Noniin, täällä samassa jamassa, PCOS ja yritys päällä. Mä jätin huhtikuussa 2024 ehkäisyn pois, oli ollut 15v+ joko ehkäisyrengasta tai kierukkaa eikä ultrassa ikinä näkynyt mitään ihmeellistä. Lopetuksen jälkeen kesti 3kk ennen kuin tuli eka ovulaatio, mutta sitten aloin seuraamaan kiertoa tarkkaan. Elo-marraskuussa oli 35 pv kiertoja mutta ClearBlue monitori näytti ovulaation huomaavan, joten oletin että on kaikki ok.
Kuukautiset kuitenkin kesti joka kierrossa yli 10 päivää niin kävin syksyllä 2024 yksityisellä gynellä. Yllätyksekseni mulla todettiin PCO-tyyppiset munasarjat! Vissiin hormoniehkäisy oli kaikki nämä vuodet pitänyt hormoneja tasapainossa ja piilottanut PCO:n näkymisen ultrassa?? Mutta koska mulla vielä sillon oli säännöllistä kiertoa, gyne epäili että ei ole sen kummempaa ja sen kun vaan jatkaa yrittämistä, ei tehty mitään muita testejä tai tutkimuksia. Olin päässyt normaalipainoon koronan-ajan ylipainosta (nykyään BMI 23.7) niin ylipainoakaan ei ole ollut muuta kuin 2021-2022, ei ole ollut hirsutismia eikä aknea (ruusufinni tosin jo parikymppisestä asti), niin aattelin että ehkä mulla ei sitten ole PCOS vaan muutama rakkula vaan.
Vaan marraskuun ovis jäi viimeiseksi. Joulu, tammi, helmi, ei yhtään positiivista! Ja kierrot vaan piteni, ensin 43 päivää, sitten 46 päivää... Käytiin jo neuvolassakin pistämässä lapsettomuusprosessi julkisella käyntiin, tässä kuussa lääkäriaika. Pitää siellä kysellä että kuinka pitkät jonot lapsettomuuspolille on, täytän kesällä 34 enkä viittis taas jotain vuotta odotella ennen kuin jotain tapahtuu.
Koska olin kuullut että julkisella kestää, kolusin jo vuodenvaihteessa läpi internetin. Löysin että on olemassa "lean PCOS", eli ei välttämättä tarvitse olla ylipainoinen jotta voi olla PCOS, rakkulat munasarjoissa ja epäsäännölliset kierrot sekä anovulaatio riittää oireiksi. No, tutkimuksia ja hoitoja odotellessa aloin tammi-helmikuusta vetää 4g myo-inositolia päivässä (Donaferty löytyi suomalaisesta apteekista), käydä salilla 2 kertaa viikossa, maksimoida proteiniin ja kuidun joka päivä (30g proteiinia aamupalaksi), ja yrittää kovasti vältellä sokeria (aina ei onnistu, mutta yleensä sentään). Aloin jo epäillä että onkohan mistään apua, mutta kaikkialla luki että 3kk kestää ennen kuin tulee tuloksia, joten jatkoin sinnikkäästi. Ja kappas vaan, viikko sitten tuli ainakin testin ja oireiden mukaan eka ovis kuukausiin! Toivo elää! Voisin myös vannoa että myo-inositoli on kans itsellä auttanut yleiseen vireystasoon, ennen oon joka päivä ollut lounaan jälkeen ihan rättiväsynyt, nyt pysyy koko päivän tosi stabiilina vireystaso. Ja voisin myös vannoa että se auttaa makeannälkään ja mielialaan. Mutta todisteita ei mulla toki ole, oma fiilis vaan. Jatkan kuitenkin sen syömistä jos siitä olis apua. :) Voihan olla että salikin on alkanut tepsimään, ainakin ryhti on parantunut 3kk salilla käymisen jälkeen!
Mistä muilla on ollut apua? Saitteko apua julkiselta vai menittekö yksityiselle? Miten nopeasti sai esim. letrot käyttöön?
@Nukkelapsi Moikka! Miten siellä projektin alku etenee? :)