Pelataanko teillä lautapelejä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Pelaatteko lasten kanssa tai aikuisten kesken lauta- tai korttipelejä? Mitkä on teidän perheen suosikkeja?

Meillä vähän kaikki tykkää pelata. Kuopuksen (3v) suosikki on Choco. Harjoittelee myös Pulmapartio huvipuistossa -peliä ja satunnaisesti kalastuspeliä. Esikoisen suosikkeja on Pomenia-peli, Muuttuva labyrintti ja Afrikan tähti Retkikunnat lisäosalla sekä korttipeleistä Maija. Me aikuiset tykätään eniten tuosta Afirkan tähdestä lisäosan kanssa, Rummikubista ja Skip-bo:sta. Esikoinenkin kyllä tulee useimmiten niihin mukaan, ellemme pelaa kahdestaan lasten mentyä nukkumaan, vaikka ei hänen suosikkejaan olekaan.

Esikoiseni on paras pelikamuni! Muuttuva labyrintti, Life, Vampyyrijuhlat, Afrikan Tähti ja Dragomino on meidän vakkaripelit lautapeleistä, korttipeleistä pelataan eniten Unoa.
Joskus tuli bestisten kanssa pelattua paljon, monen edellämainitun lisäksi Rappakaljaa ja Monopolya. Usein saatiin lisää pelaajia kun veli ja hänen kaverit liittyi seuraan.

Meillä löytyy paljon lautapelejä ja ollaan pelattu aina paljon. Pienempänä lasten hittejä oli mm. muistipelit, eläindomino ja Possuralli. Kouluikäisenä mm. Uno ja Piirrä ja arvaa. Ollaan pelattu kyllä kaikkea, mitä meidän kaapista löytyy ja niitä pelejä löytyy kymmeniä. Nykyään noiden teinien kanssa tulee pelattua Monopolya ja Carcassonnea. Odotan sitä, että tuo taapero kasvaa ja päästään taas hyödyntämään noita pienempien lasten pelejä. 😊

Muistipelejä ollaan pelattu jo kauan. Myös joku Muumipeli, missä pitää löytää "onkia" kaloja, oli pienempänä suosikki. Nyt ollaan pelailtu Carcassonnea, Muuttuvaa Labyrinttiä, Unoa, Alias Junioria, Monopolia ja Afrikan Tähteä. Korttipelit varmaan tulee jossain vaiheessa, mutta niitä en oikein osaa. Shakkia haluaisin opettaa, varmaan pitää odotella vielä muutama vuosi ja muistella itsekin.

Mä tuun huutelee tänne! Tämä on nii Miun paikka.

Meillä on lähtenyt tämä peli villitys ihan käsistä. Meillä on nykyään oma pelikaappi ja jos tarkkoja ollaan niin joutuu kohta laajentaa 😅

Lapsen kanssa suosikkeja on
- uno
- Taco, katti, pukki..
- tieto, taito, temppu( kaikille suositus ollaan pelattu omilla säännöillä ja kysymys Lapista tehty aina kaikki🤭)
- hoksaa tunteet (jos oikein muistan oppi ja ilo kumminkin(
- dobble
- apina peli! Iha meinasin unohtaa että paras käytetty 15€. Siinä vedetään tikkuja ja yritetään ettei aipinat tipu alas. Itsekkin muistan lapsuudessa pelanneeni tätä

Bingos ja monopolia lapsi haluisi pelata mutta muutamaan kertaan kokeiltu eikö jaksa keskittyä loppuun asti nii en jaksa edes koota pelejä..

Oi, Oppi ja ilo pelit on myös kivoja! 😊 Meillä on Hoksaa ja Seikkailujen saari. Ovat vain jääneet nyt vähän hyllylle, kun esikoinen ei ole enää ollut niistä kiinnostunut ja kuopukselle ovat vielä vähän vaikeita. Tai Seikkailujen saarta itseasiassa kokeiltiin yksi päivä kuopuksen kanssa. Apuahan siinä vielä tarvitsee reilusti, mutta hienosti meni ikään nähden. 😊 Ihan olin ylpeä siitä, kuinka hyvin pelin tunnetaitotehtävät onnistui.

