Pikkukaverin tarjonta

nannuli

Jostain jotain jo tietävä
Viime neuvolakäynnillä selvis, että meikäläisen pikkukaveri on jämähtänyt poikittain. Aikaisemmilla kerroilla on ollu jo nätisti pää alaspäin, mutta eipä oo enää. Kahen viikon päästä sit katellaan tilannetta uudestaan, jos ei oo kääntyny rv 36 niin sit ultraan ja tutkailemaan, saako tyyppiä käännettyä.

Kohtalotovereita? Vielähän tuolla kaverilla on jonkun verran tilaa kiepsahtaa ympäri, mutta entä jos ei käännykään? Oon kuullu, että kääntämisyritykset on kivuliaita, eikä välttämättä aina ees onnistu. Saako kääntämisestä kieltäytyä, ei kai ne väkisin ala yrittämään jos haluan ennemmin sektion?
 
Aiheesta on ollut keskustelua osiossa Perätila ja kääntäminen -katsopa nannuli sieltä kokemuksia.

On sillä pikkuisella onneksi vielä aikaa kääntyä, ja toivottavasti niin tekeekin. Mulla vauva onneksi raivotarjonnassa, mut jos ei olisi, haluaisin kokeilla kääntämistä. Nelosen Vatsasta maailmaan- sarjassa näytettiin sitä joskus, eikä näyttänyt ollenkaan kamalalta, äidit olivat ihmeissään ettei sattunut lainkaan.
 
nannuli

ruutu.fi ohjelman kautta taitaa ehkä viel löytyä toi kääntämisjuttu.


Itelläni on toukka on ollu raivotarjonnassa jo vk 27 lähtien et toivon et pysyisi niin päin loppuun asti.
 
Täällä on myös vaavi perätilassa ja viikon päästä kääntöyritykseen aika TAYSiin. Voipi olla ettei enää käänny, mutta eipä tuo suunniteltu sektiokaan huono vaihtoehto ole. Vaavi on iso kokoinen, viimeinen kuukausi on menty jo yläkäyrän yläpuolella, eli tosi epätodennäköistä on että vielä olisi tilaa itsekseen kovasti pyöriä. Kuitenkin rv 36 alussa.
Mutta TAYSin käynnin jälkeen ollaan viisaampia. [:)]

Nappula
 
moikka,

mullakin toi vauva on ollut aina neuvolassa paa tulosuuntaan, mutta nytkin  se on viela kovasti liikkunut vatsassa ja on valilla poikittain, valilla pylly pystyssa :) mina luota siihen etta vauva osaa kaantya ennenkuin tila loppuu kesken :) ..jos ei niin kai sita voi koittaa sitten kaantaa :)

Maaru
 
Raivotarjonnassa pikkumies täällä, ollut jo useita viikkoja. Lapsivettä reilusti, joten kaveri mahtuu liikkumaan hyvin, ja pitääkin sellaista myllerrystä välillä, että huh huh.
 
Täällä kanssa pikkukaveri poikittain masussa, ens viikolla on neuvola, jossa myös lääkäri tutkii tilanteen ja sitten ulraan, jos vieläkin on poikittain.. Toivottavasti kääntyisi itsestään, en ole viittiny käydä lukemassa koko kääntämisestä, kun googlettamalla saa varmasti paljon niitä kauhukokemuksia luettavaksi [:D][:o][&o]  Hikkaakaan ei juuri ole ollut, että siitä voisi päätellä miten päin hän siellä on..

Mä en muuten löytäny tuota keskusteluosiota mistään??
 
jenna09, joko kävit neuvolassa tarkistuttamassa tilanteen? Joudutko/pääsetkö ultraan ja kääntöyritykseen vai onko vauva tajunnut molskahtaa oikeaan asentoon? Mä oon kans yrittäny päätellä hikasta ja potkuista ja ihan masua tunnustelemalla, että miten päin siellä köllitään mutta ei kyllä ota selvää. Tuntuu, että siellä on joku mustekalan tyylinen kaveri kun löytyy raajaa ja muhkuraa vähän sieltä sun täältä. Mahanahka tuntuu kyllä niin kireeltä, et en oikein uskalla ees toivoo, että oltas käännytty oikeeseen suuntaan. No mut, ens viikolla on taas viisaampi asian suhteen!

Ja hei, sivulta 2 löytyy keskustelua perätilasta ja kääntämisestä.
 
