Pelko lapsettomuudesta

Kyfi2757930

Jostain jotain jo tietävä
Minulla on pelko että en voi saada lapsia. E-pillerit jätin pois heinäkuun eka viikonloppu ja kuukautiset tulleet pillereiden lopettamisen jälkeen normaalisti ja säännöllisesti. Eli yritystä ei varsinaisesti ole vielä kovin kauaa. Sairasta kilpirauhasen vajaatoimintaa, johon lääkityksenä thyroxin. En tiedä onko pelkoni siitä lähtöisin vai mistä. Mutta minkälaisia oireita/ongelmia on jos lapsen saanti on vaikeampaa?? Niin ja ikää tosiaan 23 ja mieheni on 30. Muuten olen perusterve samoin mieheni ja molemmilla terveelliset elämäntavat. Onko muita samassa tilanteessa olevia?

Älä suotta pelkää. Se ei auta meinaan yhtään jos ressaat ja koko ajan on pelko perseessä. :) meillä oli vuosi yritystä ennen kun tärppäsi. Nyt onnellista odotusta on takana 5kuukautta Mulla siis on kans kilpparin vt.

Ei kannata tressata, meillä meni miehen kanssa 2 vuotta ennenkuin tärppäsi nyt tämä meidän esikoinen, la 25.1.2016 uskon että teilläkin tärppää jossain kohtaa! :) nykypäivänä toiset ei vaan raskaudu niin helposti. Mutta tsemppiä paljon teille ja peitot heilumaan! ;) plussatuulta sinne siis!

Kiitos vastauksestasi hellu94. niinhän se on ja tiedän että ressaaminen ei kyllä asiaa yhtään auta mutta minkäs teet :D. Tuo tunne ei onneksi ole koko ajan,se menee ja tulee. Onneksi.Onnea hellu94 odottamisen <3. Saako kysyä syötkö jotain lääkettä siihen ja jos syöt niin millä annostuksella?

Onnea alinah odotukseen <3. Ja kiitos viestistäsi :). Musta on niin kiva kun täältä saa vastaukseksi aina niin positiivisia ja kannustavia viestejä <3 :). Täytynee laittaa ne peitot juu heilumaan ;)

Kilppari saattaa vaikuttaa prolaktiinin (maidontuotantohormoonin) tuotantoon, jonka kokonaisarvo (käsittääkseni koostuu kahdesta arvosta, joista toinen voi vaikeuttaa lasten saamista ja toinen ei) saattaa heitellä, mutta ne on korjattavissa lääkkeillä :)
Nämä tutkitaan automaattisesti heti kättelyssä lapsettomuustutkimuksissa, eikä niistä kannata huolehtia sitä ennen. Ajattelin vain informoida, kun tunnuit kilpparin vt:n takia olevan huolissasi, että lähes kaikki on hoidettavissa :)
Nyt vain peitot heilumaan ahkerasti, on kuitenkin suht pieni todennäköisyys jäädä kokonaan lapsettomaksi (itsellä siis yritystä takana n 1,5v ja jaksan edelleen uskoa tähän) :)

Kannattaa ajatella vaikka silleen, että "vuosi siihen menee vähintään ainakin" ja sitten antaa niitten peittojen heilua :) Jos nyt alkaa ihan hulluna laskelmoimaan ja seurailemaan oloja, stressitasot siinä vaan nousee, eikä mitään muuta. Säännöllistä peittojen tuuletusta ja stressittömyyttä, niin varmasti tärppää. Nauti kaikin rinnoin elämästä ennen raskautumista! Sitten onkin entistä ihanempaa, kun se plussa pärähtää.

Itsellä meni yli kaksi vuotta ja sinä aikana ehti tulla kaksi keskenmenoa, mutta nyt tuossa vieressä tuhisee 3 kk rakkauspakkaus. Alusta asti otin aiheesta stressiä, jota keskenmenot vieläpä pahensivat, mutta sitten kun käytiin lapsettomuustutkimuksissa ja selvisi, että mitään vikaa ei ole kummassakaan, niin se stressi laukesi ja siitä 3 kk, niin olin raskaana. Älä siis turhaan sure aivan kamalasti kuukautisiakaan, vaan koita vaan nauttia elämästä.

