Perheet, joissa useampi lapsi

iltatähti2015

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Olen viimeaikoina miettinyt paljon lasten tasavertaista huomiointia kun perheessä on useampi lapsi.
Meillä on kolme lasta 9,10 vuotiaat pojat ja tämä kohta 3 kk ikäinen tyttö. Selvää on että aika menee vauvan kanssa kuin siivillä :) Meidän 9-vuotias harrastaa jalista ja käydään paljon treeneissä sekä pelireissuilla. Yleensä yhdessä tai erikseen. Viimeaikoina niin, että isi menee pojan mukaan, koska vauvan kanssa treeneissä saattaa olla hankalaa koska pelit on yleensä ulkona jossa ei välttämättä ole esim katosta vesisateen yllättäessä. Mutta kuitenkin, että itsekin joudun sitten vauvan kanssa menemään jos isimies on töissä.
Eli nuorempi poika saa huomionsa näin harrastuksen kautta ja vauva tietenkin on oikein keskipisteenä luonnollisesti :p
Meillä tämä vanhempi poika ei sitten harrsta mitään, eikä olla pakotettu kun ein ole mistään innostunut vielä. Ehdotettu on kyllä kaiken näköistä. On sovittu, että tulee kertomaan jos löytää mieleistä puuhaa itse :)
Olen kuitenkin nyt äitinä ollut huolissani kun tällä vanhimmalla pojalla ei juurikaan ole kavereita ja hänen on jostain syystä ollut hankalampi niitä saada, vaikka on kannustettu pyytämään meillekin/hänen menemään kavereiden luo. Toisinaan joku tuleekin, mutta sitten saattaa olla pitkään kun ketään ei näy :eek: Mietin vaan miten paljon vähemmälle huomiolle tämä vanhin jää kun ei ole edes niitä kaveri suhteita ja meillä menee aika tän toisen pojan harrastuksissa ja minulla tietenkin vauvan kanssa.
Miten teillä muilla, joilla on useampi lapsi? Mitä puuhaatte yhdessä? Riittääkö aika kaikille, sopivasti jokaiselle?
Itse vien pojan elokuviin tai syömään esimerkiksi. Tottakai usein kuitenkin niin, että meillä on lisäksi vauva mukana. Olis mukava kuulla ideoita mitä voisin ehdottaa tälle vanhimmalle kivaa yhdessä tekemistä jomman kumman kanssa meistä vanhemmista :happy:
 
Meillä ei vielä ole kuin tämä kolmekuinen, mutta lapsuuden perhessä äiti piti aina huolen, että sanoi rauhassa hyvät yöt molemmille lapsille, erityisesti siskolle, joka paljon vietti aikaa kavereiden kanssa pois kotoa. Istui siis kaikessa rauhassa vaihtamassa kuulumisia sängyn vieressä, niin kauan kuin kotona asuttiin. Itse asiassa saattaa edelleen tulla "peittelemään" kun olen äitin luona yötä :) Nämä hetket oli meillä tosi tärkeitä!
 
Ihana juttu tuo :Heartred Meiiäkin höpötellään ja saattaa pojat pötkötellä vieressä jutustelemassa kun syöttelen vauvaa ja nukutan :) Hyvät yöt toivotellaan aina moneen kertaan :Heartpink
 
Mulla on ensikuussa 2v täyttävä tyttö ja sitten tämä vauva. Molemmat on mun kanssa kotihoidossa, joten vietetään paljon aikaa kolmisteen kun isihenkilö on töissä. Välillä on aikamoista tasapainottelua näiden kanssa elely, mutta suhteellisen lyhyt tämä vauva-aika on niin kyllä tästä selvitään:)

Meidän tyttö alottaa nyt asukaspuistossa kerhon, joka on 2 kertaa viikossa 3tuntia. Se on mun ja vauvan kahdenkeskeistä aikaa. Kerran viikossa käyn esikoisen kanssa tenavajumpassa ja se on sitten taas minun ja hänen kahdenkeskeistä aikaa :Heartred lisäksi käydään perhekahvilassa porukalla kerran viikossa, kun olen siinä vetäjänä. Eli aika kivasti saatu tämä jaettua kuitenkin vaikka äidille ei kauheasti omaa aikaa jää tällä hetkellä :P

Kuulostaa mukavalta, että viet toista poikaa juurikin leffaan ja syömään. On varmasti tärkeitä asioita hänelle:) varsinaiseen kysymykseen en keksi mitään ehdotuksia, kun ei yhtään poikaa tunne ja muutenkin omat lapset vasta niin kovin pieniä.. Käykö vanhempi poika mukana noissa jalkapallohommissa pelejä katsomassa esimerkiksi? :)
 
Kyllä me joskus ollaan yhdessä pelejäkin katsomassa, mutta aika harvoin lähtee mukaan ku ei se jalis kiinnosta häntä :) kohta ollaan reissuun lähdössä niin siellä sit saa jokainen mielinmäärin puuhastella.

Ihanalta kuulostaa tuo tenava jumppa :grin ja perhekahvilakin.

No tänään ollaan minä, vauva ja vanhin poika kolmistaan, jutustellaan ja pelaillaan lautapelejä tytön nukkuessa :) että onhan se tämäkin jo jotain :) ihan kiva päivä ollut! Nyt hän pelailee pleikkaria kaikessa rauhassa, kun ei ole toinen kyselemässä omaa vuoroaan :p
 
Hennannaa: Ihan kivasti menee. On keksitty yhteistä puuhaa, uutena meillä on leivonta :wink Tuntuu, että nyt jokainen saa tarvitsemaansa huomiota! Toivon vielä mukavia kaveri suhteita pojalle, mutta ehkä nekin asiat vielä järjestyy :)
 
Meillähän on uusioperhe, miehen kaksi kouluikäistä lasta ovat meillä joka toinen viikko. Miehen tyttö on sulautunut vauva-arkeen leikiten, lepertelee ja leikkii kuin vanha tekijä. :) Pojalle on ollut kovempi pala, syksyyn asti vaati kaiken isin huomion itselleen niin että meille tytöille ei jäänyt paljoakaan. Nyt ilmeisesti poikakin on jo sopeutumaan päin, vaikka yhä pyrkii omimaan isiä ja viemään pois minun ja vauvan luota. Miehen tyttö on nyt jo oppinut vaatimaan oman osansa isin huomiosta onneksi, ettei jää ihan ilman. Aika lailla työnjako menee niin, että mies viettää isompien lasten kanssa aikaa ja minä olen yksinäni vauvan kanssa. Olen todella tyytyväinen kuitenkin niistä päivistä, kun saadaan olla vauvan ja isin kanssa ihan kolmistaan. ♥
 
Oma juttunsa tuokin kuukiurustakesään, mutta pääasia on että toimii ja jokainen sopeutuu hyvin :happy: Hienoa, että isi antaa huomiota myös vanhemmille lapsille, voihan se vauvan tulo aiheuttaa isompiinki mustasukkaisuutta. Ihanaa on myös, että saatte viettää miehen kanssa sitä vauvan tuoksuista arkea :happy: Niin ne asiat lutviutuu hyvin kun osaa vaan järkkäillä!
Meillä vanhin poika on juurikin ollut hieman mustis, vaikka tykkääkin vauvan kanssa leperrellä ja yhä enemmän ja enemmän vauvan kasvaessa :happy: Hän vain tarvitsee erityistä huomiota välillä sitten :wink
 
Takaisin
Top