Perhevalmennus/Synnytysvalmennus

anniiina

Jostain jotain jo tietävä
Mitä mieltä olette asiasta? Meinaatteko osallistua?
Mites te, joilla on jo lapsia, oletteko olleet ja miltä on tuntunut?

Mä olen kuullut monen suusta, että on aika turha eikä siitä ole niin hyötyä. Monet ovat sanoneet, että heidän mielestään ei tarvitsisi käydä.
Onko muilla positiivisempia kokemuksia?
Koska synnytysvalmennukseen yleensä osallistutaan?

Itsellä on se ongelma, että vaihdan paikkakuntaa tässä loppuraskauden aikana..(elokuussa ja la syyskuun lopussa), joten synnytys tapahtuu myös eri paikkakunnalla missä nyt asun. Muutenkin lähes koko kesä tulee pyörittyä uudella asuinpaikkakunnalla (syntymäkaupunki). Ilmeisesti minun täytyisi siis käydä synnytysvalmennuskin eri sairaalassa missä aion synnyttää, joten mietin että onkohan siinä mitään järkeä... Ajella sen takia 300km päähän. Saakohan sen sieltä tulevan tarvittavan tiedon jotain muuta kautta, esim neuvolasta..

Oon kuullut myös että ne valmennukset olis ihan turhia, joten jätin itekkin käymättä. Nykyään kuitenkin netistä saa tietoa kuin tietoa melkein mistä vain (pienellä varauksella tietysti) niin jotenkin en ole tuntenut valmennuksia tarpeelliseksi :) mulle eka lapsi siis tulossa.

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app

Mä olin niis neuvolas järkättävis valmennuskerrois, mut en menny siihe sairaalakäynnil. Eikä ollu kyllä mitää hyötyy niist neuvolas pidetyist.. :D

Onko tää sama kuin perhevalmennus? Tänään ois ollut eka kerta, mut meillä oli muita menoja.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

Perhevalmennuksesta täälläkin on puhuttu, mutta ilmeisesti ei mitään kauhean montaa kertaa meillä järjestetä... Mä osallistun mielelläni, koska lähipiiristä on kokemuksia, että sieltä on löytynyt myös hyviä mammaystäviä. :)

Oon myös kuullut, että ovat hieman turhia. Mutta katsotaan nyt, mennäänkö. Toisaalta siellä voisi olla tulevalle isukille jotain..tiedä sitten.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Pitääkö myös mies ottaa mukaan? Hän ei ole kovin innokas, koska ajattelee niiden olevan juuri turhia. Varsinkin parisuhdeiltakin kuulostaa jo ihan tylsältä. Mutta ajattelin siis mennä kuitenkin, kun ensimmäinen lapsi tulossa ja toivottavasti mieskin tulee mukaan. Jos joku on käynyt voisiko vähän kertoa mitä niissä on ja mistä keskustellaan?

Minä kävin tälläisissä valmennuksissa ja eipä niistä mitään hirveän hyödyllistä/uutta tarttunut matkaan..Oli tullu jo netistä lueskeltua samat asiat mitä niissä kerrottiin. Nooh mutta tulipahan käytyä.

Ne perhevalmennukset on aika....turhia. Kehottaisin kuitenkin osallistumaan synnytyssairaalassa tutustumiskäynnin yhteydessä olevaan synnytysvalmennukseen (jos näitä kaikki sairaalat järjestää??) MIEHEN KANSSA! Oma mieheni ei ainakaan olisi tiennyt synnytyksestä mitään, jos olisi jäänyt oman opiskelun varaan. Valmennuksen jälkeen ainakin tiesi mitä tuleman pitää ja oli mieletön tukihenkilö sitten silloin h-hetkellä. :love017

Perhevalmennuksessa esikoisen raskauden aikana käytiin. Paras anti mielestäni näissä valmennuksissa on vertaistuki. Ne käsiteltävät asiat eivät tuoneet mielestäni mitään uutta infoa
(ainakaan meille). Kuitenkin muiden samassa tilanteessa olevien kanssa asioista puhuminen oli mielestäni hyvä asia ja siksi voin suositella valmennuksia. Enää toista kertaa en näe tarvetta ko valmennukselle. Sairaalaan tutustuminen on ehdoton -
se meillekin tulee nyt ajankohtaiseksi, kun sairaala on tällä kertaa toinen. Missään varsinaisessa synnytysvalmennuksessa en ole ollut. Kai sellaiseen voisi osallistua, jos sellaisia jossain järjestetään..?

