). Me asutaan Olarin puolella pari/rivitaloalueella, ja tää on ihana kun Prismaan ja apteekkiin on lyhyt matka, Isoon Omenaan kävelee vaikka mille ostoksille, kahvilaan, leffaan ja kirjastoon jne., ja Olarissa on paljon päiväkoteja, kouluja (Kuitinmäen uusi koulu valmistuu kohta, ellei valmistunut jo), asukaspuisto ja pohjoiseen aukeaa Espoon keskuspuisto jossa on niin paljon luontoa kuin jaksaa vaeltaa 😄 pienten lasten kanssa erityisesti asukaspuisto on ihan paras! Kesällä Matinkylän tai Haukilahden rantaan pääsee nopeasti pyörällä/bussilla/autolla, kävellenkin menee mutta hitaammin. Harrastusmahdollisuudet on hyvät, Olarista, Matinkylästä tai Niittykummusta löytyy kaikki mahdolliset urheiluharrastukset ja oon käynyt työväenopiston taidekursseilla Olarin vanhalla ostarilla.

Tykkään yhdistelmästä että lähellä menee hyvin busseja (mm. suora bussi keskustaan) ja metroon voi kävellä ja löytyy myös ostoskeskus jossa kaikki palvelut, mutta rivitaloalue on rauhallinen, paljon lapsiperheitä, ja löytyy luontoa johon mennä.

Me asutaan Tapaninvainiossa ja tämä on kyllä tosi ihanaa asuinaluetta. :) Julkiset kulkee läheltä ja usein, alue on vehreä ja rauhallinen, ja palveluja lähellä.

Olen kyllä junaradan vieressä olevista paikoista eri mieltä aiempien kirjoittajien kanssa, esimerkiksi Oulunkylä ja Veräjälaakso ovat ihan radan varrella, mutta todella rauhallisia ja vehreitä.

Oon asunut Helsingissä ja Vantaalla, lasten kanssa vain parissa osoitteessa. Jos yksin lasten kanssa julkisilla liikuttava, on tosi tärkeää ollut hyvät kulkuyhteydet. Mutta sit on miinuspuolia, rauhatonta menoa ja muuta. Muuttaminen on kallista ja stressaavaa, joten olisi kiva että heti löytyy paikka jossa viihtyy.

Kirjoita tähän...
Takaisin