PCO, Terolut, Clomifen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ansa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Ansa

Vasta-alkaja
Löysin tieni tänne palstalle ja ajattelin kysyä nyt täältä neuvoa, kun en tiedä miten tästä eteenpäin.
Elikkä mun tarinani on seuraavanlainen
Ollaan miehen kanssa 31-vuotiaita ja ekaa lasta yritetään. Kesäkuussa 2009 jätin e-pillerit pois ja ajateltiin että vauva saa tulla jos on tullakseen. Ensin kierto oli muutaman kerran ihan "normaali" kunnes syksyllä menkat jäivät tulematta ja tein nega testejä toisensa perään.
Varasin ajan gynelle kun kierto oli yli sata, gyne määräri Terolut kuurin, joilla menkat tuli ja  kierto oli päivän tarkkaa niin kauan kunnes pillerit loppuivat, nyt olen tässä luomumenkkoja ootellu, kp.41 tänään.
Gyne ultrasi käynnilläni monirakkulaiset munasarjat ja puhui PCO:stakin, mutta en ollut sellaisesta kuulutkaan, enkä osannut aiheesta sen enempää kysyä. Nettiä on tietenkin nyt tullut tutkittua ja masennus kasvaa vain lukiessa. Gyne sanoi käynnilläni että jos ei syksyyn mennessä tapahdu mitään tai kierto jää tulematta täytyy aloittaa lapsettomuustutkimukset.
Sähköpostilla olin gyneen nyt yhteydessä ja hän vaan kirjoitti että tutkimuksiin vaan, yksityisellä tietenkin maksavat paljon, tai sitten julkiselle puolelle yhteys.
No, soitin sitten tänään terkkariin, mutta sieltä ei edes aikaa saanut, syyskuussa voi soitella uudestaan ja aikaa kysellä :/
Mä oon nyt ihan pihalla että mitä nyt, dieetin aloitin että sais vähän painoa pois jos siitä ois jotain apua, mutta mitä muuta?
Sitä ihmettelen että miksi gyne ei antanut mitään muuta ohjeita mitä voisin tehdä, ei käskenyt laihduttamaan tai mitään. Ja miksi toisille määrätään clomifeniä heti jo ennen tutkimuksia? Näistä ei gyne ees mitään maininnu, tai mistään muustakaan avittavasta "aineesta".
Sanokaahan mitä mä teen? Varaanko yksityiselle ajan uusiksi esim.jollekin muulle lääkärille, vai pitääkö mun tosiaan vaan odottaa ja odottaa?

Heissan, valitettavasti kaikki gynetkään ei oo ihan ajan tasalla lapsettomuusasioissa... Itsellä ainakin oli 'normigynellä' ja lapsettomuusasioihin erikoistuneella gynellä käyntien jälkeen kovasti eri fiilikset... Sun tilanteessa itse ainakin varaisin ajan kunnon tutkimuksiin - johan teillä se vuoden yrittäminenkin täyttyy. Jos vaan lompakko kestää niin yksityiselle, julkiselle puolelle joutuu kuitenkin jonottamaan pidempään. Meillä maksoi yksityisellä tutkimukset jotain 400 euroa yhteensä, sisältäen miehen simppatestit, mun labrat, pari gynen tutkimusta ja ultraamista, ja munanjohtimien aukiolotutkimuksen.

Noista lääkkeistä sen verran et yleensä menkkojen poisjääntiin kokeillaan ensin teroja, ja sitten vasta kun tutkitusti ei ovista tule luonnostaan, määrätään clomeja. Joillekin olen itsekin kuullut määrätyn clomeja heti kättelyssä, mutta niiden kanssa monisikiöraskauden vaara on paljon suurempi jos annostus on vähänkään liian iso - ja jo kaksosiahan pidetään riskiraskautena. Kummallista että lääkärisi ei ole esim painonpudotuksesta maininnut, jos sulla on ylipainoa? Jos BMI on normaali, niin ei sitä sitten kannata alkaa tiputtamaan... PCO:n kolme 'pääoiretta' on kuukautisten poisjäänti, ylipaino ja ylimääräinen karvaisuus (paljon/tummaa karvoitusta), ja kahden näistä pitäisi täyttyä, ja lisäksi lääkärin ultrassa todeta monirakkulaiset munasarjat ennen kuin voidaan diagnosoida PCO, tai näin mulle sanottiin. Muuten on vain "monirakkulaisen tyyppiset munasarjat", ja tuota PCO:takin lienee monentasoista.

