"Pippelit ja pimpit liittyvät ihmisenä olemiseen"

Mesiangervo

Satasella mukana keskusteluissa
Luin tänään vau:n artikkelin http://www.vau.fi/Perhe/Kasvatus/Ty...ntuntija-opettele-sanomaan-pimppi-ja-pippeli/

Mitä ajatuksia kirjoitus herättää? Miten teillä toimitaan?

Itse ihmettelen, miten aikuisilla voi olla vaikeuksia puhua näin luonnollisista asioista. Vaikuttaako kenties se miten asioista on puhuttu silloin, kun itse oli lapsi? Millainen on vanhemman oma kehokuva? Liittyykö sukupuolielimiin häpeää tai alastomuuteen ujoutta? Lapset olisi kuitenkin hyvä kasvattaa terveeseen kehokuvaan ja hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Kehon osilla on kaikilla omat tehtävänsä ja ne ovat kaikki luonnollisia. Miksi näistä asioista ei voisi puhua lapsille sitten, kun se tulee ajankohtaiseksi? Ja ihan niillä oikeilla nimillä.
 
Olen ihmetellyt ihan samaa. Olen kuullut useammankin vanhemman käyttävän pimpistä lapselle puhuttaessa tuota omituista kiertoilmausta etupylly. Tyyliin: "Muistathan Pinja pyyhkiä etupyllystä takapyllyyn päin!" Tuossa Vaun artikkelissa mainittiin, että aikuisten vaikeus puhua pimpistä ja pippelistä saattaa johtua siitä, että niistä puhumiseen yhdistetään virheellisesti seksuaalisuus. Näin varmasti onkin, mutta minusta pylly ja pimppi ovat lastenkielisiä sanoja kehon osille ja tasan yhtä kaukana seksuaalisuudesta, joten nuo harhaanjohtavat kiertoilmaukset tuntuvat kummallisilta ja tarpeettomilta.

Kimppaan Mesiangervoa tuossa terveen kehonkuvan muodostumis asiassa. Lapsen täytyy saada tuntea kehonsa, oppia nimeämään sen osia ja saada kokemus siitä, että mikään omassa kehossa ei ole sellaista, että sitä täytyy häpeillä.
 
Luultavasti monille nuo sukupuolielimiin ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat tosi arkoja juuri kotoa saatujen mallien takia. Musta tuntuu, että omassa lapsuuden kodissa sukupuoliasoita käsiteltiin kierrellen ja häpeillen, itselle jäi jotenkin epämääräisen ristiriitainen olo ja häpeä omasta kropasta. Pyrin siihen, ettei sama toistuisi nyt oman lapsen kanssa. Siksi olinkin iloinen, kun lapsi taaperona aina alasti riisuttaessa huikkasi "ihana peppu, ihana pimppi!". :grin
 
Takaisin
Top