Pelikonsolit (sekä meidän lapsuudessa että nyt)

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oliko teillä pelikonsolia, kun olitte lapsia? Entä nyt? Mitä pelasitte silloin ja nyt? Tänne mahtuu niin lapsuuden pelimuistelut kuin keskustelu nykyisistä peleistä. 😊

Kun olin lapsi meillä oli Sega megadrive, jolla pelasin Sonic -pelejä ja Mortal Combatia. (Kyllä, varmasti pienempänä kuin mitä antaisin omien lasteni pelata tappelupeliä.) Jossain kohtaa tuli Playstation ja vielä vähän myöhemmin Playstation 2 sekä Game Boy. (Perheeseen kuului kaksi isoveljeä ja isäänikin kiinnosti pelata, mikä varmaan vaikutti konsolien määrään.) Playstationeilla pelasin ainakin Tekkeniä, Crash Bandicootia, SSX Tricky lumilautapeliä ja vähän yritin Final Fantasy VII:tä, mutta en ikinä pötkinyt siinä kovinkaan pitkälle. Sitäkin enemmän taisin katsoa veljien pelaamista. Kai se oli olevinaan jonkinlaista yhteistä aikaakin katsoa kun veli pelasi. Ainakin siitä on jäänyt hyviä muistoja. Vaikka en ikinä antaisi taas omien lapsieni katsoa joidenkin niiden pelien suuntaankaan vielä moneen vuoteen. 😱 (Resident Evil ja GTA ainakin oli ikärajaltaan kaukana omasta iästäni. Ei niistä toisaalta traumoja jäänyt, vaikka zombit joskus säikäytti.) Game Boylla pelasin Pokemonia ja Tetristä. (Pokemoniakaan en ikinä päässyt loppuun asti. En selvästikään ollut hirveän ahkera pelaaja.)

Nykyisin meillä on vanha Playstation 2 (jota ei tosin nyt voi pelata, kuten isojen lasten osiossa kerroin). Sillä pelailen (tai pelailin) joskus nostalgisesti Sonicia, Mickey's wild adventurea, SSX Trickyä ja jostain käytettynä ostettua Final Fantasy X:ää. Tuota Mikki-peliä meillä ei ollut omana kun olin pieni, mutta lainasin sitä usein naapurilta, jolla se oli.
 
Meillä oli hetken aikaa (puoli vuotta?) joku Sega, jolla pelattiin sellaista Mikki-seikkailupeliä. Kaverilla oli Nintendo ja sillä pelattiin duckhunttia ja SuperMariota. Eli aika vähäistä ollut. Mutta oli kyllä kiva pelata. 😄
 
Pienenä serkulla oli Playstation 2 jolla pelattiin Kingdom heartsia. Nyt kotoa löytyy Playstation 5, ei tosin oo aikoihin pelattu miehen kanssa, mutta ollaan siis pelattu yhdessä Call of Dutya ja itsekseen pelailen Spyroa.

Käsikonsoleita lapsuudessa mulla oli kaksi, GameBoy ja Nintendo DS. Pelasin Pokemonia ja Dogsia. Kumpikin löytyy edelleen kaapista, laturien sijainnista en oo ihan varma. Pokémon oli kyl tosi jees! Pelattiin serkun kanssa paljon.
 
Pentuna pelasin oikeastaan kaikella minkä käsiini sain. Ensimmäinen oma konsoli oli Pleikka1 ja sillä pelasin eniten Tekkeneitä ja Crash Bandicootteja. Nintendolla hakkasin hoidossa ollessa Marion läpi ja tykkäsin myös Duck Huntista. PC,Boxit,Pleikat,Nintendot ja Segat ovat kaikki tuttuja, mutta tykkäsin pleikan ja nintendon ohjaimista eniten niin niillä tuli pelattua. Olen aika yksinkertaisten pelien ystävä. Alan Wake taitaa olla viimeinen "kunnon peli" mitä on tullut pelattua. Wiillä pelasin new supermario brossin läpi. Se oli hauska. Nykyään ei enää ole oikein intoa ja aikaa pelata ja olenkin hankkiutunut eroon kaikista konsoleista. Puhelimella saatan pelata jotain pientä välillä.
 
