Pelottavat raskuaskilot

Vieras
Olen aina ollut tyytymätön vartalooni, vaikka aina olenkin ollut normaalipainoinen (164cm/57-62kg) olen nyt raskaana 14 viikolla, ja vatsani on entistä "turvoneempi" painoni on noussut 63kg:hen joka oikeastaan ei ole paljoa. Vatsani on kyllä aina ollut hieman pönöttävä ja tiedän raskuaskilot kuuluvat raskauteen ja lähtevät yleensä synnytyksen ja imetyksen jälkeen. Ruokavalioni on pysynyt samana, en syö enempää enkä vähempää kuin ennen raskuatta. Liikun myös yhtäpaljon kuin ennen raskauttani. Minkälaisia kokemuksia muilla on raskauskiloista ja miten kehonne on muuttunut raskauden aikana, onko muita kammoksuttanut raskuaskilot? 
 
Mulla tuli kaikkiaan sellaset 11kiloa edellisen raskauden aikana ja ne kaikki ja vähän enemmänkin jäivät laitokselle. Olin siis synnytyksen vuoksi yhteensä neljä päivää laitoksella ja sinne meni. Nahka oli toki venynyt ja maha jäi toki sellaiseksi löllöksi pidemmäksi aikaa, mutta muuten oli kadonnut käsivarsista ja jaloista ympärysmittaa. Älä huoli tuota painonnousua, kyllä ne lähtee. Mullakaan ei aluksi edes tullut juurikaan maitoa, eli imettämällä ne kilot eivät jääneet laitokselle. Imetyksen vuoksi tosin kiloja lähti vielä kolme tuon kaiken lisäksi pikkuhiljaa ekojen kuukausien aikana. Mulla oli ylipainoa raskauden alussa reilusti. Olen 166cm ja painoin noin 72 kiloa. Neuvolassa mitattu aloituspaino muutaman viikon raskauden jälkeen oli kohonnut jo 76:een kiloon. Samoin tässä nykyisessä raskaudessa ekan parin kolmen viikon aikana paino nousi huimasti ainakin kolme-neljä kiloa. Älä huolehdi painosta ennenkuin alkaa toinen kymppi paukkua. Monella paino pomppaa viimeisen kuukauden tai kuukausien aikana ihan hirmuisesti vaikka siihen saakka ei olisi tullutkaan kuin pari hassua! Vaikeaa ennakoida, mutta äidiltäsi voit kysellä. Joillakin äideillä ja tyttärillä raskaudet etenevät samalla kaavalla, joillakin ei. Mulla ei osunut samoihin ollenkaan mun äidin kolmen raskauden kanssa!

Raskausaikana on hyvä harrastaa liikuntaa oman jaksamisen rajoissa. Mulla on kaikki vähänkään rankempi aiheuttanut molemmissa raskauksissa supistuksia, joten välttelen kaikenlaista hyppelyä ja kumartelua viimeiseen asti. (Hieman vaikeaa tuon puoltoista vuotiaan vilpertin kanssa!) Mutta niin kauan kun liikkuminen tuntuu hyvältä niin anna mennä!

Tsemppiä odotukseen ja unohda vielä vähäksi aikaa painoasiat. Kyllä niitä kerkii vielä pohtimaan, olet kuitenkin matkan alussa vasta.
 
Kyllähän ne vähän kammoksutti, mut kyl sen loppu viimeks hyvin otti, ku tiesi, ettei sille oikein mahda mitään ja ku ties et minkä takia sitä painoo tulee <3 Itellä nousi 23 kiloa. Painoin ennen 55kg. Nyt melkein kaikki lähtenyt, painoa 59, vielä vähä jäljellä. Itellä oli tosi helppo saada pois. Synnytyslaitoksellekin jäi jo 6 vai 7 kiloa. imetys on mua edesauttanut painonpudotuksessa vauva nyt 8.5 kk.
 
