Pitkä sairaalamatka

Sapiisakki

Näppärä viestien naputtelija
Olen miettinyt kuinka pitkän sairaalamatkan päässä olevat naiset varautuvat synnytykseen. Itse en ole kamalan pitkän matkan päässä (alle 30km), mutta moni tuttavani on tilanteessa, jossa synnytyssairaala sijaitsee yli 100km päässä! Kuinka silloin voi varautua jos vaikka synnytys alkaakin ennenaikaisesti? Onhan näitä tahattomia kotisynnytyksiä ja matkalla synnyttäneitä, mutta tuskin kukaan sellaista haluaa kokea.
Lisäisin vielä, että kuinka päättäjät julkeavat lakkauttaa synnytyssairaaloita? Lopettaisivat mieluummin ulkomaiden avustusten maksamisen. Täällä kotimaassa pitäisi kuitenkin säilyttää hyvinvointivaltio. Muutenkin on tarpeeksi kotimaassa asioita joihin pitäisi puuttua... mrr!
 
mulla ei ole synnärille taiitse asiassa kahteen synnäriin jotka ovat minulla vaihtoehtoina niin matkaa noin 15km..mutta molempiin sairaaloihin pääseminen ruuhka aikaan voi viedä helposti noin 60min jos ei hätäritpäällä vetele bussikaistoja(joka ei ole sallittua)mutta näin ollen synnytyksen sattuminen ruuhka aikaan on todella kammottava ajatus koska synnytyksieni kestot on aina vain pienentyneet ja viimeisin oli eka supistus ja loppuun asti 2h..joten luulisin että laitokselle on kiire kun huomaa synnytyksen käynnistyneen..eli tässä tilanteessahan tuo matka aika vastaa noin 100kilometrin matkaa...
 
Mulla on matkaa reilu 60km synnärille, pojan aikaan vielä ehti ihan hyvin kun olin yön osastolla mutta en tiiä miten olis käyny jos kotona olis ollu kun alko rytistä. Nyt jännään tätä pikku kakkosta, et miten käy kun poika synty 4h myöhemmin ku salissa olin..

Sent from my GT-I9070 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on Kajaanissa tuttuja, joiden sukulaisissa oli syrjäkylissä asuvia synnyttäjiä. He tulivat (sattumalta yhtä aikaa) viikkoa-kahta ennen kylään. Oli siinä kolmiossa aika tiivis tunnelma, mutta hyvin kerkesivät synnärille ja onpahan serkuksille sitten myöhemmin tarina kerrottavana. Olisi kyllä ihan oikeus ja kohtuus jos saisi pitemmän matkan päässä asuvat tulla, jos nyt ei osastolle, niin ainakin jonkinlaiseen tilapäismajoitukseen, lähemmäs sairaalaa, valtion kustannuksella tietenkin! Esmes viikkoa ennen laskettua aikaa, vaikka eihän sitä koskaan tiedä milloin alkaa tapahtua...
 
Meillä kestää matka sairaalaan talvirajoituksilla noin tunnin, tuntuu aika lyhyeltä ajalta kun meidän suvussa synnytykset ovat olleet tosi nopeita.. Onneksi mulla on sen verran matala kipukynnys että varmaan tajutaan lähteä tarpeeksi ajoissa kotoa.. :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Just katsoin enirosta ton tarkan välimatkan, niin 56km näyttäis olevan. Täytyy vaan toivoa ettei ala pikkuinen syntymään ruuhka-aikaan, voi muuten kestää matka Helsingin sisällä synnärille yhtä kauan kuin matka täältä itse Helsinkiin.
 
Itellä matkaa synnärille 34 kilometriä ja ei sinänsä ainakaan vielä tässävaiheessa huoleta (rv 17+4) mut nyt miettivät tämänkin synnärin lakkauttamista ja jos näin käy niin seuraavat muksut synnytetään 107 kilometrin päässä ja se huolettaa ja osittain ärsyttääkin jo tässä vaiheessa.
 
Michelle: Todella kannattaa toivoa,on meinaa kokemusta ruuhka aikana synnyttämään menemisestä..elämänin pisimmät 15 km!kesti siis tunnin..
 
Minulla synnärille matkaa se 220km joka itseäni hivenen kauhistuttaa :S mutta täytyy toivoa että kaikki menee hyvin ja jonkin verran tuttuja asuu siellä että voin halutessani mennä kyseiselle paikkakunnalle aikaisemminkin, jos siltä alkaa tuntumaan.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Fanny, saanen kysyä missä korvessa asut kun on tuollainen matka ? :0 Eikö tuossa tapauksessa voisi jo käynnistää rv 38+ mikäli ei ole tullut ennen sitä

Sent from my GT-I9205 using Vau Foorumi mobile app
 
Naksutiili en mä missään korvessa asu tai no onhan tää vähän korpea toisaalta :) Kuusamossa asun täällä aikoinaan lopetettiin synnytysosasto säästösyistä ja siitä syystä nuin pitkä matka kun Ouluun pitää mennä synnyttämään. Ei ne käynnistä silloin jos ei ole mitään syytä

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top