Pitkiä harjoitussupistuksia

LilMinni

Piirimestaruustason postaaja
Elikkäs.. Nyt rv 17+6, ja tossa rv 17+3 aamulla ennen sängystä nousua sain ihan hillittömän kovan harjoitussupparin. Supistus oli siis ihan yhtä kova, kuin synnyttäessä mutta kivuton. Luulin ensin että vatsaani alkaa kivistää heti aamusta, mutta kun laitoin käden vatsalleni, huomasin sen olevankin todella kova supistus.
Kuten yleensä, harjoitussupistukset kestävät vaan ihan pienen hetken, mutta tämä kestikin pitempään.

No sitten tänään havahduin siihen, että mulla on ollut ilmeisesti jo muutaman viikon pitkiä harjoitussupistuksia, ja niiden kesto on ollu jopa 10-30min. Kohtu on ollut tällöin hieman kova, ja supistukset ovat kyllä tuntuneet, ja kädellä tunnustellessa kyllä huomaa heti missä kohtu on. Välillä taas kohtu on niin rentona, etten edes tunne sitä kädellä kokeillen.
Ensin luulin tätäkin vaan kohdun kasvuksi, mutta eipäs vaan olekkaan..

Onko teillä muilla kokemuksia tämmösistä?

Eilen, kun luin tän aiheen aloituksen ekaan kertaan, mietin, että en edes tiedä miltä supistus tuntuu. Ei mennyt kauakaan, kun tuntui, että vatsa kovettui ja tuntui et ei se lopu millään. Nyt tänäänkin on ainakin pari kertaa tehny samaa. Oon sit saanu käydä makuulle ja rauhottua, et oon saanu loppumaan minuuttien päästä. Yritän nyt vaan olla stressaamatta, mut vähän kyllä mietityttää, et mitenkä paljon supistuksia pitäis tässä vaiheessa tulla ja kauan niiden yleensä pitäis kestää.

Käsittääkseni raskauden puolivälin paikkeilla niitä harjoitussupistuksia pitäis alkaa tuleenkin. Joillain voi tietty tulla jo aikasemminkin.
Mutta tässä kohtaa se kohdun kovettuminen pitäis olla ihan vaan hetkellistä.. Ehkä 30sek-1min (?), en oo siitä ihan varma.

Mäkin mietin alkuun, esikoistani kun odotan, että kuinka mä edes tunnistan sellasen harjoitussupistuksen, mut kun viikolla 17 eka sellainen tuli niin siitä ei kyllä ollut epäilystäkään! Itsekin olin aika huolissani siitä kuinka aikasin se tuli ja kesti aika pitkään...

Kyllä sen supistuksen yleensä tunnistaa, kun kohtu kovettuu ja kiristyy..

Se vaan tässä omalla kohdalla on jännä, että esikoista kun odotin, niin sillon mulla ei ollu ollenkaan niitä harjotussuppareita jotka siis saatto kestää sen 10-30min. Niin nyt en sitten tiä miten niihin pitäis oikeesti suhtautua..
Niistä ihan lyhytkestosista en oo moksiskaan, mutta noi pitkät on kyllä hämmentäviä.
Torstaina olis seuraava neuvola, niin otan varmaan siellä asian puheeks.

Mullakin on ilmeisesti ollut pari kertaa harjoitussupistus, kun kohtu on mennyt hetkeksi aikaa ihan kivikovaksi. Ajattelin että se varmaan johtuu kasvusta, kun en osannut kuvitellakaan että supistus voisi olla täysin kivuton.

Itselläni oli esikoista odottaessa paljon kivuttomia harjoitussupistuksia, jotka sitten kiihtyivät loppua kohden niin että sairaslomallekin ehdin ennen äitiysloman alkua. Nyt sitten sama juttu, vain paljon aiemmin :(. Viime torstaina illalla tuli pari kipeää supistusta, toinen vieläpä kesti vaikka kuinka pitkään, ja sen jälkeen sitten koko viikonlopun tuli supistuksia (useimmiten onneksi kivuttomia) vähänkään jos jotain teki. Tänään kävin sitten heti aamusta KYSin naistentautien poliklinikalla tarkastuttamassa paikat. Mitään huolestuttavaa ei onneksi ollut alaosastolla tapahtunut ja vauvatkin olivat virkeitä, mutta vuodelepoahan sieltä napsahti emoticon  No, antoi onneksi sentään option lepäillä kotona, toinen vaihtoehto olisi ollut osastolle muuttaminen... Vähän turhan aikaista siihen!!! Kurja homma on kyllä että näin aikaisin jo alkoi tämmöinen ikävyys. Olisi niin mukavaa kevätkeleillä käydä kävelyillä ja leikkiä normaalisti poitsun kanssa (ja miksei miehenkin :P ), vaan näin tällä kertaa. Täytyy vaan toivoa että viikot menisivät sutjakkaasti ja päästäisiin pian sinne ns turvallisille viikoille!

