Perätila ja kääntäminen

Cinnamon1

Silmät suurina ihmettelijä
Meidän muksu jököttää väärin päin! Rv 34 menossa. Ei tosin vielä neuvolassa puhuneet mitään kääntämisestä, mutta itsellä kääntäminen, perätilasynnytys ja sektio tietenkin jo pyörii mielessä.
 
Onko kenelläkään kokemusta kääntämisestä? Netistä jo lueskelinkin artikkeleita, mutta käytännön kokemukset kiinnostaisi. 
 
Entäs tuo perätilasynnytys? Tähän saakka ei ole synnytys pelottanut yhtään, mutta nyt alkaa kyllä epäluulot hiipiä takaraivoon... Lukemani mukaan siinä on paljon riskitekijöitä myös vauvalle.
 
Mun parhaalla ystävällä vauva kääntyi itsestään vasta 37+ viikolla, joten kyllä se vaavi vielä ehtii kääntyä. Toivotaan niin!

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta silti aika kielteinen asenne tuohon kääntämiseen ja olen ilmoittanut neuvolassa (ja miehellenikin), että kävi miten kävi, niin minun vauvaa ei aleta kääntämään. Onneksi kuitenkin vauva on ollut jo kuukauden päivät raivotarjonnassa ja tällä raskausviikolla on alkanut laskeutuakin. Oli maanantain neuvolassa jo niin alhaalla, ettei neuvolatäti meinannut saada päätä tunnusteltua. Minkähänlainen conehead siitä tuleekaan...
 
Itselläni n. 6 vuotta sitten vauva oli perätilassa ja oli menossa rv 36.
Menin sairaalaan tarkistuttamaan ultralla tilannetta ja lääkäri tokasi että nyt sitten käännetään pikkuinen raivotarjontaa niin synnytys on vähän helpompaa ja turvallisempaa.

Jonkun syyn takia lääkäri lähti käymään toisessa tilassa, ja kätilö rauhoitteli ja kertoi että koko prosessin ajan nään vauvan ultrassa kun lääkäri painelee masua ja yrittää "pakottamalla" kääntää vauvaa. Hän sanoi ettei se välttämättä tunnu kauheen kivalle noilla viikoilla kun vauvaa mutrutetaan masussa, ja painotti että heti pitää sanoa jos tekee kipeää.

Lääkärin palattua huoneeseen ja ultrattua masua hän huomasi että vauva oli alkanut itsestään kääntymään, ja hän vain vähän ohjaili ja paineli (välillä vähän kovastikkin) masua.
Operaatioon ei mennyt kauheen montaa minuuttia, kun vauva oli itse aktiivinen eikä supistuksia tullut juuri nimeksikään.
Tais vauva säikähtää ja ajatella ettei häntä niin vaan kukaan ala hänen tahtomattaa kääntelemään mihinkään suuntaan, kun itse alkoi kääntymään.
Loppu raskauden vauva pysyi hyvin raivotarjonnassa.

Positiivinen kokemus, ja mikä ihaninta näin itse vauvan koko "kääntämisen" ajan.
 
Anoppini (neuvola-alan henkilö) suositteli ehdottomasti kääntämistä, mikäli vauva on väärin päin vielä pari viikkoa ennen laskettua. En ole kuullut, että kääntämisestä olisi haittaa. Perätilasta kylläkin on haittaa vaikka minkälaista. Pahimmassa tapauksessa tulee eteen sektio.

Valitettavasti on myös niin, että jotkut käännetyt pyörähtävät itsepäisesti takaisin perätilaan kääntämisestä huolimatta.

Vähän jo jännittää, kun neuvolassa ei vielä kertaakaan ole arvioitu vauvan suuntaa. Potkuista päätellen meillä viihdytään aniharvoin pää alaspäin (lähinnä autossa istuessa!). Poikittain tai jalat virtsarakon päällä kyllä turhankin usein.
 
Kääntäminen ei kai kuitenkaan ole aivan riskitön toimenpide. Olen lukenut, että kääntämisen yhteydessä voi napanuora kiertyä kaulan jne. ympärille, kun tilaa on niin vähän ja siitä voi seurata hapensaantiongelmia sikiölle (pahimmassa tapauksessa menehtyminen). Lisäksi kääntäminen voi käynnistää synnytyksen ennenaikaisesti. Tästä syystä kääntämistä ei kai tehdäkään ennen viikkoa 37. 
 
