Pelkopolilla käyneitä?

malina2

Silmät suurina ihmettelijä
Olen sektiota pyytänyt ja neuvolassa on sanottu, että sen kyllä saa jos synnytys pelottaa. Viikon päästä on aika kätilöopistolle kätilön kanssa keskusteluun. Löytyykö täältä ketään kuka on tuossa keskustelussa käynyt? Minkälaista siellä on? Vissiin pariin kertaan pitää käydä puheilla ennenkö sektio on ok.
 
Mä halusin sektion. Juttelin eka neuvolalääkärin kanssa ja se puhu mulle pelkopoliklinikasta. Sanoin sille, että kyllä mä sinne menen jos pakotetaan, vaan mieltäni en tule muuttamaan. Lähete lähti, kutsu tuli vaan vastassa olikin äitiyspolin lääkäri. Olin vähän ymmälläni, koska odotin kätilön vastaanottoa. Sektio aika varattiin 4 päivää ennen laskettua aikaa, eikä mua yritettykään ympäripuhua. Mut malina2, varaudu siihen, että synnytyksesi voi käynnistyä ennen sektiota, ja jos "huono" tuuri käy sektiota ei ehditä tekemään vaan joudut punnaamaan vauvan itse ulos. Nim. Kokemusta on [:D]
 
Hei!

Minä olen käynyt pelkopolilla, tosin eri syystä. En itse halunnut / halua sektiota. Minä kävin sielä, koska sairaaloiden tilat itsessään ahdistavat todella paljon.

Sielä juteltiin ja pistettiin käyrille joka kerta kun sielä kävin. Yhtenä kertana pääsin myös tutustumaan synnytyssaleihin ja perhehuoneisiin, vaikka muilta käynnit olivatkin peruttu. Hoitaja oli sitä mieltä, että minun on pakko nähdä ne tilat, ja halusi ehdottomasti antaa minulle sen mahdollisuuden, ja siitä todellakin oli apua...
 
Muokattu viimeksi:
Onko yleinen käytäntö, että saa heti sektioon lähetteen jos synnytys todella pelottaa? Vai onko paikkakunta kohtaista?[:-]

Mua itteeni pelottaa synnytys; ja on aina pelottanut, jo paljon enne kun rupesin edes odottamaan. Mutta tosaalta, kun en ole kuullut yhtään hyvää tarinaa sektiosta ja sektion jälki vaivoista...

Että mielummin yritän pusertaa vauvan alakautta ulos kun sektiolla kumminkin.[:-][:-]

Sektiossahan täytyy olla kauemmin sairaalassakin; siitäkään mä en tykkää[:D] Tai siis haluan vain kotiin sitten niin pian kun mahdollista.[:)]
Mutta kun ei nämä asiat ole omissa käsissä
 
En usko, että lähetteen(leikkauksissa on kuitenkin aina riskinsä) heti kättelyssä saa, kun sanoo että synnytys pelottaa... Kyllä alateitse synnyttämistä suositellaan ennemmin kuin sektiota, se on äidille ja vauvalle paras vaihtoehto. Toki jos on alateitse synnytyksestä vaaraa äidille tai lapselle, niin sehän on sitten ihan toinen juttu. Eikä tietenkään aina ole sitä mahdollisuutta, että voisi valita... 
 
Itsellä ei kokemusta mutta lähipiirissä kyllä. Toinen sai melkein siltä istumalta sektioajan kun itki ettei halua synnyttää kun on jo yksi lapsi kuollut (tosin kätkytkuolema). Voi ehkä vaikuttaa sekin kun ekat, kaksoset, leikattiin myös.
Toinen tuttava kävi juttelemassa lääkärin (psykiatrin?) kanssa useemman kerran, olisko ollut 4 kertaa. Oli sanottu että kerran vielä tarvii tulla puhumaan mutta siihen mennessä oli pelot jo niin vähentyneet että päätyi synnyttämään ja niin se loppujen lopuksi menikin.

