Perätila

Tatjuska

Piirimestaruustason postaaja
Moikka,

onks täällä ketään muuta jonka vintiö olis vielä perätilassa? Rakenneultrassa ja 4Dssä tämä oli RT mut sen jälkeen on viihtynyt perätilassa ja neuvolassa tarkistettiin tänään ultralla että pää on tossa keskellä ylhäällä ja jalat vielä linkkuveitsiasennossa siinä pään edessä ja kädetkin huitoo seassa. 

Alkaa epäilyttää, että näinköhän tämä enää kääntyykään... Kohtalotovereita?
 
Kyllä se noilla viikoilla vielä hyvinkin voi kääntyä. Mullakin vauveli oli vielä noilla viikoilla Pt:ssä, muutta sit pari vkoa myöhemmin juuri ennen neuvolaan lähtöä kääntyi itsekseen. Tuntui muuten aika vinkeeltä kun on jo aika iso! 

En tosin ole kamalan riemuissani kääntymisestä kun toi synnytys on alkanut pelottaa yhtäkkiä. Sektio olis jotenkin hallittavampi. 
 
Täällä ollaan kanssa perätilassa. Lääkäri totesi pari viikkoa sitten, että sillä ei ole vielä aikomustakaan tulla pois saatika hajuakaan mistä päin tulisi... nyt siis tulossa kurkusta. Nytkin tuntuu että "NaPPula" olisi mahassa poikittain. emoticon rv 31+6.

RonjaM
 
RonjaM: Meillä on tismalleen samat viikotkin. Täytyy yrittää kikkailla nää toisinpäin eiks jeh? Ite pää alaspäin niin se luulee että nyt pitää kääntyä..heh..
 
Täällä pyöritään masussa vielä päivittäin. Potkut tulee milloin ikävän tuntuisesti pissarakkoon ja välillä täysillä pallean suuntaan. Masu on aika vinkeen näköinen kun tyyppi kääntää itseään ja on poikittain mahassa..... ei tunnu mitenkään mukavalle. Huomenna on äippäpoli käynti ja ultralla katsotaan kokoa sokereiden takia, samalla näkee mitenpäin siellä oleskellaan. 4 viikkoa sitten istui tyytyväisenä pää ylöspäin.

En ole aiemmin jännittänyt synnyttämistä mutta nyt pelko hiipii perätilassa olevasta 4.5 kiloisesta jättivauvasta....
 
Joo ei toi perätila mikään kiva juttu ole ja mullakin kun on lievä trombosytopenia eli hyytymistekijöiden vähyys eikä kokemusta isoista leikkauksista niin sektio on riski ja hallitsematon perätila myös eli jos tämä ei käänny niin tulee ekaa kertaa todella jännittävä tilanne eteen ja toivotaan että ilman isompia vuotoja selviän hengissä. Mulla oli toi SF mittakin tosiaan 35 eli toi perätila nostaa senkin käyrän ihan huippuunsa. Lääkäri vasta kolmen viikon päästä suunnilleen, ei oo vielä ees varattu.
 
Täällä pikkunen on kans perätilassa, potkii ikävästi virtsarakkoon ja peppuun. Mulle lääkäri laittoi viimeks äippäpolilla neuvolalle viestiä, et jos vielä viikolla 35 on perätilassa niin uudestaan kontrolliin. Varmaan yrittävät sitte kääntää ulkoapäin.
 
Täällä myös vauva perätilassa neuvolatädin mukaan, täysin varma ei ollut, viikkoja nyt kasassa 33+4. Potkuja tuntuu tulevan vähän jokapuolelle, tai varma en ole mitkä ovat potkuja ja mitkä nyrkiniskuja emoticon  Petyn kyllä kovasti jos synnytys meneekin sektioksi.
Onko kellään tietoa voisiko itse jotenki avittaa vauvaa kääntymään oikein päin? Tälläisen sviuston löysin: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=194 en tiedä oisko noista vinkeistä mitään hyötyä jos vauva perätilassa...
 
Täällä ollaan nyt reilu viikon verran oltu kiltisti pää alaspäin, mutta sitä ennen vähän väliä perätilassa. Nytkin yrittää välillä kääntyä ja on poikittain mahassa. Torstaina on neuvola, jossa varmistetaan vielä ultralla asento. Jos on silloin perätilassa, laitetaan lähete äippäpolille. Toivotaan, että kaikilla kääntyisi maha-asukit pää alaspäin, eikä tarttis jännittää synnytystä entistä enemmän perätilan takia.
 
