PCOS, metformiini & primolut

silvera

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tammikuiset 2024
Sain maaliskuussa PCOS-diagnoosin ja metformiini+primolut kombon. Pari kysymystä olisi jos täällä on kokemusasiantuntijoita 😂

Metformiinin aloituksesta varoiteltiin että saattaa tulla jos jonkinmoista mahavaivaa, oksensin muutaman kerran parin ekan päivän aikana ja haittavaikutukset loppui sitten siihen. Muutaman viikon välein nostin aina 500mg annostusta kunnes pääsin lopulliseen 2000mg annokseen.
Nyt on suhteellisen suureksi murheenkryyniksi muodostunut tämä helvetillinen pahoinvointi! Siis aivan järkyttävä, ensimmäiset kaksi päivää oksensin noin 7 kertaa per päivä puhumattakaan siitä hirveestä pahoinvoinnista mitä oli 24/7. Nostosta on nyt 1,5vko ja pahoinvointi jatkuu, ei toki niin pahana ja niin jatkuvana mitä aluksi mutta se kolkuttelee kuitenkin useasti päivässä. Oksentanut en enää ole. Nyt on tullut vielä mukavana lisämausteena ripuli yms muut mahavaivat.
Onko täällä tietäjiä että kuinka kauan tässä pitää vielä kärvistellä? En usko että tämä mistään muusta johtuu kun kaikki alkoi annoksen noston jälkeen.

Sitten toinen kysymys.
Onko joku muu onnistunut ovuloimaan ja jopa raskautumaan tällä kombolla? Montako kiertoa meni että eka ovulaatio tuli? Jatkuiko raskaus loppuun asti? Mulla pitäisi ihan näinä päivinä olla ovis, lupaavasti valkovuoto on muuttanut muotoaan ainakin 😇 nyt on toinen kokonainen kierto lääkkeiden aloituksen jälkeen.

Vielä kolmas 🤣🤣
Laihtuiko kukaan metformiinin ansiosta? Multa on nyt lähtenyt 3kg, ennen lääkettä paino on laskenut sen 1,5kg ja sitten loppunut tyystin. Voiton puolella siis ollaan jo.
 
Mulla on metformiini 1500mg päiväannoksella, aloitettu reilu vuosi sitten. Mulla on myös kuvottavaa oloa, ei kuitenkaan ole oksenteluksi asti mennyt. Mutta tosi monet ruoat jotenkin ällöttää nykyään. Vaikea syödä monipuolisesti tän kuvotuksen takia 😅 Odotan kyllä kovasti että joskus voin lopettaa tän lääkkeen, ja kuvotus loppuisi.

Metformiini ei melko varmasti ole mulla auttanut ovulaatiohäiriöön, mutta jatketaan lääkitystä koska se ilmeisesti auttaa siihen, että muihin lääkkeisiin (esim. pistoslääkkeet) saadaan parempi vaste. Viime kesänä ei ollut muita lääkkeitä käytössä kuin metformiini, ja kierrot venyi parin kk mittaisiksi, ja oli todella niukat vuodot. En usko että ainakaan silloin ovuloin. Sen jälkeen oonkin ollut paria välikiertoa lukuunottamatta OI-hoidossa joten ovulaatio sen avulla saatu aikaan.

Painoa en itse seuraa, mutta jokseenkin samana se on pysynyt vaatteista päätellen.
 
Takaisin
Top