Perätön väitös, vaiko totta?

rodem

Oman äänensä löytänyt
Kuulin siis tutultani, että jos raskausaikana syö paljon suklaata, lapsi kasvaisi normaalia suuremmaksi.
Juttu meni näin; raskaana ollut äiti söi paljon suklaata odotusaikana, ja kun lapsi syntyi, hänellä oli painoa lähemmäs 6 kiloa ja pituutta 56 senttiä. Lapsi syntyi 2 viikkoa etuajassa. Lapsi leikattiin hätäsektiolla ulos kun ei mahtunut alakautta tulemaan. Raskausdiabetesta ei ollut, ja kun lääkärit olivat sairaalassa kysyneet ruokailutottumuksista, äiti oli vastannut syöneensä suklaata melkein päivittäin yhden suklaalevyn verran. Lääkäri olikin vastannut tähän että suklaa on erittäin ravintorikasta lapselle kohdussa ja sitä olisi pitänyt välttää.
Tapahtumasta on 18 vuotta aikaa. Ja äiti oli siis täysin normaalipainoinen eikä noita raskauskilojakaan ollut tullut kuin muutama.

Kuulostaa hieman uskomattomalta, mutta asia on nyt vaivannut päätäni, sillä suklaanhimoni on kasvanut entisestään. Onko nyt siis syytä pelkoon lainkaan vai mahtaako tuo olla pelottelua pelkästään?
 
No jos syö ihan ylettömästi sokeria odotusaikana, lapsi yleensä kasvaa isommaksi...Mutta että 6 kiloa, huhhuh! Mullakin yks kaveri veteli ihan tajuttomia määriä pullaa ja karkkia raskausaikana, ja sai sitten 5 kilosen mötikän.
Ite kärsin kans tuosta suklaan himosta, mutta en ole sitä erityisemmin rajoittanut, tällänen herkkuperse kun olen [;)]
Eli nauti suklaasta ihan rauhassa, jos vaan muistat ottaa kohtuudella [:D]
 
No eihän se sokeri tosiaan hyväks kai koskaan oo, mutta ei siitä tarvii raskausaikanakaan täysin pidättäytyä, jos ei oo sokeriarvojen kanssa ongelmia.

Itsellä kului ihan mielettömät määrät sokeria ja herkkuja, paino nousi sen 6kg yhteensä, sf tais olla korkeimmillaan 35cm ja poika syntyessään painoi 3745g (51cm). Sokerirasitustestissä arvot oli ihan tosi hyvät, eikä mulla ollut missään vaiheessa ongelmia pissatestienkään kanssa neuvolakäynneillä.

Eli ei se sokerikaan kaikilla vaikuta, mutta varmasti voit itse paremmin, jos syöt säännöllisesti vähän fiksumpia asioita ja huolehdit ravinnonsaannissa enempi vitskuista ja hivenaineista!
 
Mäkin täytyy myöntää syön hirveesti kaikkee makeeta ja semmosta epäterveellistä..[:D] Mutta en nyt joka päivä sentää,mutta ei ole himoilla rajaa tässä tilanteessa [;)]
kyllähän mäkin olen kuullut,että mitä enemmän syö makeeta ja semmosta sitä isompi vauva tulee.Sehän on siis riippuvainen sun valinnoista eikä voi valita omaa sapuskaansa..jotenka syöt vaikka vähän kerrallaan sitten. [:)]
 
Voikohan tästä vetää mitään johtopäätöksiä, että vaikka on himotuksia kaikenlaisiin herkkuihin ja vaikka vetää niitä mokkapaloja 5 päivässä ja joskus karkkia ja sokerimunkkia tms. niin jos oma paino ei nouse mitenkään paljoa, niin ei pitäisi lapsenkaan? Kun en itse ole edes uusille 10-luvuille päässyt, vielä melkein pari kiloa matkaa siihen.
 
Minä söin odotusaikana suklaata varmaan sen 100-200g päivä muun ruuan lisäksi ja pojalla oli painoa 3210g ja pituutta 50,5 cm ja tuli 4 pv ennen! Mutta myös liikuin päivässä 1-2 tuntia!
 
