Perfektionisti-äidit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Samaistuuko muut tähän Satun blogipostaukseen?: https://www.vau.fi/blogit/vaarin-tehty-hiekkakakku-ja-muut-perfektionistiaidin-haasteet/

Itse hieman turhan perfektionistisena luonteena samaistun tähän ja mukava kuulla etten ole yksin. Sotkettujen vesivärinappien kanssa saa käyttää kyllä valtavasti itsehillintää ettei puutu asiaan (ja siistiä ne sitten jälkikäteen). Hiekkakakkuja tehdessä tehdään välillä yhdessä niin ne onnistuu ja välillä sitten puren hammasta etten sano mitään. Ja tiskejä koneeseen laittaessa yritän kovasti muistaa että se on vaan kiva että lapsi auttaa, vaikka se laittaakin astiat sinne koneeseen ihan väärin.

Ihanaa että joku samaistuu tähän. :D Mäkin kyllä annan lasten tehdä ja pyrin välttämään liikaa neuvomista ja puuttumista, vaikka välillä pitää tosissaan purra hammasta. :grin

Olen perfektionisti, mutta se rajoittuu vain niihin asioihin, joita itse teen, tai joista olen vastuussa. Lapsi saa siis tehdä omat juttunsa ihan itse.

Siinä toki saatan neuvoa lasta, että kannattaa käyttää tummaa hiekkaa hiekkakakkuihin, koska vaalea ei pysy kasassa, mutta jos lapsi osoittaa ymmärtäneensä ja silti haluaa lapioida muottiin vaaleaa hiekkaa, annan lapsen tehdä niin, koska lapsen tavoite voi olla jokin muu kuin se itse hiekkakakku. Lapsi saattaa testailla fysiikan lakejakin kokeiluillaan, mistä minä voin sitä tietää. Lapsi saattaa tehdä kakun kuivasta hiekasta siksi, että tuntee miltä hiekan valuminen muotin sivuista tuntuu, tai miltä se kuulostaa tai testaa kuinka isolle alueella hiekka sivusuunnassa valuu. Ei siitä kakkua tule, mutta lapsi saavuttaa silti päämääränsä täysin.

Muistan itse lapsena järjestäneeni pikkuautoja sen mukaan, miltä niiden työntely tuntui kädessä, eikä tätä järjestystä tajunnut kukaan muu, enkä osannut sitä selittääkään. Oma lapsi selvästi tekee samaa.

Yep, you name it.
Olen sanan täydessä merkityksessä perfektionisti! Mutta olen taistelutahdolla onnistunut hiomaan terävimpiä särmiäni onneksi pois. :)

Todellakin olen perfektionisti! Ehkä nyt iän myötä alan vähän jo höllätä kun nuorempana olin niin kamalan tarkka kaikesta. Elämä opettaa.

Tunnistan itteni todella monesta :D Noi hiekkakakut todellakin ja toinen mokoma on värityskirjat, 2-vuotiaalla ja itsellä on hieman eri käsitys väritystekniikasta- ja tarkkuudesta :grin

Takaisin