Minusta nuo harkkasupparit on olleet aina piiiiitkiä, mikäli niitä edes on huomioinut aina. Samoin kuin joku muukin tuolla mainitsi itse synnytyksessä mulla ei ollut mitään väliä supistuksissa, käyrä kun meni nollille se nousi ihan samantien takaisin asteikon huipulle. Kätilöharjoittelija yritti ohjeistaa että vedät sitä ilokaasua vaan silloin kun sulla on supistus. Mä imin kaasut sisään ja huusin ulos ja sama uudelleen, jossain välissä kysyin että sanoppa koska mulla ei ole supistusta? Se kitinä sitten loppui siihen että saivat sen supistusanturin kohtuun ja näkivät tilanteen. Näitä ennen mulla oli ollut epiduraali, mutta se otettiin pois toiveena että kohdunsuu olisi sittenkin auennut loppuun asti, ei auennut. No toivottavasti tämä seuraava menee toisella tavalla sitten :D Taisi mennä vähän ohi...

Taitaa sekin olla niin ihmisestä kiinni millasia supistuksia kenelläkin on.. Mulla oli esikoisesta vaan semmosia lyhytkestosia, mutta tästä toisesta tulee satunnaisesti sellasia pitkiä.

Mulla on ollu aika kovia harkkasuppareita ja sen takua oonki saikulla ainaki pääsiäiseen. Kaikki hyvin alhaalla, ei pehmentymistä tai aukeamista mutta turhan kovia ja pitkäkestoisia on nuo mun supparit. Ja kun meinaa jo pikkuliikkumisesta tulla painetta masuun :/

Mä luulin esikoista odottaessa, että se vaan vähän venytteli välillä masussa, mutta myöhemmin tajusin, että harjoitussupistuksiahan ne oli :D Nyt on ruokailujen jälkeen vähän sellainen "ahdas" olo, mut en usko näiden vielä olevan niitä. Esikoisen kanssa ne oli mun mielestä sellaisia max 1 min pituisia loppuun asti. Se oli kyl inhottavaa, kun aina kun nousi ylös tai käveli tai meni makuulle, niin aina sama homma :D

Keni, mulla ihan sama homma, ja siksipä jouduinkin vuodelepoon. Tosi ärsyttävä homma, kun ei voi oikein mitään tehdä ilman että maha ilmoittaa itsestään :(

Vivi84, voi ei! Toivottavasti kaikki menee hyvin! Itse yritän kaikin keinoin saada itseni työkuntoon tiistaiksi. En oikein kestä ajatusta siitä että joutuisin jo nyt jäämään pois töistä. Mutta saapa nähdä :/ parin viikon päästä oltais lähdössä Turkkiin lomalle ja sinne ei lääkäri päästä jos ei tilanne rauhotu :/ mutta eilen rakenneultrassa kaikki oli oikein mainiosti ja poikaa ei tunnu tämä supistelu haittaavan :)

Hienoa Keni että kaikki oli ultrassa hyvin! :) Toivottavasti pääsette reissuunkin, matkojen peruminen on ehkä kynyintä hommaa... :/

Täällä oli eilen taas vähän vilkkaampi supistelupäivä, ja illalla sitten ennen nukkumaanmenoa sain ongittua vessapaperiin pienen tipan verta... Eipä muuta kuin itku kurkussa sanomaan miehelle että täytyy lähteä sairaalaan. Mies puki äkkiä pojan ja lähti viemään minua sairaalaan, jonka jälkeen palasi kotiin poikaa nukuttamaan. Minut laitettiin naistentautien osastolle jossa päivystävä lääkäri sitten tutki tilanteen. Olin, kuten toivoinkin, ylireagoinut taas kerran - olen ollut välillä vähän hermoheikko kun jatkuvasti toitotetaan sitä kuinka riskiraskauksien riskiraskaus tämä on, ja näin ollen pienetkin tuollaiset jutut saavat minut hyppimään seinille :(.