Voitin lastenpelejä, yllätyspaketti tulossa. Ihana päästä uusia pelejä pelailee! Voisi fiilistellä ja vaikka huomenna pelailla vanhoja. Afrikantähti ainakin ja sitten jos lapsi valitsisi toisen pelattavan pelin..

Itse olen ollut perinteisten lautapelien ystävä. Alias, muistipelit/ kuvabingot, Muuttuva labyrintti ja Afrikan tähti sekä Rapakalja(sanaselityspeli) niistä nyt tulivat mieleeni. Nyt tuo taapero ei vielä osaa niitä pelata, mutta nuppipalapelien myötä siirrytään muistipelien kautta kohti varsinaisia lautapelejä.
Nyt hän osaa jo etsiä 6 nurin käännetyistä eläinkuvista pyytämäni. Me käännetään ne ensin yhdessä pöydälle nukkumaan ja herätetään yhdessä niitä sitten siitä ylös.

Mustakin on ihanaa kun 3,5 vuotiaan kanssa voi jo pelata vähän kehittyneenpiä pelejä! Ei enää pelkkää muistipeliä ja chocoa. Toki pelataan niitäkin 🙈 mut Afrikan tähti, hedelmätarha, kaninloikka yms sujuu. Rakastan lautapelejä ja kovasti toivon et lapsetkin tulee rakastamaan 🤭

Meilläkin on tarkoitus pyytää kummeilta joululahjaksi uusia pelejä. Hyviä suosituksia otetaan vastaan !

Me pelataan paljon lautapelejä! Ja korttipelejäkin nykyään, tosin unoa on pelattu jo hetki😁 lapset siis 6v ja ihan pian 4v, ja tykkäävät peleistä ihan laidasta laitaan. Dragomino, Afrikan tähti, monopoli jr, kimble, choco ja muistipelit ovat olleet mieluisia. Mutta koska meiltä löytyy paljon pelejä myös miehen lapsuudesta, niin niitäkin pelaillaan😁. Meillä mies usein opettaa lapsille jonkun uuden pelin, ja paljon pelailevat keskenään, jos olen nukuttamassa vauvaa. Viimeisimpänä he ovat opetelleet pelaamaan korteilla tikkiä ja maijaa, ja sitten lapset innoissaan yhdessä isänsä kanssa opettivat ne minullekin, kun ehkä yläasteella olin viimeksi pelannut😂 Joululahjaksi ajattelin ehkä hankkia Smart10:n, koska sitä olisi varmasti hauska pelailla miehen kanssa kahdestaan😁

Omasta lapsuudesta asti on mukana kulkeneet muistipelit, Kimble, kiinanshakki, Afrikan tähti, Monopoli ja Alias sekä Uno ja maija. Esikoisen kanssa kaikkia noita tuli pelattua myös. Kolmivuotias ei ole vielä ollut innostunut peleistä paitsi nyt ihan viime aikoina edellä mainituista Kimble on alkanut kiinnostaa.
Lisäksi Cluedo ja Blokus löytyy kaapista.
Olen aina valmis opettelemaan uusia lautapelejä, kun tilaisuus kohdalle osuu. :smiling-eyes:

Meillä on myös hurjan paljon lautapelejä. Afrikan tähti, Kimble, ” tikapuupeli” Muuttuva labyrintti ja ”Gane of Life” ovat lasten suosikkeja. Viimeisintä joudun nuoremmalle tulkkaamaan, kun englanti ei 4-vuotiaalta vielä suju.

Sitten on niitä aikuisten strategiapelejä, joita mies on ostellut.

Eipä oikeastaan pelata, koska en itse yhtään tykkää :') Lapsilla on muutamia pelejä, joita pelaavat välillä keskenään ja joskus osallistun esimerkiksi muistipelin pelaamiseen, se on ihan ok. Tykkään lähinnä vain tieto/triviapeleistä, mutta niitä lasten kanssa ei tule vielä oikein pelattua. Oon yrittänyt innostua ja saada itseäni pelaamaan lautapelejä kun niitä tosiaan lapsilla muutamia on joululahjaksi saatuna, mutta ei tunnu lainkaan mieluisalta.

Meillä ei vielä lapsia ole, mutta ollaan poikaystävän kanssa sen verran innoissamme lautapeleistä että varmasti tulevan lapsen kanssakin pelaillaan

Takaisin