Kylläpä täälläkin ne raskauskilot pelotti. Olen normaali painoinen ja raskauskiloja tuli yhteensä 3 raskausaikana. eli olin hieman kevyempi synnytyksen jälkeen kuin raskauden alussa. En kyllä tajua miten niitä tulikaan noin vähän, mutta nyt jotenki tuntuu että paino on lähteny nousemaan, vaikka kuinka käyn 4-5 kertaa viikossa lenkillä ja syön terveellisesti. en tajua ja ärsyttää.

Mutta älä sinä huoli niistä raskauskiloista! Vaikka mulla nyt ei kauhiasta painon noususta ole kokemusta, mutta olen kyllä nähnyt, kuinka nopeasti yli 20 kiloa on synnytyksen jälkeen lähteny. 

En huomaa kehossani muutosta muuta kuin sen että se on vähän löllömpi. Liikunta, varsinki lihasten harjoittaminen jäi vähemmälle ja tuntuu että suurin osa lihaksistani on kadonnu. Mutta treenillä neki saa takaste :)
 
Tiedän tunteen varsin hyvin! Olin onnellinen raskaudesta mutta samalla ahdistunut kun ei voinut hallita kroppaansa mikä on ollut aina "palatsini". Oon ollu aina tosi kriittinen omasta itestäni. Mulleppas kävi sitten vallan kivasti, paino lähti nousuun vaikken istunu himassa sipsipussi kainalossa :D Neuvolatäti kommentoi "noh, kyllä se nyt vielä on normaaleissa rajoissa..." no eipä mua paljoa auttanu kun piti isommat housut ostaa jo kolmannella kuulla :D sillon tosin ei naurattanu. Noh osa syy tosi oli jumalattomat liitoskivut sekä selkäkipu joten liikkuminen oli vähäistä ja sekin tippalinssissä..ymmärrettävää siis etten tehny päivittäisiä juoksulenkkejä!
Loppu ajasta en edes kertonu terkalle painoa oikein koska en jaksanut kuunnella niitä puheita...

Diipadaapa, laskettunapäivä Muruni irtisanoi itsensä yksiöstä ja paino oli silloin komeat 89kg! Jihuu! Painoa siis kertynyt apauttiarallaa 30kg...kyllähän sitä itku monesti tuli kun suihkuun mennessä vilkaisia peiliä, vauva vatsa tietysti ihana mutta kaikki muu ylimääräinen hötö ja arvet, mahassakin söpöt, ihan ku tiikerin raapasu...no juu Muru siis syntyi, kaikki meni hyvin...onnellinen olin mutta imetys ei vaan lähtenyt sujumaan ja sitten tuli raju rintatulehdus, se loppui siihen...en siis ole tiputtanu imettämisellä sitä tarkotan. Olivia on nyt 7kk 1vko ja nuo kaikki 30kg on valunut lenkkipoluille ympäri Pirkanmaata :) Tosin oon tehny paljon muutakin kun lenkkiä mutta kaiken kotona, ei siis vaadi salia! Näin kun on sinkkumamma niin toki tekee kaiken juosten ja on ehkä fyysisesti kuluttavampaa mutta tuskin vaikuttaa paljoakaan :) Enkä oo eläny nälkäkurkena vaan terveellisesti syöny ja pitäny herkkupäivät...

Siispä, nyt nautit odotusajasta ja tulevasta murusta :) Painoa tulee minkä verran tulee mutta ei tule jäädäkseen ;) Sitten vaan peppu piukeena lenkille vaunujen kanssa niin kyllä ne siitä kuluu :) Onnea odotukseen!
 
Mulla tippui painoi ekat 4kk mutta sitten lähti nousuun, vaikka liikuin ja söin niin kuin ennenkin, ja olin kyllä 'freaking out' eli ei yhtään kivaa kun painoa tulee lisää. Mutta, ajattelen sen niin että kun vauva on turvallisesti ulkona niin aloitan dieetin. On ollut kaikenlaista murhetta matkalla (puhjennut astma,  migreeni, istukka väärässä paikassa) joten tuo painonnousu on itse asiassa viimeinen murheistani, eikä sille mitään voi. Nauti siis raskaudesta, kyllä ne kilot sitten lähtee.
 
Takaisin
Top