Perhevapaiden suunnittelu

Kyfi0060260

Silmät suurina ihmettelijä
Millaisia suunnitelmia/laskelmia teillä on perhevapaiden jakamiseen? Meillä on nyt useampi vaihtoehto excelissä, jossa lasketaan mikä olisi paras. Halutaan pitää lapsi mahd. pitkään kotona jomman kumman kanssa + katsomme mikä on taloudellisesti paras.

Oma suosikkini ja taloudellisesti paras olisi tämä:
Minä (synnyttävä äiti) otan isältä 63 vrk vanhempainvapaita.
Minä kotona vanhempainvapaalla siihen saakka kun lapsi 6 kk. Tämän jälkeen hoitovapaa siihen saakka kun lapsi täyttää vuoden, sillä saamme Helsinki-lisää.
Sen jälkeen jatkan vanhempainvapaata, ja pidän loput päivistäni.
Sen jälkeen isä pitää oman vanhempainvapaansa ja minä olen hoitovapaalla ainakin siihen saakka, kun lapsi täyttää 1,5 v.

Millaisia vaihtoehtoja muilla on? Näkeekö joku tässä meidän suunnitelmassa jotain parannettavaa? Täällä ollaan ensimmäistä kertaa tällaisen edessä ja kaikki ystävälliset vinkit otetaan vastaan :)
Kukaan ystävistä ei oo saanut lapsia nyt perhevapaauudistuksen jälkeen joten kokemuksia en ole saanut läheltä.

Millaisia suunnitelmia/laskelmia teillä on perhevapaiden jakamiseen? Meillä on nyt useampi vaihtoehto excelissä, jossa lasketaan mikä olisi paras. Halutaan pitää lapsi mahd. pitkään kotona jomman kumman kanssa + katsomme mikä on taloudellisesti paras.

Oma suosikkini ja taloudellisesti paras olisi tämä:
Minä (synnyttävä äiti) otan isältä 63 vrk vanhempainvapaita.
Minä kotona vanhempainvapaalla siihen saakka kun lapsi 6 kk. Tämän jälkeen hoitovapaa siihen saakka kun lapsi täyttää vuoden, sillä saamme Helsinki-lisää.
Sen jälkeen jatkan vanhempainvapaata, ja pidän loput päivistäni.
Sen jälkeen isä pitää oman vanhempainvapaansa ja minä olen hoitovapaalla ainakin siihen saakka, kun lapsi täyttää 1,5 v.

Millaisia vaihtoehtoja muilla on? Näkeekö joku tässä meidän suunnitelmassa jotain parannettavaa? Täällä ollaan ensimmäistä kertaa tällaisen edessä ja kaikki ystävälliset vinkit otetaan vastaan :)
Kukaan ystävistä ei oo saanut lapsia nyt perhevapaauudistuksen jälkeen joten kokemuksia en ole saanut läheltä.
[/QUOTE

Mielestäni tämä ketjun keskustelu kuuluu tuonne salaiselle puolelle. Siellä meillä on jo ketjukin Kela-asioille.

Miksi? En ole salaisella puolella ja kysymys juolahti mieleen.
Salaisenpuolen keskustelut pysyvät vaan sen porukan tietoina, eivätkä ole siten esim kopioitavissa/ lainattavissa eteenpäin jonkun satunnaisen kävijän toimesta. Taloudellisissa asioissa ainakin itse pyrin olemaan tosi varovainen, ihan vain varmuuden vuoksi.

Ja se on hyvä, siksi en itsekään laittanut lukuja vain enemmänkin kysymykseni koski tätä suunnitelmaa kuinka vapaat jaetaan.

Ei olla vielä kauheasti pohdittu asiaa. Esikoinen syntyi ennen perhevapaauudistusta, joten ei ole myöskään kokemusta tämän muutoksen jälkeisestä ajasta. Esikoinen oli kotona 1v 10kk ikään asti, toivoisin että toinenkin saisi olla ainakin sinne saakka mutta täytyy pohtia vaihtoehtoja ja punnita mikä meidän kohdalla olisi viisainta.

Miksi meinaat @Kyfi0060260 pitää hoitovapaata vanhempainvapaiden välissä? Mikä sen hyöty on? Itse niin sotkussa tuon vapaaviidakon kanssa että tulee ihan tiedon runsaudenpula ja suljen kaikki välilehdet 😅
Meillä vaan ajateltu että pidän ne minulle kuuluvat päivät+isän luovuttamat päivät putkeen, sitten isä omansa ja lapsi perhepäivähoitoon. Toiveena olisi tietysti olla lapsen kanssa kotona pidempäänkin mutta en nää sitä taloudellisesti mahdollisena 🙁

Meillä ei oo vielä mitään hajua, että miten pidetään, mutta toiveissa olisi, että lapsi sais olla kotona 2v asti. Veikkaan, että itse olen kotona suurimman osan ajasta, vähän duunikuvioista riippuen 😄

Mielestäni tämä uudistus kyllä hieman hankaloittaa asioita, kun järkeväähän (rahallisesti) usein on, että isä on sitten omat pätkänsä kotona minun pätkien välissä. Hankala työnantajallekin, että paukkaan 3kk ajaksi töihin vaan jäädäkseni heti uusiksi pois 😂

@Amorado Hoitovapaa vanhempainvapaan välissä siksi, että Helsinki-lisää maksetaan hoitovapaalla siitä alkaen kun lapsi täyttää 6 kk siihen saakka kun täyttää vuoden, lisä on kuitenkin 264 e/kk joten ajateltiin tuokin hyödyntää :) Tietenkin vie yhden hoitovapaajakson, siksi tuonkin pitäminen askarruttaa koska entä jos hoitovapaalle tuleekin tarve myöhemmin.

@Amorado Hoitovapaa vanhempainvapaan välissä siksi, että Helsinki-lisää maksetaan hoitovapaalla siitä alkaen kun lapsi täyttää 6 kk siihen saakka kun täyttää vuoden, lisä on kuitenkin 264 e/kk joten ajateltiin tuokin hyödyntää :) Tietenkin vie yhden hoitovapaajakson, siksi tuonkin pitäminen askarruttaa koska entä jos hoitovapaalle tuleekin tarve myöhemmin.
Ahaa okei kiitos! Eli jos asuu kaupungissa missä ei ole tuota lisää, niin ei ole yhtä lailla kannattavaa. Kyllä on kaikkia kiemuroita keksitty, mielenkiintoista 😁

Takaisin