Snuu tuota juuri mietin, että jos miehen "tietotaidon" synnytykseen yms liittyen jättää itseopiskelun varaan niin ylläreitä saattaa tulla.. ;)

Perhevalmennus tai synnytysvalmennus.. kai ne on samoja asioita sitten :). Mutta millä raskausviikoilla yleensä sinne osallistutaan? Meillä ei ole ainakaan ollut neuvolassa mitään puhetta vielä eikä kerrottu kyseisestä asiasta ollenkaan mitään.

En kyllä itekkää kokenut näin jälkikäteen aateltuna sitä valmennusta mitenkään niin älyttömän tarpeelliseksi käydä vaikka ihan mielenkiinnon vuoksi sillon esikon raskausaikaan sinne/niihin mentiin,ainut hyvä oli se synnytyssairaalaan tutustuminen.. muut jutut oikeestaan jo oli netistä ja muualta kirjoista lueskellut,että kyllä pystyy ilman mitään valmennustakin synnyttämään. :) Tietenki kun niissä valmennuksissa ja perhevalmennuksissa kerrottiin vauvan hoidosta yms,niin se oli kans ihan hyvä. :)

Ensimmainen synnytysvalmennusilta takana. Mietin pitkaan, etta noinkohan meni rahat kankkulan kaivoon, kun piti englanninkieliselle kurssille paasta. Mutta ei, oli positiivinen yllatys! Mies on ihan messissa ja imee tietoa itseensa kuin sieni. Vetaja on selvasti asiantunteva ja kokenut eika tuputa omia nakemyksiaan, vaan kehottaa pohtimaan asioita monelta kantilta. Minusta on myos kiva, etta han antaa realistisen kuvan synnytyksesta eika mitaan vaaleanpunaista ihannekuvaa.

Itsellenikin tuli parempi olo ja eri juttujen puhuminen toisten samassa tilanteessa olevien kanssa vahvisti omia nakemyksia ja toiveita. Olen oikeastaan aika yllattynyt toiveistani, mutta myos ylpea siita, etta avoimin mielin vertailimme eri vaihtoehtoja esim. kivunlievitykseen. Tunne siita, etta olemme hyva tiimi, vahvistui - yhdessa saatamme taman lapsen maailmaan. Tasta selvitaan, jai paallimmaiseksi tunteeksi. Ja hyva niin, toivottavasti se sailyy loppuun asti. :)

Me ollaan nyt käyty parissa perhevalmennuksessa ja varsinkin eilinen kerta imetysasioista oli mielestäni hyvä.

Oli myös mukava kuulla, kuinka muut parit kehuivat synnytysvalmennusta, jossa olivat jo käyneet. Itsellä se on edessä ensi viikolla ja sen odotan kyllä olevan kaikkein antoisin. :)

Paljonko teillä muilla on näitä valmennuksia? Itse näin ensimmäistä odottavana ihan mielellän kävisin kaikessa mahdollisessa valmennuksessa, ei niistä varmaan ainakaan haittaa ole jos nyt ei niin hirveästi aina hyötyäkään... Mun mielestä täällä meidän kaupungissa nää valmennukset on karsittu ihan järkyttävän vähiin! Oikeasti, meillä ei ollut kuin 1 sellainen ryhmäkerta neuvolassa, sekin oli mielestäni tiedonsaannin kannalta aika turha, siellä vain yksi äskettäin vauvan saanut pariskunta kertoi omista kokemuksistaan synnytyksestä ja vauvan elämän alkuvaiheista. Ihan kivahan sitä oli kuunnella, etenkin kun heidän kokemukset olivat ihan suht positiivisia, mutta itse olisin kaivannut enemmän tietoa ihan vauvan hoidosta yms. Siellä oli kaksi neuvolan terkkaria paikalla, mutta he olivat ihan tyhjän panttina, eivät puhuneet oikeastaan mitään muuta kuin toivottivat tervetuloa :eek:

Sitten synnytyssairaalassa on myös yksi valmennuskerta, siellä ei edes pääse synnärille tutustumaan ilmeisesti, vaan valmennus on sairaalan auditoriossa. Sinne kyllä ehdottomasti mennään, toivottavasti siellä nyt edes saa jotain kunnon tietoa synnytyksestä ja kivunlievitysvaihtoehdoista yms.