Henk. koht. itse olen pelännyt koko ajan tulevaa niin julmetusti, mutta jotain tapahtui päässäni viime polikäynnillä. Ehkä kätilö vaan oli niin hyvä tai jotain mutta vauvan sykekäyrää otettaessa tuli sellainen turvallinen olo että sairaalassahan tässä ollaan ja ammattilaisia ympärillä. Kyllä ne tietää mitä tekee ja mitä minä tarvitsen. Pelkoni vaan katosi. Tottakai se kipu ja kaikki vähän hirvittää mutta ei enää hallitse.
 
Niinhän se on, että äidille ja ennen kaikkea vauvalle olisi turvalllisempaa kun syntyisi alateitse.[:)]

Itseä pelottaa kans niin paljon; muttta jotenkin kuitenkin on takaraivossa; että ihan sama kuinka ite kärsii kivuista yms. kunhan vauvalla kaikki hyvin ja kaikki hänelle turvallista[:)][:)][:)]
 
Olipa kiva lukea, että käynneistä on ollut apua! [:)] Mulle kirjotettiin tänään lähete polille: pelkään hirveästi, että vauvalle tapahtuu jotakin.. siellä kuulemma suunnitellaan synnytystä ja läpikäydään sitä. Ja jos vaikka pääsis näkemään salin ennen hoo-hetkeä.. meillä sei ole enää mahdollista normisti.[&:]
 
Mirde - olen ainakin ymmärtänyt, että ne jotka pelkopolilla käyvät pääsisivät saliin tutustumaan... mutta nämähän on taas niitä paikkakuntakohtaisia juttuja.

Mulle lääkäri kirjoitti tänään lähetteen pelkopolille ja odotan kyllä innoissani sinne pääsyä. Mulla jäi synnytyksestä viimeksi aikamoinen kammo, kun poika joutui hengityskoneeseen pian syntymän jälkeen ja asiat meni just päinvastoin kuin sanottiin, että "se nyt on niin epätodennäköistä.." Ne kaikki epätodennäköiset asiat sattu just meidän kohdalle. [&:]
 
Menossa ensi kuussa pelkopolille. Neljäs raskaus ja alatie synnytys järkyttävine kipuineen ei enää kiinnosta pätkääkään. Puudutteet eivät tehoa minulle tai niitä sitten on aina laittamassa joku tunari. Käynnistystipalla on kaikki synnytykset viety loppuun saakka, isoimmalla mahdollisella annostuksella. Minulla ei omia supistuksia ole tullut koskaan.
Viimeisessä synnytyksessä kätilö meinasi viedä turhaan sektioon kun vauva olisi ollut valmis syntymään jo viimeiset 3 tuntia. Sitten lupasi vähän ponnistella ja vauva oli syntyä lattialle.
Että ei ole minulla kovin luottava olo lähteä enää kokemaan epäpäteviä kätilöitä jotka saarnaa synnytyksen aikana lestaadiolaistaustalla, etten saa kirota kun sattuu ja onnettomia tunareita jotka eivät saa kymmenien pistosten jälkeen puudutusta oikein laitettua.
EI kiitos enää.
 
Mulle jo neljäs synnytys ja nyt vasta tällä kerralla iski kamala pelko :( Muistan liiankin hyvin ja tarkasti edellisen synnytys (08) joka oli sekava ja nopea..minulla on aika 1.12 pelkopolilla mutta saa nähää pysytäänkö kasassa siihen saakka.. :( Jos ei niin kai minä jotenkin siitä selviän kuten ennenkin mutta olisi mukava asiasta keskustella etukäteen!
 
Mami - mulla kans muistoina järkyttävän kivuliaat synnytykset... Tällä kertaa sain spinaalipuudutuksen joka vei ponnistuskivun pois ja ponnistaminen ei tuntunut juuri miltään, oli oikein ilo ponnistaa. [:D] Ponnistuvaihe on mulla ollut muina kertoina ihan yhtä helvettiä, tehnyt niin kipeää. [&:]

Toivottavasti tällä kertaa kohdallesi osuu hyvä henkilökunta. [:)]
 
Minulle viimeiksi annettiin spinaalipuudutus..ikävä kyllä vaikutus loppui ennen vauvan syntymä..
Riikka33: saanko kysyä kuinka hyvin se puudutti sua? Kun vauva syntyi niin helpottiko se nekin kivut?
 