En tiedä oliko tästä vastauksesta mitään apua, mutta jos ei muuta niin ainakin se tieto että yksin et ole vaivojesi kanssa [;)] Varaa vaan aika tutkimuksiin, eri lääkärille, ja kerää vaikka etukäteen listaa kysymyksistä (niin mä tein [:D]) mitä pitää muistaa kysyä, ettei unohdu siinä vaiheessa.

Mulla kans todettiin vakava PCO ja ovulaatiohäiriö tuolla gynen puolella. Tutkimuksia eivät ole vielä aloitelleet kunnolla, koska meillä ei ole vielä vuotta yritystä takana (vasta ensi marraskuussa seuraava gyne) ja senkin takia viivyttelevät kun olen niin "nuori", eli 21 vuotias. Minulla oli oireina pahasti rakkulaiset suurentuneet munasarjat, jotka ovat niin arat, että kun niitä sillä ultraäänellä yrittää alakautta katsoa, en pysty olemaan itkemättä koska sattuu niin paljon. Ylipainoa on reilusti, BMI jotain 37 (Oulussa lapsettomuusklinikalle ja hoitoihinkin pääsee vasta kun BMI on alle 35). Olen siis 168cm/103kg. Karvoitusongelmia ei ole koskaan ollut, mutta iho mulla on huono ollut e-pillereiden lopettamisen jälkeen (11/09).

Kaikki lääkärit käskevät pudottaa painoa, mutta minulle se on mahdotonta. Syön terveellisesti (olen käynyt ravitsemusterapeutilla) ja liikun päivittäin. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, joka sotkee asiaa ja lihottaa lisää. Painonpudotukseksi riittää kuulemma 5%-10% ja silläkin saattaa saada kuukautiset tulemaan normaalisti. Myös kannattaa välttää hiilihydraatteja ja sokereita, koska ne estävät niitä rakkuloita puhkeamasta.

Itselläni on nyt ollu reilu pari kuukautta kokeilussa Metformiini lääkitys (käytetään II-diabetekseen, mutta on nyt kokeiltu myös PCO potilaille). Olen ehkä kilon laihtunut ja tänään minulla alkoivat ensimmäiset luomumenkat ilman teroja. Teroluteja olen syönyt noin 6kk.

Haluaisin kertoa enemmänkin omista kokemuksista ja tiedoistani, mutta olen töissä, enkä ehdi enempää. Palaan illalla vielä asiaan :)

VOIMIA!

Täällä myös yksi PCO:lainen, lievänä tosin..
Itelläni diagnosoitu v. 2000 kunnallisella puolella tuomiolla, "joo, tää näyttäis PCO:lta, sä oot todennäköisesti lapseton".. Mitäpä sitä 16 kesäinen siihen sitten olis osannu sanoa. Diagnoosi tehtiin vieläpä ilman ultraa, pelkästän oireiden perusteella, eli lähinnä karvaisuuden ja kuukautisten poisjäännin takia. Ei laihdutusohjeita, ei ruokavalio-ohjeita, ei tietoa PCO:sta ja silloin vielä myös tosi huonosti tietoa netissäkään. Terolutilla mentiin, jotka silloin tasas vuodot vaikkakaan ei noin muuten poistanut ongelmaa.