Pysy erossa ovulaatiotesteistä! Voin kertoa kokemuksesta, että kun sen tikuttelee ja sitten onkin "pakko" heiluttaa peittoja, niin se ei oikeasti ole pitkässä juoksussa kovinkaan nautinnollista. Lisäksi se, että olet tikuttanut ovulaation ja "tehnyt talletukset" ihan oikeaan aikaan ja sitten ei tärppääkään, niin se tunne on musertava. Lapsettomuuttani tutkinut lääkärinikin siis ensimmäisenä kielsi ovulaatiotestit, sillä ne tuovat vain turhaa stressiä hänen mielestään ja kun ei se tosiaan takaa edes sitä raskautumista.

Tsemppiä ja otahan rennosti :) Kyllä perusterveelle nuorelle ihmiselle nyytti tulee syliin ennemmin tai myöhemmin.

Kiitos vastauksestasi hellu94. niinhän se on ja tiedän että ressaaminen ei kyllä asiaa yhtään auta mutta minkäs teet :D. Tuo tunne ei onneksi ole koko ajan,se menee ja tulee. Onneksi.Onnea hellu94 odottamisen <3. Saako kysyä syötkö jotain lääkettä siihen ja jos syöt niin millä annostuksella?

Joo on.. Thyroxin ja sitä menee näin raskauden aikana 75 mikrog.

Kiitos ihanista ja kannustavista vastauksista :). Täytyy vain yrittää olla stressaamatta ja nauttia tästä tämänhetkisestä elämäntilanteesta. Kyllä ne plussatuulet myös meille puhaltaa kun on sen aika <3. Ja joo ovis testit on kyllä parempi vaa unohtaa niistä kyllä totisesti tulee sitä stressiä.

Mä päätin nauttia mun tästä kesästä täysillä. Takana siis 4 vuotta lapsettomuutta ja useita useita hoitoja. Loman aikana varattiin jouluksi matka Thaikkuihin, biletin , poltin tupakkaa (mitä en ole harrastanut hoitojen yhteydessä) ja urheilin. Viikko sitten tein elämäni ekan plussa testin,ku oli menkat yli viikon myöhässä. Ovistikkujen kanssa en ole pelleilyt, muuta ku insseissä, ku silloin on pakko saada tarkkaa dataa. Mun keho kyllä kertoo milloin ovuloin ja aika rankastikin.
Ja niinku Hellis kirjoitti, ni vuosi siihen ainakin menee on hyvä lähtökohta. Ei muuta ku tsemppiä ja rentoa mieltä :)

Heips! Otan kantaa noihin ovulaatiotikkuihin. Tosiaan itse ehdin niitä käyttää 6kk ennen kuin olin raskaana. Pakkausselosteessa sanottiin, että useat joutuvat käyttämään tikkuja 3-4 kk ennen kuin raskaus onnistuu. "Jos et ole tullut raskaaksi 3-4 kk jälkeen, ota yhteyttä lääkäriin." Pah! Jälkikäteen kaduttaa niiden käyttö. Kun tuo 4 kk oli menny, siitä vasta epätoivo lisääntyikin! Ja aina kun tuo ovistikku näytti vihreää valoa, tuli touhuiltua aivan liikaa (joka ei käsittääkseni vaikuta raskautumisen mahdollisuuteen ainakaan positiivisesti) sekä pakonomaisesti. Ei siis kannattanut meillä ainakaan. Paras neuvo kuuluu: Älä ressaile ja ajattele liikaa ja rakastele 2-3 päivän välein. Se on siittiötuotannonkin kannalta paras aikaväli ja ovulaatiokin osuu varmasti johonkin kohtaan sopivasti ; )

Yritä unohtaa koko asia. Siis älä ajattele raskaaksi tulemista.
Yritimme vuosia mieheni kanssa, kolmekymppiä meni rikki ja hyväksyin lapsettomuuteni. Työnsin toiveet taka-alalle ja tadaa! Muutama kuukausi tämän jälkeen näytti plussaa. Stressihormoni ilmeisesti esti raskaaksitulon. Elä elämää, siis todellakin elä tätä hetkeä. Tässä ja nyt.

Takaisin