Mulle kävi niin, että paria päivää ennen synnytystä huomattiin vauvan olevan perätilassa. Nopeasti sain ajan äippäpolille, jossa selviäisi jatkot. Kappas vaan ja kaveri olikin itse kääntynyt oikeinpäin. Huomaamattani! Eli kyllä ne voi kääntyä aivan itsekseenkin, vaikka päivää ennen syntymään, niinkuin minulle kävi. Helpotus oli kyllä suuri. Odotin esikoista silloin.

Tällä hetkellä on RT ja olen varautunut siihen, että se voi  olla siinä joko loppuun asti tai sitten ei. Uskaltaisin luultavasti lähteä synnyttämään perätilassa olevaakin...
 
Tänään oli KYSillä käynti lääkärillä. Mun pikkuveljellä on lievä verenvuototauti, joten rakenneultran aikaan kätilö halusi lääkärin arvioivan mun tilanteen myöhemmin. Se käynti oli siis tänään ja samalla katseltiin pikkuista ultralla, tehtiin synnytystapa-arvio ym. perusjuttuja. No, sielläpä sitten selvisi, että typy tykkää sittenkin istuskella masussa! Neuvolassa tähän mennessä oltu sitä mieltä, että rt ollaan, mutta toisinpa kävi. Joten ensi viikon perjantaina on sitten kääntöyritys (36+1) ja sitä ennen verikokeet (verenvuototauti+vasta-aineet). Aika puun takaa tuli, mutta hyvä kun nyt selvisi kuitenkin [:)]

Ja kaveri on tainnut olla noin jo melko kauan, en ole tuntenut kääntymistä ja muutenkin liikkeet tuntunut ihan samalta jo ties kuinka kauan. Joten ei sitä aina tunne oikein päältäpäin (eikä sisältä [:D]). En osaa vielä jännittää kääntöyritystä, toivottavasti hyvin menee ja saatais onnistumaan. Käsikopelolla ihan ok lantio, mutta jos ei käänny niin sit otetaan magneettikuvat ja katsotaan tarkemmin. KYSsillä on kuulemma tosi tarkkaa kuka saa perätilassa olevaa vauvaa puskea itse ulos ja kuka ei. Vähän epäilen oman lantioni sopivuutta siis.. Vielä en kuitenkaan halua alkaa miettiä sektiota enkä muutenkaan mitään.. Sit vasta, kun kaikki voitava on tehty ja kaikki faktat pöydässä.

Toivotaan, että tyyppi tajuaisi itse kääntyä tässä viikon aikana niin säästyttäis toimenpiteiltä! [:)]
 
Kyllä oli jo neuvola ja siihen pitkän pohdinna jälkeen pääty, että vauva olisi sitten kuitenkin kääntynyt oikeinpäin, ens viikolla tarkistetaan uudestaan.. meillä täällä ei ole ultraa ja tämä neuvolantäti on todella nuori ja kokematon, hiukan hirvittää, että pitäiskö kuitenkin pyytää ultraan aikaa[&:] Sydänäänistä lopulta päätteli että on pää alhaalla, mutta ei tuntenut päätä kuitenkaan missään, (on vissiin jo niin alhaalla) Mulla ei edes ole lääkärintarkistustakaan ollut yhtään ja kuulemma ei näillä viikoilla olekkaan, jos ei mitään ihmeellistä ole, aika outoa...

No mutta kaikki on sujunu ihan hyvin, viimepäivinä jo aikapaljon supisellu, mutta menee onneks ohi kun välillä hengähtää [:)]
 
jenna09, mulla kanssa neuvolassa ei oltu varmoja miten päin tyyppi siellä oleilee ja sydänäänien perusteella päätteli, että rt olisi. No, sitten kun äitipolilla katseltiin ultralla, niin olikin pt. Ja melko varma olen siitä, ettei ole välissä kääntynyt! Joten ei aina välttis pidä paikkaansa.. En missään nimessä pelotella halua [:)] Mutta minulla oli näin. Kannattaa siis ehkä käydä tarkistuttamassa asia, jos ensi viikolla vielä on epäselvä tilanne! Onpa sitten ainakin varma tieto [:)]
 
heips. mites muilla menny kääntöyritykset? mulla tehtiin viimeviikolla (36+3) ulkokäännös kyssillä ja tosi hyvin meni, eli yksi hyvä/kivutonkin on siis tehty (kauhutarinoiden sekaan), vaikka ite olin myös tuon netin informaation kautta skeptinen tälle hommalle. hyviä lääkäreitä ja kätilöitä siellä sillon ainakin oli, eli ei tartte etukäteen pelätä. nekin kysy koko ajan että sattuuko ja lopetetaan heti jos tuntuu pahalle yms...

aikaa menee sitten niissä käyrissä olemiseen muutamia tunteja, ja "pahin" asia mun mielestä oli se et piti maata tunti samassa asennossa pää alempana kun jalat.. :) eli ei paha loppujenlopuksi.'

vielä on tyyppi oikein päin pysyny.
 