Kaikki oli siis oikein hyvin! Verta, mistä ikinä sitten olikaan peräisin, ei ollut vuotanut sitä tippaa enempää, paikat oli kiinni ja kohdunkaula n. 5cm pitkä. Ihana lääkäri ei antanut missään vaiheessa minun tuntea kuin olisin tuhlannut hänen aikaansa turhilla huolillani, vaan ultrasi vielä vauvatkin huolellisesti, teki painoarvion (n. 320g/vauva), tarkasti kaikki virtaukset, mittasi virtsarakot ja lapsiveden määrän jotta voitiin sulkea pois TTTS (samaistukkaisten kaksosten istukan virheellinen verisuonitus, jolloin toinen saa liikaa verta ja toinen liian vähän), ja muutenkin jopa vähän fiilisteli että onpa eläväisiä vauvoja <3. Jäi kyllä tosi hyvät fiilikset käynnistä, ja sain vieläpä vähän helpotusta vuodelepoonkin - sain siunauksen sille että aamuisin edelleen vien pojan bussilla hoitoon, jos vain lepäilen muuten.

Sanoi lääkäri myös että niistä kivuttomista harjoitussupistuksista ei yleensä tarvitse olla erityisen huolissaan, mutta lepäillä kannattaa jos niitä paljon on. Kuulemma kivuliaat supistukset on niitä jotka tekevät tuhojaan tuolla alaosastolla, kivuttomat hyvin harvoin. Ihanaa, voi vähän hengähtää!

Unohdinkin tänne kirjotella mitä neuvolassa sanoivat näistä pitkäkestoisista supistuksista.

Eli on kuulemma ihan tavallista, että uudelleen synnyttäjät tuntevat pitempiä harjoitussupistuksia, kuin ensisynnyttäjät. Johtuen juurikin siitä, kun keho on herkistynyt ensimmäisen raskauden ja synnytyksen jälkeen, niin uudessa raskaudessa supistukset tuntuvat pidemmiltä.
Ei siis paniikkia, jos supistukset eivät mene heti ohi.

Sitten vasta käskivät huolestua, jos supistukset muuttuvat kipeiksi.

Keni ja Vivi84, mulla oli esikoisen kanssa puolivälissä niin hurjat harjotussupistukset, että olin muutaman viikon sairaslomalla. Palasin takasin töihin kuukaudeksi suunnilleen ja lopulta lääkärin mielestä oli parasta jäädä sairaslomalle ennen joululoman ja sitä seuranneen äippäloman alkua, voi olla että loppuraskaudessa määräävät helpommin lepoa ja toki työlläkin on joku merkitys. Vuodelepo kävi hermoille mutta poika syntyi kuitenkin vain reilu viikon etuajassa ja sanoivat ettei noilla harjoitussupistuksilla varmasti ollut osuutta asiaan, epäsäännöllinen kierto taisi aiheuttaa LA:n heiton kun poikakin 4100g :D Vaikka harmittomia ovatkin niin koskaan ei oo mukava saada useemman viikon saikkulappua ja makoilla neljän seinän sisällä :) Tsempit teille ja toivotaan että helpottaa ja saatte nauttia keväästä ja kesästä muuallakin kuin Lepolassissa :)

mä just ihmettelim et oks mul.jtn supistuksii ku lähin lenkille.nii alavatsaa rupes pistelee.. ja sit täs päiväl vaikka oon vaa ollu nii alavatsaa särkee ja nyt se on siirtyny toho oikeesee kylkee ja oikeesee vatsan toho sivulle. aloin miettii et voiskoha olla virtsatientulehdus kuitenki kyseessä..?:o

Taitaaki tuntuu aikalailla nivusissa toi "pistely" ku kävelee... Kai ne on jtn iha normaaleja raskautee kuuluvia "kipuja".. ainaki mun yks tuttu sano et sillä kans oli hankala lähtee lenkille esim ku rupes aina pistelee "mahaa".... Tosi inhottavaa vaa ku en haluis jäädä paikoillee vaa olis kiva käydä lenkkeilee yms. Ja ku töissäki pitäs pystyy käymää...

Heips,

mulla jo 34 raskausviikot mutta mulla alkoi ennakoivat/kivuttomat supistukset jo viikolla 20 ja niitä on noin 20 supistusta päivässä ja ne on 15-20min pitkiä.. mutta meikäläiselle on sanottu että niin kauan kun ne on kivuttomia niin ei mitään hätää. :) (näin sanottiin synnyttäjien päivystyksestä kättärillä sekä neuvolasta.
-joten ei hätää.. :D
ihanaa odotusta teille!

Heips,

mulla jo 34 raskausviikot mutta mulla alkoi ennakoivat/kivuttomat supistukset jo viikolla 20 ja niitä on noin 20 supistusta päivässä ja ne on 15-20min pitkiä.. mutta meikäläiselle on sanottu että niin kauan kun ne on kivuttomia niin ei mitään hätää. :) (näin sanottiin synnyttäjien päivystyksestä kättärillä sekä neuvolasta.
-joten ei hätää.. :D
ihanaa odotusta teille!

Takaisin