Perätilassa

Nanna1986

Silmät suurina ihmettelijä
helou, onko muita täällä kellä on / on ollut lapsi perätilassa? Mulla nyt 36+4 ja huomenna olisi ulkokäännöksen yritystä luvassa.

Mielelläni kuulisin nyt sitten kaikki hyvät ja huonot puolet alatiesynnytys vs. leikkaus?
 
Mulla huomenna kontrolli asian tiimoilta ja selviää onko edelleen perätilassa, mulla viikkoja nyt 34+4
 
Elokuisista huutelen, kun mun esikoinen syntyi spontaanilla perätilasynnytyksellä. Eli sain tietää vauvan perätilasta vasta synnytyssalissa, kun lääkäri puhkaisi kalvoja.

Lääkäri ultrasi ja totesi vauvan olevan täydellisessä perätilassa ja pieni kooltaan. Mä halusin ehdottomasti yrittää alatiesynnytystä, koska olen yh-äiti ja toipuminen on paljon nopeampaa alatiesynnytyksen jälkeen. Mä luotin täysin henkilökunnan ammattitaitoon siinä, että jos näyttää siltä, ettei synnytys edisty, niin he tekevät nopeasti päätöksen hätäsektioon menosta.
Mutta synnytys sujui loistavasti! Ponnistusvaihe kesti 20 minuuttia ja vauva oli täydellinen! Väliliha leikattiin varuiksi, että maksimoidaan vauvan pään ulos mahtuminen ja tähän minulle laitettiin lopuksi kaksi tikkiä.

Mutta varsinkin, jos olet ensisynnyttäjä niin luota lääkärien ammattitaitoon! Jos he sanovat, että vauvalla on edellytykset tulla ulos alateitse, niin kokeile! Se voi mennä tosi hyvin!

Onnea matkaan joka tapauksessa! :)
 
Mäkin huutelen ulkopuolisena, että mun kohdalla päädyttiin sektioon, koska vauva ei ollut aikeissakaan syntyä vielä laskettuna aikana ja käynnistystä ei kuulemma perätilassa tehdä. Muuten olin kyllä valmis synnyttämään alateitse, kun edellytykset siihen löytyivät, eli tarpeeksi tilava lantio ja oikea tahtotila.

Sektioon siis varattiin aika sillä varauksella, että vauva olisikin päättänyt syntyä ennen sitä spontaanisti. Sitten olisi saanut syntyä. Sektiossa kaikki sujui hyvin ja olo oli rauhallinen. Vauvan sain rinnalle heti kun pakolliset tarkistukset oli tehty. Totta kai olin kipeänä sen jälkeen, mutta jokainen päivä oli edellistä parempi ja vauvaa sain onneksi heti kantaa. Särkylääkkeitä käytin reilun viikon verran.

Jos sinulle tulee vielä jotain kysyttävää, niin vastaan mielelläni. :)
 
Mulla kanssa vauva kääntyi jälleen perätilaan, kerkesin jo saamaan luvan alatiesynnytykseen ( 2 sektiota takana+ 2 alatiesynnytystä) mutta kahden sektion vuoksi perätilasynnytys on mulle liian riskialtis joten sektioon mennään. Jos vauva olisi pysynyt oikeassa asennossa olisin ehdottomasti yrittänyt alatiesynnytystä.
Jos lääkäri uskoo että perätilasynnytys on mahdollinen alakautta niin itse ainankin ehdottomasti kokeilisin.
Itsellä sektiot tehty muista syistä, mutta toipuminen ainankin itsellä ollut huomattavasti vaikeampaa ja kipeämpää kuin alatiesynnytysten jälkeen.
Käännösyrityksistä ei ole mitään kokemuksia koska mun raskaushistorialla ei voida käännöstä yrittää.
 
Eikö synnyttämisen yrittämisellä oo kuitenkin myös positiivisia vaikutuksia vaikka mentäiskin sitten sektioon. Hormoo ien vuoksi palautuminen on nopeampaa molemmille, imetys käynnistyy paremmin jne. joten kokeileminen on siksikin ihan kannattavaa.
 
Riippuen vauvan koosta ja asennosta, niin se on joko sektio tai sitten mahdollisuus yrittää alatiesynnytystä.
 
No niin, nyt on kotiuduttu...
3 kertaa yritettiin kääntää, viimeisenä yritettiin myös niin, että minä makasin kyljellään, mutta ei vaan onnistunut. Kuvasivat lantion ja maanantaina saadaan siitä sitten arvio, miltä ne mitat vaikuttaa.
3kg oli tuon lapsukaisen arvioitu paino tällä hetkellä, joten sen suhteen ei ainakaan vielä ole ongelmaa alatiesynnytystä ajatellen. Tässä nyt sitten muutama päivä mietitään, mikä olisi järkevin vaihtoehto.
 
Kovasti tsemppiä! :Heartred kerro sitten mitä ne siellä maanantaina sanoo.
 
Unohdin tänne kirjoitella kuulumiset, mitat ovat ”hulppeat” joten alatiesynnytyksellä yritetään saada lapsi ulos. 10.6 on kontrolli sairaalaan, la 15.6, jottei kasva liian suureksi.
 
Takaisin
Top