Mä en oo vielä löytäny linkkivinkkejä noista omatekoisista käännösyrityksistä mutta sellasia oon kuulu että makais tyynyt pyllyjen alla tai vastaavasti on kontillaan niin että pylly on reilusti pystyssä, joka tapauksessa olla itse vähän niinkuin väärinpäin niin jollain on tämä toiminut. Mä ajattelin kyllä kokeilla vaikka mitä jos ei tää pian älyä kääntyä. Ei siis mitään väkivaltaista kääntelyä vaan oman kropan asentoja mitkä ohjais vauvaa. 
 
Tää meidän sintti alko yöllä pyöriä siihen malliin, et meinas jo pyörähtää perätilaan. Onneks riehuminen muuttu nikotteluks ja Sintti rauhottu. Nytkin tarkistelen aina liikkeiden aikana, et onhan se varmasti pylly, eikä pää mikä ylimpänä puskee...

ja nyt tänään torstaina Sintti sitten kääntyi perätilaan, nice.
 
Hoitaja epäili tänään että "NaPPula" olisi kääntynyt pää alaspäin sykkeiden kuulumispaikan perusteella mutta ei ollut varma asiasta. Yritti kokeilla myös painamalla mahasta mutta ei ollut siltikään varma. Ei mikään turhan positiivinen hoitaja kun kysyin, että jos vauva ei ole kääntynyt niin pystyykö sen käännön tekemään vielä rv 37 (kun kaverilla tehtiin rv 36) kun mulla on lääkäri niin vastasi, että ei ne yleensä edes onnistu. Ai jaa siis miten niin ei onnistu??? no täytyy sitten vain toivoa että kääntyy ennen sitä. emoticon

RonjaM & "NaPPula" rv 32+1
 
Noniin. Eilen käytiin siis KYS:illä kokeilemassa saako Sinttiä käännettyä ja eihän se minnekään kääntyny. Puoli tuntia lääkäri leipo, mut ei onnistunu. Vauva kuulemma vastaa viikkoja ku on nyt 3 kg (rv 37+1 arviointipäivänä) ja mun lantion koko kuulemma riittäs erittäin hyvin perätilasynnytykseen. Ne kuitenkin pitää leikkaussalia valmiina, jos jotain ongelmaa ilmenee synnytyksessä. Mun pitää pitkän matkan takia tulla ambulanssilla, jos vedet menee. Haluan kuitenkin yrittää alatiesynnytystä, kun ennuste on kuulemma noin hyvä.
 
Gamle: Tsemppiä sitten perätilasynnytykseen. Harmi kun ei kääntynyt, mutta olen kuullut paljon onnistuneita perätilasynnytyskertomuksia.
 
gamle: harmi kun ei saatu tai ole kääntynyt mutta kyllä toiset ovat synnyttäneet ilman ongelmia perätilasynnyttämälläkin (kuulin juuri tuttavalääkäriltä joka itse on synnyttänyt 2 lastaan perätilasynnyttämällä). Oli myös varmaan helpotus kuulla että ovat kaiken varalle varanneet leikkaussalin. Hyvin se menee! Tsemppiä.

RonjaM & "Nappula" rv 35+1
 
Luottavaisin mielin tässä mennään, kun ei siinä mitään häviä jos yrittää ensin itse. KYS on aika hyvävarusteinen sairaala, joten luotan että kaikki menee lopulta hyvin. Vauva voi erinomaisen hyvin ja mullakaan ei oo hätää . Tänään oon touhunnu entiseen malliin.
Mulla olis ollu mahdollisuus mennä myös Kajaanin sairaalaan (hieman lyhempi matka ku kuopioon) synnyttämään, mut jos jotain olis tullu, ne olis kärränny mut Ouluun. Viisainta mun mielestä on kuitenkin mennä suoraan sellaseen paikkaan missä on kaikki saman katon alla.
 
Perätilassa täälläkin tosiaan mennään ja synnytyksen käynnistys sovittiin laskettuun päivään eli 13.5 käynnistetään :) jännää.
 
Takaisin
Top