Olin muistaakseni noin 8-10v, kun meille tuli Playstation 2. Sitä ennen olin kyllä jonkin verran pelaillut tietokoneella. Vanhat kunnon Forestia ja MegaGame... :D Pleikkarilla pelasin lähinnä Fifaa, Need for Speediä ja Jak Renegadea, Tykkäsin pelata enemmän tietokoneella.
Myöhemmin tuli sitten ostettua omaksi pleikka 3. Sillä sitten tuli pelattua Tomb Raideria, NHL, Heavy Rain, LA Noire... Tykkäsin joskus pelailla paljonkin.

Nykyään on tuo vanha PS3 lasten käytössä. Siinä ei nyt ole muita pelejä kuin Angry Birds ja Harry Potter. On mulla tosin vanhat omatkin pelit tallessa, mutta en oo niitä lapsille antanut vielä.
 
Meillä oli ensin pleikka ykkönen, sen jälkeen kakkonen ja sit xbox (olikohan jo 360) ja siihen se kamerajuttu. Peleinä meillä oli autopelejä kaikilla konsoleilla. Ykkösellä oli Crash Bandicootit (ctr ja kolmonen), Spyrot (kaks kappaletta, se missä etsittiin lohikäärmepatsaita ja sit joku toinen) ja Disneypelejä (mm. Tarzan ja Nallepuh). Kakkoselle mun lempparit oli Legon pelit (tykkään helpohkoista seikkailu-tasohyppelyistä, lastenpeleistä, yhä edelleen 😂) ja lisäksi oli myös singstarit. Boxilla en muista mitä pelattiin, ehkä joku lego oli sillekin ja sit sen kameran avulla pelattiin jotain liikuntapeliä.

Nykyään meiltä löytyy xbox one, jolle mä oon hankkinut Minecraftin ja Crash Team Racingin. En oo kyllä varmaan viiteen vuoteen pelannut 😅 mies pelailee joskus kaveriensa kanssa änäriä tai fifaa, ja oon mäkin joskus harvoin änäriä jaksanut lätkiä. Yks sen kaveri pelas mua vastaan, ja sano että vaikeempi pelata mun kanssa ku ei voi arvata mitä teen, ku saatan ykskaks painella jotain yllärinappia tai liikuttaa niitä ukkeleita epäloogisesti 😂😂 voitti silti varmaan 6-2 🤣
 
Playstation 1 oli mun isoveljelle lapsuudessa. Sillä hän pelaili final fantasy pelejä. Playstation 2 oli myös ja sillä muistaakseni Rachet and Clank.

Nyt aikuisena final fantasyt on edelleen mun lempi pelisarja ja olen pelannut Rachet and Clankia myös.

Ehkä nyt aikuisuuden suosituimmat on olleet Devil may cry sarjan pelit ja Dark soulsit, Bloodborne, Sekiro sekä nyt tuoreimpana Elden ring. Tykkään haastavista peleistä ja olen jo aika haka niissä.

Pelitietämyksestä on sitäkin etua, että serkkupojan kanssa on kiva leikkiä pelihahmoja kuten overwatchia. 😁 Pyssynä oli kerran kaksi leikkiporakonetta.
 
Meillä oli vain sellainen Family Computer Game, johon sai pelikasetteja, joissa oli sitten satoja pelejä

Ekassa pelikasetissa oli 99 peliä. Tetris, Pacman, Mario Bros., Islander jne. Toisessa olikin sitten joku 250 peliä mut saattoi olla vaikka 5 erilaista Pacman -versiota. Juoni oli siinä, että tää asennettiin meille vain ja ainoastaan jouluaattona. Ja se laitettiin pois loppiaisena. Meillä oli sellainen pieni matkatelevisio (alunperin matkailuautoon ostettu) ja siitä ruudusta tapitettiin ja siinä se toimikin hyvin. Ei toimi enää noissa hehtaarin kokoisissa telkkareissa.

Kumpikaan meistä ei ole kiinnostunut mistään peleistä ja epäilen että sellaista lapselle edes hankittaisiin.
 
Omaa aikaa on pelata ja laittaa aivot narikkaan. Lapsena katsoin, kun veli kavereineen pelasi Super Nintendoa ja myöhemmin Play Stationia. Sitten aloin itsekin pelata Pokemonia Game Boylla. Nykyään pelaan vaikka mitä ja vaikka millä, eniten puhelimella, XBOXilla ja Pleikkarilla.
 
Takaisin
Top