Perhevalmennuskokemuksia

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Odette
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Odette

Piirimestaruustason postaaja
Onko kukaan muu ollut vielä/jo perhevalmennuksessa tai oletteko ylipäänsä menossa?

Suhtauduin itse todella ennakkoluuloisesti koko hommaan, mutta meillä tarjotaan kahta kertaa, joten päätettiin mennä. Ei ollut ihan niin paha kokemus, mitä pelkäsin, mutta ventovieraiden kanssa raskaus- ja lapsijutuista keskustelu ei ole myöskään ihan lempipuuhaani.

Meillä oli yksi parikeskustelu (ihan turha, en kokenut luontevaksi) ja yksi pienryhmätehtävä (ihan turha, en kokenut luontevaksi). Mun puolesta noi olisi voinut jättää kokonaan pois.

Terveydenhoitaja ja th-kätilö olivat ihan ok ja asiallisia, katsoimme pari videota ja kävimme läpi jotain perusasioita imetyksestä, vauvanhoidosta ym. Ensi kerralla samalla ryhmällä vuorossa synnytysasiat.

Myöhästyin töistä 1,5h, koska luulin tuon kestävän 1,5h, mutta olikin kaksi.

En usko, että tuolta mitään uusia äitiystäviä saan, mutta jotkut tuntuivat jo juttelevan, että asuvat lähekkäin ym. Siellä piti siis esittäytyä ja kertoa, mikä on LA ja millä kadulla asuu.

Osa käsitellyistä asioista oli tuttuja, osa uusia, ja lähinnä alkoi vähän ahdistaa, kun sanottiin, että imetykseen voi mennä 8h päivässä. Että joo, tiesin, että vauvassa on kiinni ja imetykseen menee kauan aikaa, mutta että 8-10h ja illallakin voi kuulemma mennä 2-3h putkeen. :rolleyes:

Sinänsä oli hyvä, että monista asioista painotettiin, että jos on niin tai näin, niin se on ihan normaalia, ja että vauva on yksilö ja että kaikki alun välinpitämättömät tunteet tai suuttuminen vauvan itkuun tmv, on sallittua ja normaalia.

Mutta joo, saa nähdä miten ahdistaa sen synnytyskerran jälkeen. :grin

Meillä oli kans tänään eka valmennus. Oli mielestäni vähän turhahko kerta, puhuttiin vaan harrastuksista yms.. noh vielä monta kertaa jäljellä, yhdellä kerralla mennään synnärille tutustuun. Tapaamiset jatkuu samalla porukalla myös synnytyksen jälkeen.

Me ollaan skipattu tähän mennessä jo parit valmennukset ja skipataan vielä muutamat muut. Osallistutaan ainoastaan silloin kun päästään tutustumaan synnärille, niin siellä on samalla synnytysvalmennus ja imetyksestä asiaa. Mies on edellisessä suhteessa käynyt kaikki valmennuksien osat ja sano, että jos on maalaisjärkiä päässä ni suotta niissä aikaansa kuluttaa :P

Meillä oli kans tänään eka valmennus. Oli mielestäni vähän turhahko kerta, puhuttiin vaan harrastuksista yms.. noh vielä monta kertaa jäljellä, yhdellä kerralla mennään synnärille tutustuun. Tapaamiset jatkuu samalla porukalla myös synnytyksen jälkeen.
Ah, siis kenen harrastuksista? :D

Meillä ei pääse synnytyssairaaloihin ollenkaan tutustumaan eli on vaan noi kaks kertaa ja sit vissiin synnytyksen jälkeen kutsutaan sama porukka koolle leikkipuistoon/keskusteluihin. Me muutetaan toiselle alueelle, että en oikein tiedä miten nyt olisi järkevintä toimia. En oikein tutustu missään kehenkään, kun siirryn toisen alueen neuvolaan vasta ihan loppusuoralla, enkä pääse niihin ryhmiin mukaan.

Aijaa! Tosi jännä, miten erilaisia sisältöjä ja kertamääriä näissä on. Meillä ei siis muuten puhuttu yhteisesti (jengiä oli aika paljon), mutta piti esittäytyä ja tosiaan sanoa LA ja millä kadulla asuu. Sit pienryhmätehtävässä piti jonkun toisen parin kanssa pohtia ko. tehtävää, mutta ei sen kummemmin kenestäkään tiedä vielä mitään (enkä tiedä tuleeko tietämäänkään). Meitä oli siis varmaan lähemmäs 30 paikalla tmv, että hyvä kun tuo 2h riitti.

Meillä täällä on kuuden perheen ryhmiä. Eli max. 12hlö per tapaaminen, tänään tosin vain kahdella oli mies mukana :)

Meillä taas taisi olla yksi äiti ilman puolisoa, muut pariskuntia. Ja tosiaan paljon oli. :D

Meillä aiheena synnytys (eka kerta oli peruttu), ei esittäydytty mitenkään, vaan kuunneltiin luentoa n. tunti. Mitään ihmeellistä ei ollu, meidän sairaalan käytännöt oli ihan hyvä tietää, mihin soitetaan ja mihin mennään ja mitä tapahtuu, mut muut asiat oli kyllä ihan peruskauraa. Niin ja meitä ei ollut hirveän montaa ja sen verran, mitä ehti porukkaa havannoida, niin ei ollut sellaisia, joitten kans olis kovin paljoa yhteistä.

