Pesänrakennusta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönkukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Yönkukka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Helmikuiset 2026
Odotan ehkä eniten koko raskaudessa sitä, että mulle tulis pesänrakennusvietti. Sellasta ei ainakaan vielä oo ollu vaikka me siis saatiin avaimet käteen samana päivänä kun alkio siirtyi kohtuun. Oonki sanonu miehelle, että saatiin tää vauva tupaantuliaislahjana kun olin niin onnessani ekasta omasta asunnosta.

Mutta milloin se pesänrakennusvietti oikein tulee? Tää asunto kaipaisi jo vaikka mitä, mutta en saa edes imuroitua. 😬😅 Joko jollain on alkanu kodin laitto vauvaa varten?

Me hankittiin semmoinen kerrossänky missä on leveämpi alaosa 120 x 200. Siinä ois tarkoitus nukkua jomman kumman vauvan kanssa sillä välin kun toinen nukkuu lasten kanssa makuuhuoneessa. Sohvasänky ei kestä jatkuvaa sänkynä käyttöä, niin ajateltiin että tää ois hyvä ratkaisu 🥰

Odotan ehkä eniten koko raskaudessa sitä, että mulle tulis pesänrakennusvietti. Sellasta ei ainakaan vielä oo ollu vaikka me siis saatiin avaimet käteen samana päivänä kun alkio siirtyi kohtuun. Oonki sanonu miehelle, että saatiin tää vauva tupaantuliaislahjana kun olin niin onnessani ekasta omasta asunnosta.

Mutta milloin se pesänrakennusvietti oikein tulee? Tää asunto kaipaisi jo vaikka mitä, mutta en saa edes imuroitua. 😬😅 Joko jollain on alkanu kodin laitto vauvaa varten?
Oon kuullu että se tulis loppuraskaudesta, ja ilmeisesti kunnon siivousvimma on sellainen alkavan synnytyksen oire 😄 mulla on tämä ensimmäinen kolmannes kulunut vaan sotkiessa kun en jaksa mitään muuta ku pakolliset ja sitten tavarat jää levälleen 🫣😂

Oon kuullu että se tulis loppuraskaudesta, ja ilmeisesti kunnon siivousvimma on sellainen alkavan synnytyksen oire 😄 mulla on tämä ensimmäinen kolmannes kulunut vaan sotkiessa kun en jaksa mitään muuta ku pakolliset ja sitten tavarat jää levälleen 🫣😂
No sama itellä! Kaikki tavarat on edelleen muuton jälkeen hujan hajan ja vaatteita mulla on käytössä tyyliin 5 paitaa, kun kaikki muut on vielä 'muuttohukassa'. En kestä jos se pesänrakennus jää itellä sit johonki vauvan vaatteitten pesuun max lopulta. 😂

Mutta ihana että pingviiniemo on jo uskaltautunut ostaa jopa uuden sängyn vauva-arkea varten. Mä en oo vielä antanut miehen ostaa edes pientä lelua, kun haluan oottaa vielä ainaki nt-ultraan ennen ku uskallan alkaa haaveilla mistään. 🙄

Varmaan vasta rakenneultran jälkeen aikaisintaan uskaltaa alkaa tekemään ensimmäisiä hankintoja ja muutoksia kotona. Edellinen raskauskin kun eteni ns normaalisti aika pitkälle ja sitten päättyi miten päättyi, niin en oikeastaan halua edes suunnitella mitään juttuja. Nyt olen pitänyt pinterestit kiinni enkä ole vaunu ja turvakaukaloita selaillut oikeastaan ollenkaan. Muutenkin ollut kyllä niin vösynyt olo, ettei kotona ole jaksanut tehdä kuin pakolliset asiat ja sitten kun on se viimeinen pakko ne tehdä 😅

Varmaan tuo pesiminen on vähän yksilöllistä… itse olin heti plussattuani laatinut excelin kaikesta, mitä esikoinen voi tarvita, ja laskenut missä kuussa lapsi on minkäkin kokoinen niin osaan ostaa vaatteet valmiiksi ja ne on vuodenaikaan nähden sopivat. Tein suunnitelmat sankoon yökkiessä ekan kolmanneksen aikana ja sit kun olot helpotti niin tokalla ostin tarvikkeet ja sit kannoin huonekalut uuteen kotiin kun muutettiin. Kolmannella sit pesin kaikki lapselle tulevan tavaran ja lajittelin vaatteet koon mukaan säilöön.