Hei!
Te jotka olette sektiolla saaneet luvan synnyttää,niin kuinka helposti olette saaneet luvan?
Itse meinaan viime neuvola käynnillä kysyin asiaa sektiosta ja ei ainakaan antanu minulle siltä istumalta lupaa sektioon..sanoi vaan että voi lähettää lähetteen ensi kerralla pelkopolille,mutta sain käsityksen että alateitse joudun synnyttämään!! [:(]

Pelottaa hirveästi synnytys,pelkään että repeän pahasti,menen "pilalle" tai joudutaan tekemään nopea leikkaus.. [:(] Ja muutenkin pelottaa kun tarkkaa päivää ei ole synnytyksellä,vaan lähtö tulee millointahansa..Pelkään etten kerkeä tarpeeksi ajoissa,kun sairaalaankin on melkein tunnin matka!! [&:]
 
youngmamma: ikävä kyllä eivät kovin herkästi anna sektio.. toipuminen on paljon pitempää kuin alatie synnytys ja on riskejä sektiossa... .on olemassa hyviä kipulievityslääkeitä joten ehkä niihin kannattaisi tutustua? koskas pääset pelkopolille käymään?
 
Ensi viikolla on neuvola käynti,niin sillon varmaan neuvola-täti laittaa lähetteen pelkopolille.Varmaan menee joulun puolelle ennen kuin pääsen siellä käymään.. [&:]
Eikö siellä käyntejä ole useampikin kuin vain kerran?
 
Mulle luvattiin että' pääsisin jälkikäteen käymään leikkaussalissa, jossa tyttö syntyi. Kohta on kulunut vuosi enkä vieläkään ole päässyt käymään. :( Infektioriskiä, hätätilannetta, jne... Eivätkä enää tunnu edes ottavan tosissaan mun tarvetta käydä paikan päällä. Uskon että sekin auttais käsittelemään asioita eteenpäin. Ja haluisin käsitellä ne asiat ja tunteet ennen seuraava raskautta. Sitten on kyllä taas tarpeeks murheita jo siitä raskaudesta.
 
käsittäkseni on vain yksi kerta se käynti..mutten ole varma..täällä yritän pitää jalat ristissä etten synnyttää ennen sitä mutta ei asialle mitään voi jos aikaisemmin tule maailmalle!
 
Sen jälkeen kun kävin juttelemassa synnärillä ja muutenkin lääkäreiden ym kanssa, on minulla kyllä kääntynyt ajatukset hyvinkin selvästi alatie synntykseen. En voisi kuvitellakaan että olisin maha auki hereillä ja kestäsin siinä niin pitkän ajan mitä siinä menee, varsinkin kuroessa paikkoja takaisin umpeen. Ystävälläni on kolme sektiota takana ja kertoi niistä tarkalleen.
Enkä halua niin pitkää toipumisaikaa, pelkästään omien pelkojen takia.
Alatie synnytyksistä olen selvinnyt tähänkin asti, joten lähden siihen tälläkin kertaa. Nyt on tehty puudutesuunnitelmat synnärillä ja se helpotti mieltä.
Riskinsä siinä leikkauksessa muutenkin on, sitä vaan ei koskaan osaa ajatella, että omalle kohdalle sattuisi jotain. Ystävälläni oli lähtenyt tukos liikkeelle ja toisella ystävällä kehittynyt aivoihin joku alue korvan taakse ilmaa. Kivut oli olleet kamalat.
Noh, mutta näitä tarinoitahan riittää kaikissa vaihtoehdoissa, ja jokaiselle varmasti löytyy se sopivin vaihtoehto.
Itse lähden neljännenkin synnyttämään normaalisti jos kaikki menee hyvin.

Tsemppiä muille pelkojen kanssa.
 
Takaisin
Top