Käsittääkseni perätilasynnytys on sikiölle riskialttiimpi kuin sektio. Äidin kannalta taas sektioon liittyy enemmän riskejä. Tällä perusteella olen ajatellut, että perätilasynnytys ei ole meillä vaihtoehto, vaan sektioon mennään.
 
Moikka!
 
Syyskuisten puolelta loikkasin ketjuunne, kertomaan oman kokemukseni, jos voisin millään tavalla helpottaa mietintäänne [:)]
 
Meillä ollut muksu ainakin tiedettävästi perätilassa Rv 25+6 lähtien, eikä tämän jälkeen ole halunnut/mahtunut kääntymään.
 
Viimeinen varmistus lääkäriltä perätilasta, ja lähetys kääntöyritykseen Rv 36+3.
Lääkäri tunnusteli tuolloin lantion ns. käsikopelolla, ja totesi että jos vauva olisi raivossa, mahtuisi tulemaan. Mutta totesi myös samalla reissulla, että erittäin todennäköinen sektio, ei usko käännön onnistuvan.
 
Rv 36+6 Synnärillä kääntöyritys. Ensin seurattiin sydän- ja supistuskäyrää n. puoli tuntia, ja olin tiputuksessa (ilmeisesti koska supisteli, vaikkei kivuliaasti). Tarkistettiin vauvan asento ultralla. Mahalle levitettiin UÄ-geeliä ja kolme kätilöä yritti käännöstä. Ei sattunut, mutta tuntui epämukavalta, kun joutuivat painamaan aika tavalla. Kertoivat jo aluksi, ettei kääntöä tehdä väkisin, ja sen onnistumiseen vaaditaan vauvan "yhteistyötä".
 
Meillä käännös ei sitten onnistunut ilmeisesti vähäisen lapsiveden, pienen mahani, ja vauvan hankalan "linkkuveitsi" asennon takia. Myös napanuoran sijainti, ja pituus voivat vaikuttaa siihen voidaanko kääntöä edes yrittää.
 
Käännöksen jälkeen jouduttiin olemaan käyrillä yli kolme tuntia, koska supistukset menivät niin säännöllisiksi. Lähellä oli, etteivät tehneet sectiota heti samalle iltaa. Mut valmisteltiin jo leikkaukseen.
Olin tietysti aika hädissäni, koska ei ollut käynyt mielessänikään, että sillä reissulla saattaisi tulla vauva maailmaan.  Supistukset eivät kuitenkaan olleet kivuliaita, ja kohdunsuu pysyi kiinni, joten saimme vielä lähteä kotiin.
 
Nyt on sitten suunniteltu sectio edessä.
Mitä ollaan vertailtu muiden perätilalaisten kanssa, niin näyttäis olevan aika sairaala kohtaista, ehdotetaanko perätilasynnytystä, vai määrätäänkö suoraan sectio aika, jos ei käännös onnistu.
Ikävä puolihan tuossa perätila synnytyksessä on, että jos ei se sitten onnistukkaan, niin joudutaan menemään hätäsectioon.
 
Mutta tarkoitus ei sitten ollut pelotella ketään, toivotan tsemppiä kaikille! Ja joillakinhan se vauva kääntyy itsekseen vielä viimeiselläkin viikolla [;)] Mutta kyllä sitä itse pystyy jonkin verran tunnustelemaan että onko se mahdollista. Mulla on ollut jo pitkään niin ahdasta tämän kaverin kanssa "samoissa nahoissa", että olen hylännyt turhat haaveilut sen kääntymisestä.
 
Candy: Kiitos kertomuksestasi. Neuvolahoitajan mukaan vauva ehtii vielä hyvin kääntyä ihan itse. Epäilen, mutta toivon tietysti, että näin kävisi. Kai tuota kääntämistä voi kokeilla, vaikka hirvittää tietysti se, että synnytys käynnistyy..
 
Minusta on alkanut pikkuhiljaa vaan tuntumaan, että on melkoista salatiedettä tämä synnyttäminen ja siihen liittyvät asiat. Neuvolassa ei haluta kertoa asioista suoraan, vaan lähinnä hyssytellään ja varotaan visusti kertomasta mistään riskeistä tai vaaroista. Puhutaan vain optimaalisesta raivotarjonnasta ja optimaalisesta synnytyksestä. Vältellään puhumasta sektiosta tai perätilasta. Itse pitää ottaa selvää, jos haluaa jotain faktatietoa saada.
 
Takaisin
Top