Ja kaikesta tuosta huolimatta tuntuu että jatkuva sekasorto ja sotku oli meneillään koko ajan ja on edelleen 😅

Mun paras kaveri oli samoihin aikoihin raskaana ja hän hädin tuskin alkoi pesimään edes viimeisellä kolmanneksella… että jokainen menee tyylillään ja onnellisia lapsia kummatkin on vaikka mennyt hyvin eri tyyleillä valmistautuminen.

Saas nähä miten pahaksi äityy pesänrakennus raskauden lopulla. Esikoisesta puunasin kämppää, järjestelin kaikki kaapit ja möin/lahjoitin kaiken turhan pois. Hankin myös ennakoidun melkein vuodeksi vaatteet ja kaiken mitä vaan voisi tarvita 😅

Nyt toki ei oikeastaan mitään tarvitse hankkia, ihan muutamia juttuja. Sekin helpottaa asiaa 🤣

Meilläkin on ihan hirveä kaaos koko talossa kun en ole jaksanut hoitaa kun aivan pakolliset eli lähinnä ruuat ettei kuolla nälkään. 😅 Pyykkiä oon pessyt sillä tyylillä että illalla nukahdan kesken illan ja ne löytyy seuraavana aamuna pahalle haisevana koneesta ja täytyy pestä uudelleen. Aloitin muutama päivä sitten närästyslääkityksen ja olo on vähän parempi niin aloitin sit myös samalla pikku hiljaa siivoamisen. Setvin ensin meidän pesuhuonetta ja kodinhoito huonetta kun siellä ihan kamala pyykkikaaos ja kaikki oli levinnyt jo pitkin lattioita. Kävin sitten ostamassa koko meidän poppoolle omat puhtaan pyykin korit jos ne auttais pitämään pyykkikasat kurissa. Onko teillä kellään käytössä tämmöiset? Huvitti sitten että vauvalle eka hankinta on oma pyykkikori. 🤭 No mutta meiltäkin löytyy valmiina jo vähän kaikkea niin pyykkikori oli oikein oiva ostos ja tarpeellinen. 😁 Yhden villahaalarin olen aiemmin ostanut kirpparilta. Teen varmaan hankintoja sen mukaan sitten myöhemmin kun oon saanut kaiken jo olemassa olevan käytyä läpi.

No sama itellä! Kaikki tavarat on edelleen muuton jälkeen hujan hajan ja vaatteita mulla on käytössä tyyliin 5 paitaa, kun kaikki muut on vielä 'muuttohukassa'. En kestä jos se pesänrakennus jää itellä sit johonki vauvan vaatteitten pesuun max lopulta. 😂

Mutta ihana että pingviiniemo on jo uskaltautunut ostaa jopa uuden sängyn vauva-arkea varten. Mä en oo vielä antanut miehen ostaa edes pientä lelua, kun haluan oottaa vielä ainaki nt-ultraan ennen ku uskallan alkaa haaveilla mistään. 🙄
Voin tunnustaa että me muutettiin kaksi vuotta sitten ja mulla on edelleen yksi säkillinen omia vaatteita vaatehuone en nurkassa käymättä läpi. Muutaman satunnaisen oon Sieltä välillä kaivanut mitä oon tarvinut ja minkä olemassaolon muistan. Suoraan sanottuna ärsyttää että oon ollut semmonen tavaranhaalija että nyt kun enää haluaisi olla niin ei huvita tippaakaan alkaa käymään läpi ja hävittämään niitä. Ehkä ne on helppo käydä loppuraskaudessa viimeistään läpi ja laittaa pois kun ei edes sovi sillä hetkellä yhteenkään vaatekappaleeseen. 😅 Vauvalle tarvii sinne kuitenkin saada hyllytilaa niin aion sen jossain vaiheessa tehdä tai oikeastaan se on pakko jaksaa tehdä. 🙈

Ihana tupaantuliaislahja teillä. 😍 Meidän vauvasta tulee miehen syntymäpäivälahja. 🤭

Varmasti sulle tulee omanlainen pesänrakennusvietti vielä aikanaan. ❤️ Vielä joku päivä yllätyt ja tartut imuriin. 😁 Minä en koko kesänä jaksanut juuri mitään mutta nyt oon varovaisesti vähän jo siivonnut, pikkusen imuroinut. 😊 Mutta ei tämä varmasti vielä pesänrakennusviettiä ole. Sille vielä ehtii oma aikansa tulemaan. 😊

Ei yhtään kiinnostele minkään laittaminen tai hankkiminen vielä 🫣 Hyvä kun jaksaa perusasiat hoitaa. Tehtiin just sopimus kotisiivouksesta 2xkk, jonka ne alottaa kuuden tunnin perusteellisella siivouksella viikon päästä 🙏 Akuutein on tällä hetkellä omat vaatteet, jotka pitäs käydä sillai läpi, että säilöö ne mitkä tuntuu nyt epämukavilta päällä.