Ei sitä sokeria tarvitse kokonaan välttää, vaikka olisi raskausdiabeteskin.. [;)] Mutta tosiaan, omalla kohdalla toivoisin (ja siltä ainakin näyttää käyrien mukaan) ettei omat painonmuutokset vaikuta liian suuresti vauvan kokoon. Tällä hetkellä olen lähtöpainosta 5,8 kg miinuksella, mutta sf-mitta on kehittynyt normaalisti. Tuohan ei ole mikään satavarma merkki sikiön normaalista kehittymisestä, mutta toivoisin sen tarkoittavan kuitenkin sitä että omasta alati laskevasta painostani huolimatta vauva saa juuri sopivan määrän ravinteita; ei siis liian vähän, mutta ei myöskään diabeteksesta johtuen liikaa, jottei tosiaan tule mitään viisikiloista mötikkää. [:)] Ja laatu on kanssa yhtä tärkeää ravinteissa kuin määrä..
Mutta vaikka ruokavaliota on joutunut tarkkailemaan nyt enemmän, niin kyllä silti mielestäni herkuttelu saa kuulua raskauteen, varsinkin jos pieni hemmotteluherkuttelu silloin tällöin parantaa odottavan äidin stressitasoa. Siinä kuitenkin jos pitää huolta säännöllisistä ruoka-ajoista ja monipuolisesta lautasmallista, niin ei sitä suklaata (tai mitä tahansa herkkuja) jaksa edes syödä niin paljoa että olisi pelkoa vauvan kasvamisesta valtaviin mittoihin. Eri asia olisi jos tietoisesti korvaisi aterioita pelkillä herkuilla..
 
Minunkin täytyy kommentoida tuohon suklaan ja makean himoon!

Mulla todettiin raskausajan diabetes jo syksyllä ja olen saanut pidettyä sen kurissa pelkällä ruokavaliolla eli joudun välttämään liiallista makeaa ym. jotka nostavat veren sokeria. Olen tietty silti välillä syönyt suklaatakin mutta tosiaan vain pari pientä palaa päivässä.

Tosiasia on että mulla itsellä ei oo paino noussut koko raskauden ajan kuin 3kg tänne viimeiselle raskauskuukaudelle saakka ja nyt 2kg lisää tämän viimeisen kuun aikana ja siitä suurimmaksi osaksi kaikki on turvotusta kun neste kerääntyy helposti elimistöön.
Lapsen kasvua on seurattu ultralla ja viime viikkoon mennessä hänen painonsa oli arviolta 3,3kg eli normaali, joten olen saanut pidettyä hänenkin painonsa kurissa juuri tuolla ruokavaliolla. [:)]
Huomatkaa että se energia minkä syötte menee ensin lapselle eli jos syöt paljon sokeria ja rasvaa niin lapsi kasvaa vauhdikkaammin vaikkei oma paino nousisikaan samassa suhteessa. En yhtään ihmettele jos vetää levyn suklaata päivässä että vauva olisi yli 6 kg vaikkei raskausdiabetesta olisikaan!
Tästä johtuu myös se että vaikkei minun oma painoni olekaan noussut raskauden aikana pahemmin niin lapsi on kasvanut normaalisti... lapsi ottaa melkein sen kaiken ravinnon ja energian mitä syön!![8|][:)]
Nyt viikkoja 39+2
 
Itse söin karkkia varmaan 4 -5 kertaa viikossa mutta muuten söin terveellisesti. Pituutta mulla on 160cm ja lähtöpaino 58kg. Painoa raskauden aikana tuli 13kg, lapsi tosin oli 53cm pitkä ja painoa oli 4695g [:D] Elektiivisellä sektiollahan se ulos tuli. Epäiltiin raskausdiabetesta kun ei mulle sokerirasitusta ikinä tehty..
 