Ihana kuulla, että jollakin edes hyvin mennyt! [:)] Itse oon päättänyt olla lukematta kauhutarinoita kääntämisestä, mutta kyllähän niitä tuli muutama eteen ennen kun oli tieto omasta tilanteesta. Mutta luottavaisin mielin lähdössä! Turha stressata etukäteen [:)] Toivotaan, että meillä muilla menee yhtä hyvin kuin sinulla!
 
Tänään soitin neuvolaan ja pyysin päästä ultraan, kun jäi niin vaivaamaan se neuvolatätin epävarmuus [:D] Nyt sitten illalla on hikka tuntunu ihan selvästi alhaalla, mutta mennään nyt silti, saapahan tietää hiukan kokoakin, kun ei mitään arvioita ole tehty [:)] Ja saa sen mielenrauhan vihdoin tämän asian suhteen..
 
Jenna, minulla myös hikka tuntuu alhaalla ja oletin siksi, että siellä on pää. Mutta se onkin siis peppu josta mulla tuntee! Ja se on varma, koska kaverilla alkoi hikka samantien, kun nousin ultrauksesta istumaan. Voihan se tietty olla ihan yksilöllistä...? Vai miten on muilla??
 
Joo-o... No niinhän siinä sitten kävi, että neiti on päättänyt istua loppuun asti. Elikkäs ei käännös onnistunut , vaikka kauan yritettiinkin! Ja ei kyllä tuntunut mukavalta.. Nyt vituttaa ja harmittaa.. Olin niin varma, että se onnistuu! Jälkeenpäin kun lääkäri vielä teki sisätutkimuksen huomasi, että peppu onkin jo tosi alhaalla. Päältä ei siis sitä tuntenut. Joten sielläpä sitten istutaan. Jääräpäinen on tyttö, äitiinsä selvästi siis tullut...

Etukäteen olin ajatellut, että jos ei käänny niin sitten sektioon. Lääkäri kuitenkin puhui ja kertoi perätilasynnytyksestä sen verran vakuuttavasti, että en olekaan enää ihan varma asiasta.. Kävin siis magneettikuvissa ja jos niissä näyttää lantio tarpeeksi tilavalta perätilasynnytykseen, niin sitten taidan sitä yrittää.. Koska alateitse haluaisin mielummin synnyttää. Mieluiten tietysti oikein päin.... Vauva vaikuttaa kuitenkin suhteellisen pieneltä, alle keskikäyrän, ja asento oli optimaalinen synnytystä varten, joten näissä puitteissa suositellaan ehdottomasti alakautta. Taidan aloittaa häätöyritykset, jotta kaveri syntyisi vaikka vähän etuajassa eikä varmasti pääsisi liian isoksi kasvamaan!!

Vielä kyllä elättelen toiveita, että ymmärtäisi itse kääntyä.. Vaikka aika toivottamalta vissiin vaikuttaa. Pitää varmaan kotona alkaa kontata joka paikkaan... [:)]

Ja kohdunsuullakin oli ilmeisesti nyt viikossa tapahtunut, supistellut ei kyllä ole sen enempää, oikeastaan vähemmän! Korttiin ei lääkäri mitään kirjoitellut, mutta kuulin sanovan ainakin että pehmentynyt ja sormelle auki, kaulasta en tiedä. Jotain edistystä siis, JES!

Nyt vaan sitten magneettikuvien tuloksia odotellessa.. Hitto, jos ei tänään ehdi niitä tulla jo niin menee sitten viikonlopun yli. En minä malta niin kauan odottaa!

Nyt olisi ihana kuulla/lukea paljon positiivisia ja onnistuneita perätilasynnytyksiä. Uskaltaisikohan sitä googlata.....
 
Takaisin
Top