Mä en vielä ole ollut noissa mutta aion kyllä mennä. Meillä on kans vaan kaks kertaa eikä mennä tutustumaan synnärille. Toivon et jotain tuttuja vois saada lähialueelta :)

Onko Tampereen alueella vielä noita valmennuksia? Esikoista odottaessa oli, mutta nyt ei oo neuvolassakaan puhuttu mitään.. En varmaan sellaista tarvikaan enää, mutta ihan mielenkiinnosta mietin.. Ja TAYSiin ilmeisesti pääsee tutustumaan ryhmässä, onko kukaan ajatellut mennä?

Varsinaiset valmennukset käyty. Eka kerralla aiheena synnytys, toisella kertaa imetys, vauvanhoito sekä seksuaalisuus raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. Ihan ok, lähinnä kuunneltiin terkkareiden luentoa ja katsottiin pari videota. Ei ollut mitään tutustumisleikkejä tai muuta.
Vielä olisi luvassa seurakunnan pitämä "parista perheeksi"-kerta. Katsotaan miten käy, kun viikkoja meillä on silloin jo 37+4. :D

Me käytiin lopulta vaan tuossa yhdessä, pari kertaa peruuntu ja vika kerralla ei vaan kiinnostanut. TAYS-tutustuminen ois vielä edessä, mutta en tiedä, tuleeko sinne lähdettyä. Taisi olla aina torstaisin (?) ne tutustumiset. En oo kyllä käyny siellä muuten ku yhesti sokerirasituksessa, niin vois olla hyödyllistä ihan siksi, että löytäisi siellä sit perille. :D

En minä käynyt ennen esikoista kertaakaan siellä. Tai siis muuten olen TAYSissa käynyt, mutta se synnäri ja ä-poli oli ihan uusi kokemus. Nyt siellä on tullut käytyä enemmänkin. Tai ei enää onneksi vähään aikaan, mutta viime kesänä/syksynä. Mies kävi ennen esikoisen synnytystä katsomassa vaan ajoreitin valmiiksi ja sillä mentiin. :joyful: Nythän se on se pääsisäänkäynnin (pitkäaikais)parkki, johon kuitenkin mennään ja siitä sitten kävellen (tai jos olo ei salli niin mieshän sitten heittää ensin ovelle ja siirtää auton) sinne synnärille. Kartta on tosi selkee, ainakin mun mielestä. :) (http://www.pshp.fi/tayskartta/)

Just tultiin synnytysvalmennuksesta. Vieläkö tästä voi perääntyä?:D jostain syystä iski hirvee ahdistus ja pakokauhu, että en halua synnyttää.

En ajatellut mennä valmennukseen juuri siitä syystä, että saisin siellä varmaankin paniikin :hilarious: Toistaiseksi olen vain lueskellut synnytyksestä netistä, hankkinut teoriasta tietoa ja onnistunut suhtautumaan aiheeseen aika rauhallisesti. Ensikertalaisena en osaa vielä pelätä kipua tms. enkä haluaisi muuttaa tätä autuasta tyyneyttä synnytysvalmennuksella/videoilla :)

Muokattu viimeksi:
Mulle ei tullu mitään pelkoo tmv vaan tää muuttu yhtäkkiä jotenkin todelliseks! Tähän asti ollu vaa sellanen olo et synnytyksii tapahtuu vaan kaikille muille, mä saan jotenki taianomaisesti sen lapsen vaan omaan elämääni ilman mitään synnytyksiä. :D nyt sit tuli olo, et joudun oikeesti tähän huoneeseen pusertaa sitä lasta ulos itestäni. Ou nou. Ois voinu jättää menemättä. :hilarious:

Muokattu viimeksi:
Ah, oon unohtanut raportoida meidän toisesta kerrasta. Meillä siis Hgissä vain kaksi valmennuskertaa ja näistä jälkimmäinenkin oli jo helmikuussa. Tuntui hieman vieraalta ja etäiseltä pohtia synnytysasioita, koska monet asiat aika uusia. Pariskuntatehtävät olis taas voinut jättää väliin, onneksi se pari, jonka kanssa tehtiin yks tehtävä oli aika kiva ts. niilläkään ei ollut mitään valmiina ja olivat yhtä pihalla kuin mekin. :grin Itse teemana oli just synnytys, katsottiin video ja käytiin läpi synnytyksen eri vaiheita, miten kauan vaihe se ja tää voi kestää ja mistä sen tunnistaa jne. Käytiin läpi kivunlievityskeinoja, niin lääkkeellisiä kuin lääkkeettömiä ja koin sen hyödyllisenä. Vähän tuli sellainen olo, että joo-o, ei oo kyllä ehkä mikään kivoin kokemus, toisaalta tuli myös sellainen olo, että itse saattaa voida vaikuttaa kiputuntemuksiin ja synnytyksen etenemiseen ja tärkeää, että mieskin on kartalla, että mitä tapahtuu. Itse käynnistä siis jäi ihan ok fiilis ja saatiin uutta tietoa. Lopuksi oli yksi tuore äiti vauvansa kanssa "kokemusasiantuntijana" ja häneltä sai kysellä synnytyskokemuksia ym. Sekin äiti oli tosi fiksun ja kivan oloinen.

Olen yhdessä raskausjoogassa, johon sisältyy 3h synnytysvalmennusluento. Sitä odotan kiinnostuksella ja uskoisin, että siellä tulee paljon uutta tietoa. En varsinaisesti odota synnytystä, mutta yritän olla mahd. valmistautunut ja ottaa selvää erilaisista vaihtoehdoista. NKL:lla tai Kätilöopistolla ei saa synnyttää nyt vedessä remontin vuoksi, Jorvissa ehkä on allas käytössä. Että sitä ei tarvitse pohtia, kun todennäköisyys Jorviin päätymiselle on pienehkö. TENS-laitteen ajattelin vuokrata, että se on käytössä, jos sairaalan laite on jollain muulla.

Takaisin