Lisäksi on kaupungin kirjastolla kaksi yleistä luentoa missä saa käydä jos haluaa, mutta niissä oli aiheina tyyliin liikunta ja ruokailu perheen kanssa ja parisuhde, ihan tärkeitä aiheita varmaan muttei nyt päällimmäisenä mielessä tässä vaiheessa kun vauva on vasta tulossa, joten en tiedä tuleeko niihin edes lähdettyä.

Jotenkin tuntuu ihan epätoivoiselta että näilläkö ohjeilla sitä sitten pitää pärjätä... Mietityttää että mistä saa tietoa imetyksestä, vauvan hoidosta ja terveydestä, mitä jos se sairastuu ja miten pienestä pitää olla ihan pienen vauvan kanssa huolissaan, miten paljon se tarvitsee vaatetta, milloin voi ruveta ulkoilemaan ja miten paljon, jne, jne... :confused: No, kai ne ensikertalaisten tumpelovanhempienkin vauvat yleensä hengissä selviää tässäkin kaupungissa, tuntuu vaan että monella muulla paikkakunnalla on tukea ja neuvoja tarjolla paljon enemmän :sad001

Meillä ei ole täällä minkäänlaists perhevalmennusta tai ryhmäneuvolaa tms järjestetty.Vain tuo synnytysvalmennus 2h sairaalan auditoriossa. En tiedä pääseekö synnärille siinä samalla, tuskin. Aika vähältä tuntuu näin ensikertalaisesta, neuvolassakaan ei puhuta vauvanhoidosta, otetaan vaan pakolliset mittaukset yms. Onneks vauvan isukilla on jo 3lasta niin edes toinen meistä tietää mitä tekee :)

Me oltiin tänään toisella perhevalmennuskerralla, ja aiheena oli parisuhde...Meillä on tosi ihana valmennusryhmä, kaikki avoimia ja keskustelevia, joten anti oli aivan loistavaa...Vertaistukea itse koen ainakin saaneeni rutkasti...Ja itse koin kyllä, että on ainakin tähän mennessä ollut hyödyllinen. Toki riippuu varmasti valmennusryhmästäkin paljon. Jos olisi ollut mykkää porukkaa, olisi varmasti ollut melko tukalaa..Onneksi oli sosiaalista ja jutustelevaa porukkaa ja kaikki innolla mukana jutussa.

Itselle/meille oli ihan ehdoton juttu että valmennukseen mennään kun sellaiseen kerta on mahdollisuus päästä ja kerta ensimmäinen tulossa.
Varsinkin vertaistuen ja tulevaisuuden mammakaverien ja lapsiperhetuttavien saanti kiinnostaa tietty. On kiva kun tietää ketä odottaa samaanaikaan ja voi mahdollisesti saada ystäviä lapsi ajalle asti, kun on yhteistä.

Niin ja meillä valmennuksia yhteensä 5 kertaa+ synnärille tutustuminen...Aiheita on fyssarin eka kerta äideille. Nyt oli se parisuhde kerta, seuraavaksi tulee synnytys, sitten on erikseen isille isä synnytyksessä kerta kun äidit saa imetysvalmennusta ja sitten on vielä lapsi vuodesta ja vuorovaikutuksesta yksi kerta. Ja sitten kukin saa käydä synnärillä omaan tahtiin kun siellä joka torstai tutustuminen.

Täällä on siis perhevalmennusta yhteensä 5 kertaa, aiheina mm. ristiäis- ja nimiasiat + kelan etuudet, imetys, parisuhde, vauvan hoito ja hammasterveys tms.. Sitten on vielä erikseen kahden tunnin synnytysvalmennus, jonka kuulemma pitää kätilö.

Takaisin