Ei yhtään kiinnostele minkään laittaminen tai hankkiminen vielä 🫣 Hyvä kun jaksaa perusasiat hoitaa. Tehtiin just sopimus kotisiivouksesta 2xkk, jonka ne alottaa kuuden tunnin perusteellisella siivouksella viikon päästä 🙏 Akuutein on tällä hetkellä omat vaatteet, jotka pitäs käydä sillai läpi, että säilöö ne mitkä tuntuu nyt epämukavilta päällä.
Tää kotisiivous kuullostaa tosi hyvältä! 😍

Ihana kuulla, että muitakin kodin huolto väsyttää. En oo siis ainoa joka joutuu pakottaa ittensä ihmeisiin. Meillä on yleensä aina siistiä, koska niillä voiman rippeillä mitä mulla on, niin yritän pitää kämpän pystyssä. Mulla alkaa kohta työkokeilu mikä on aivan ihanaa, mutta saas nähdä missä kunnossa kämppä sitten on.

Just sanoin miehelle eilen, et olispa ihanaa, kun täällä kävis joku siivooja vaikka kaks kertaa kuussa tekemässä ihan perusteellisen siivon🙉😂

Siis siivooja on ainoa, minkä ansiosta meillä ei ollut kämppä kuin pystyynnostettu alkuraskauden ajan😅 nyt jaksaa taas pikkuhiljaa itekin vähän enemmän, oon sit puunannu kaikkea, mitä siivooja ei tee.

Pesänrakennus mulla varmaan viimeksi alko enempi vikalla kolmanneksella, eli odotan sen toistuvan. Toki myös muutettiin viimeksi pari kk ennen laskettua aikaa, mut aika hyvät loppusiivoukset tein edellisessä kämpässäkin, maha pystyssä puunasin kaikean vimpan päälle😂

Nytkin olisi toiveissa muuttaa ennen mun vapaiden alkua, mutta pitäis myydä tää oma ja löytää uusi ja tuntuu kyl olevan haastavaa…

Kotisiivous kyllä kelpaisi tännekin! Nostan suuresti hattua miehelleni, joka on meillä jaksanut pitää kämppää edes jonkinlaisessa kunnossa läpi kesän kun itsellä ei ole ollut voimia. Kaikennäköiset järjestely ja siivouspojektit kyllä siintää mielessä ja minun pitäisi vielä aloittaa asunnon pintaremontointikin, että saadaan kämppä myyntikuntoon, mutta odottelen sitä energiaa.

Täällä kans haaveillaan kotisiivouksesta ja pintarempasta. Mies onneks jaksaa tehdä kaikkee, mä vaan katson sohvalta kun se laittaa lamppuja ja tekee inventaariota remppatavaroihin. Hirvee sotku joka paikassa mutta ei haittaa kun tiiän että se hoitaa. Sen sijaan pintarempasta ei olla päästy yhteisymmärrykseen, haluaisin maalata keittiön seinän keltaseks mutta mies on sitä mieltä että valkonen on paras. Se yrittää saada mut tyytymään pelkän keittiön pöydän maalaamiseen. 😬 Mut pikku hiljaa alkaa olla kiinnostusta maalata toi seinä, joten oon toiveikas että sitä kiinnostusta alkais löytyy muuhunkin.

Mua ihan jo väsytty lukea teidän siivous suunnitelmista. Ei kyl jaksa mitään ekstraa tehdä. Etätöissä ja kokouksessa "istuvana" sain tällä viikolla alakerran siistiksi. Se pysyi siistinä ehkä työpäivän ajan 😆

Siivoaja olisi kultaa, mutta ehkä joskus sellaisen saisi. Edes tekemään jonkun "teho" siivouksen. Viimeistä kolmannesta odotellessa, että alkais taas maaninen siivous 🤣

Takaisin