Pitäisikö ilotulitteet kieltää?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Pitäisikö sinusta ilotulitteet kieltää?

Omasta mielestäni ne voisi ainakin yksityishenkilöiltä kieltää. Aina niiden kanssa tehdään tyhmyyksiä (ja sattuu vahinkoja) ja niiden haittavaikutukset luonnolle on myös isot. En pidä hetken hupia sen kaiken roskaamisen ja eläinten säikyttelyn arvoisena. Jos nyt halutaan ilotulitusta, niin ehkä kunnan ilotulitus riittäisi. Ja senkin voisi korvata jollain ekologisemmalla. Näyttäviä näytöksiä saa tehtyä muillakin tavoilla.

Miulla on aika ristiriitainen suhtautuminen tähän. Minusta rakettien ampuminen on hauskaa, mutta tosiaan aina joku pyllyilee niiden kanssa.

En lähtisi kokonaan ainakaan kieltämään. Ihan kaikkea hauskaa ei tarvitse kieltää, koska se ei ole kovin ekologista tai voi aiheuttaa joitain haittoja.

Eli en oikein tiedä mitä mieltä olisin. 😅

Ne on niin hienoja! Mutta. Se ei ehkä riitä. Olen kyllä täyden kieltämisen puolella. Meillä koira pelkää :( Lisäksi luontokaan ei tykkää. Ja voisihan sitä rahansa paremmin käyttää. Ja entäs kaikki onnettomuudet?

Pitäisi ainakin yksityishenkilöiltä. Omastakin mielestä ne ovat tosi upeita oikein ammuttuina ja on vaikea kuvitella vuoden vaihtumista ilman niitä. Mutta se kun osa ihmisistä aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita noiden kanssa.. Eilen illasta jotkut lahopäät paukutteli meidän kotitalon viereisellä kadulla jossa ei todellakaan ole tilaa ampua. Onneksi ei mennyt kenenkään ikkunasta tai parvekkeesta sisään... Ja Helsingissä asuneena olen nähnyt paljon holtitonta ammuskelua... plus se roskan määrä joka noista jää.. Plus joo on kielletty alaikäisiltä ja Helsingissäkin tietyillä alueilla, mutta nuo kiellot ei vain tunnu toimivan..
En vastusta tuollaista iltolitusnäytöstä jota ihmiset voisivat halutessaan mennä katsomaan. Siinä on järkeä.
Terveisin tympääntynyt kukkahattutäti🙄

Jos jotain spektaakkelin haluaa, niin valoshow ajaa saman asian.. Silloin ei pelkää koirat, luonto ei kärsi eikä ihmiset loukkaannu. Mun mielestä pitäisi kieltää. Koiran puolesta harmittaa eniten, kun toi äänimaailma on kuin jostain sodasta sen korviin.

Ärsyttää, kun porukka pyllyilee noiden kanssa. Toki myönnän nuorena ampuneeni roomalaisia itsekin vähän minne sattuu. 🙈 Minusta on oikeasti kivaa ampua raketteja, mutta ymmärrän kyllä yksityishenkilöiltä kieltämisen perusteet. Ja se hauskuus liittyy siihen sytyttämiseen ja niiden räjähtämiseen. Jos ei saisi itse niitä ampua niin haluaisin kuitenkin nähdä ja kuulla niitä. En todellakaan vaivautuisi mihinkään katsomaan mitään valoshowta ilman kunnon pauketta. 😅

Miulla on itsellä ollut koira, jonka oloa sai helpotettua kyllä esim soittamalla musiikkia, hoitamalla aamusta pitkät lenkit tai menemällä jopa uudeksi vuodeksi maaseudulle, missä oli rakettien puolesta rauhallisempaa. Toki koira oli myös totutettu pennusta asti erilaisiin olosuhteisiin, niin ei yksi päivä vuodessa paukkumista ollut mikään maailmanloppu.

Toisaalta ymmärrän ja itsekin kääntyisin tuohon yksityisiltä kieltämiseen, mutta... On ollut tosi kiva katsoa muiden raketteja pitkin iltaa ympäri talon ikkunoita. Jos olisi vain yksi taho per paikkakunta, joka järjestäisi ilotulituksen niin en sen takia lähtisi paikalle. Ja onko se sitten vasta klo 12 ja sitä ennen(tai jälkeen) ei näkisi raketinrakettia 🤷🏼‍♀️ Mitä jos rajasi että yhdistykset ja yritykset saa myös järjestää näytöksen niin niitä voisi olla reilusti enemmän, mutta olisi jollain tapaa kontrolloidumpaa kun yksityishenkilöiden sekoilu. Eli rakettien myyntiä varten pitäisi olla näyttää joku yritys/yhdistys/tms taho. Siis kyllähän sitä kävisi kuka vaan duunari ostamassa oman firmansa piikkiin, ja vaarana on että myövät laittomasti eteenpäin.

Turussa ainakin on lasten ilotulitus klo 18. Toki silloinkin olisi vain kahdesti eli ei saa katsoa pitkin iltaa. Mutta ei tarvitse olla liikkeellä keskellä yötä.

Mulle ääniherkkänä se pauke on nimenomaan se ikävin juttu. (Noin niinkuin itseä ajatellen.) Eli valoshowlla korvaamisessa äänettömyys olisi vaan iso plussa omillekin korville.

Mun mielestä ilotulitteiden myynti tulisi kieltää yksityishenkilöille. Pyrotekniikka-alan toimijat voisivat kuitenkin myydä palvelujaan kaupungeille, yrityksille ja yhteisöille. Toivoisin kuitenkin ns asennemuutosta alalle ja lisää vastuullisuutta, jotta erilaiset valoshowt lasereineen yleistyisivät ja niillä kenellä pätäkkää on, voisivat kehittää drone-esityksiä myös tänne. Muutenkin ne ovat paljon hienompia ja näyttävämpiä kuin ilotulitukset ja niihinkin voi yhdistää kipinäsuihkuja tmv.

Yksityishenkilöille soisin kuitenkin huviksi tähtisädetikut ja vastaavat. Mulle ainakin on ihan riittävän juhlallista ollut pelata niiden kanssa ja käydä katsomassa yleinen ilotulitusnäytös, kun kerta niitä täällä vielä järjestetään.

Mä oon vähän eri kannalla kun muut, mun mielestä ei pitäisi kieltää ilotulitteita yksityishenkilöiltä. En kyllä itse ole moneen vuoteen niitä ostanut, paitsi nyt tänä vuonna miehen kanssa muutama hankittiin. Ekaa kertaa kyllä pitkään aikaan ostin. Siis toki ilman niitä pärjää, mutta ei pitäisi mun mielestä nyt kieltääkkään. 🤷‍♀️

Takaisin