En usko, että juuri suklaa sinänsä olisi vauvan kasvattaja, mutta sokeri, kuten täällä muut on kommentoineet. Itse syön vain tummaa suklaata (70% tai enemmän) ja kutakuinkin joka päivä on mennyt useampia paloja. Silti vauvamme on suht pieni (lääkärit kutsuvat siroksi). Tänään on laskettu aika ja olimme ultrassa, vauvan kokoarvio tasan 3kg.

rv. 40+0
 
Itsekin sorruin syömään karkkia, varsinkin loppuraskaudesta. Oma painoni oli silti miinuksella lähtöpainosta, johtuen kaiken aikaa kestäneestä pahoinvoinnista, jonka takia oksentelin paljon. Viikon 30 jälkeen tuo oksentelu helpotti, ja alkoi siis karkkikin pysymään sisällä.

Vauvamme syntyi yliaikaisena, viikolla 42+4. Painoi 3530g ja pituuttakin oli huimat 52cm.
 
Rodem, onpa sulle sattunut törkeä neukku kohdalle!

Mulle tulee varmaan kamala sokerivauva, kun syön karkkia joka päivä! Sulkaata, salmiakkia, pullaa, nami nami. Paino ei ole noussut raskauden aikana yhtään, oikeastaan tuntuu että rasvakerros on hiljalleen vähän ohentunutkin. Maha kasvaa, muualta ohenen. Eilen hokasin peilistä, että kylkiluut näkyvät paremmin kuin vähän aikaa sitten ja naama on vähän luisempi kuin ennen.

Ymmärrän kyllä, että lapsi vie siitä ravinnosta ekana parhaat palat päältä eikä itsellä paino välttämättä nouse suhteessa syötyyn energiamäärään, mutta miten se selittää laihtumisen? Jos vaikka syön 500 kaloria yli oman ja vauvan tarpeen päivässä, niin viekö se vauva muka nämä 500 kaloria ja enemmänkin, kun mulle ei tunnu riittävän? Ok, jos Bébé veisikin ne 500 cal, niin miksi se ottaisi vielä mun ihravarannoista lisää, vaikkei sitä tarvitsisikaan, kun olisi jo valmiiksi ylisyötetty? Mikähän 10 kg sokerijuurikas sieltä syntyy, jos se imee itseensä mun syömät karkit ja muunkin ravinnon? [&:]

Sinänsä en ole vielä huolissani, puolivälissähän tässä vasta ollaan ja nyt sen painonkin pitäis lähteä kasvuun. Ihmettelen vain, minne se kaikki energia menee, kun en ole mitenkään muuttanut ruokailutottumuksiani. Ehkäpä hormonit sitten sekottavat ruoansulatusta tai jotain. Neukku varoitteli salmiakista ja verenpaineesta, mutta sekin on ollut koko ajan suositusten alarajoilla.
 
ALKUPERÄINEN: rodem

 "sinulle tulee sitten leveä takamus kun tuota vauhtia lihot".


"Se on hyvä, kun sillä leveällä takapuolella on helpompi istua lyttyyn tommoset tuhohyönteiset"
 
Söin myös odottaessa paljon makeaa ja rasvaista ruokaa, itsellä paino nousikin sen 20 kg :D Vauva oli syntyessään terve, tasan 3kg 48cm eli ei kovinkaan suuri. Syntyi muutama päivä ennen laskettua aikaa. Voihan olla että päivittäinen suklaalevy nostaa painoa vauvallakin liikaa, mutta luulen että tuossa tapauksessa on myös ollu suvussa isoja vauvoja tai muuta asiaan liittyvää. Pois turha panikointi. :)
 
Mä söin tota eskarilaista oottaessa just about ton suklaalevyn per päivä, plus muuta herkkua. Yks ihana iltapala oli paahdettu leipä hillolla, vähintään neljä viipaletta [8D].

Poika oli vajaa nelikiloinen, ei raskausajan diabetesta.

Nyt en syönyt yhtään herkkuja, oli raskausajan diabetes, tyttö oli samankokoinen.
 
Takaisin
Top