Nyt kymmenen vuoden jälkeen yksityisellä puolella, kun pilllereiden lopettamisen jälkeen vuodot oli taas mitä sattuu.. Kierrot n. 45 - 48 päivää ja vuotojen kesto n. 2 viikkoa (!). (Kävi sitten tosin tuuri, kun lääkäri oli PCOlainen itsekin.) Lääkäri määräsi raskauden yritykseen uudestaan teroluteja puoleksi vuodeksi ja uusintakokeisiin, jossa sittemmin selvisi, että testosteroniarvojen lisäksi koholla on myös prolaktiini. Elämäni ensimmäisessä ultrassa selvisi vasta kaksi vuotta sitten, että rakkulat löytyy mutta munasarjat on normaalikokoiset ja kaikki muutenkin rakenteellisesti ihan ok. Täällä tähän mennessä kulutettu lääkkeineen ja kokeine kaikkineen yksityisellä puolella tutkimuksiin 140 euroa vuoden aikana, kannattaa hakea työterveydestä lähete gynelle jos vaan mahdollista, silloin säästää jo paljon kerralta. (itsellä kertakäynti gynellä olis 90e)

Mutta kokemuksella, niitä kokeita kannattaa odotella. Itselläni otettiin 12 eri hormonin arvot, eli parit testosteronit, prolaktiinit, kilpirauhasarvot ym. ym.. Niiden perusteella saadaan se tieto, mitä lääkettä kannattaa yleisestikään määrätä. Kaikille hormoneille ja niiden oikeisin arvoihin saamiseen on kuitenkin eri lääkkeet. Clomithan kuitenkin auttaa ovulaatioon, mutta eipä niistä hyötyä ole jos esim. kilpirauhaset tai prolaktiini on ihan mitä sattuu.. Se että kuinka nopeasti ne kokeiden tulokset sitten haluaa, niin siihen voi vaikuttaa vaan lääkärin valinnalla. Yksityisellä koetulokset tuli kahdessa päivässä kotiin ja koetuloksissa oli jopa viitearvot, niin näki itsekin missä oli vika.

Mutta voimia ja jaksamista sinne, ei se ole lopullinen lapsettomuustuomio. Itselläni kävi nimittäin ylläri. Painoa en ole pudottanu kiloakaan pillereiden lopettamisen jälkeen, sitä on tullut lisää vuodessa melkein 8 kiloa, ahkerasta liikkumisesta huolimatta (BMI nyt jo 27.5). Lääkkeitä ja gyneä en ehtinyt varaamaan, kun tein yllätysplussan kuukausi sitten ajatuksella, "pakko kai se testi on tehdä, kun se aikakin pitää varata".. [:D]

moikka,
täällä ilmoittautuisi uusi naisimmeinen, aktiivista yritystä huhtikuusta 2010. pco diagnosoitu sekä lievää kystisyyttä. aikaisemmin on ollut iso kysta joka puhkesi itsekseen. käytin alkuvuodesta clomifeneja- silloin ei vielä yritetty lasta- nyt sain clomit uudelleen kun ollan oltu luomusti siitä huhtikuusta, eikä tulosta tule.
ihana lääkärimme kirjoitti samalla lähetteen miekkoselle simppatutkimukseen, jos nyt näiden neljän kuukauden aikana ei tärppää. clomit on siis määrätty neljäksi kuukaudeksi ja käytän niitä siis nyt kp 4-8, nyt eka kierto menossa näistä clomeista.
tänään on kp 23 menossa ja viikon ajan on ollut menkkamaisia kipuja, tissit tosi kipeet, vesi juoksee silmistä kun laittaa puseroa päälle [:)] hauskaa tämä naisen elämä!
jotenkin musta tuntuu että vois tärpätä, mutta en jaksa uskoa siihen kovinkaan.. vaikka yritystä takana vasta 6kk, masentaa kun ei mitään tapahdu, tosin näin kovia kipuja mulla ei ollut viimeksi kun clomeja käytin. mutta.. pidetään toiveet korkealla!!

ja vahva plussahan sieltä pärähti ja kun ei sitä kerrasta uskonut, tein viikkonäytöllisen digitestin joka näytti siis viimeviikon keskiviikkona "raskaana, 2-3viikkoa" [:D]

ollaan siis edellisten menkkojen mukaan rv:llä 6+0 mutta.. eka neuvola 14.12- toivotaan että pikkunen pysyy kelkassa!

Minäkin voisin tänne oman tarinani kertoa, toivoa antamaan.

08/08 jätin pillerit pois ja annettiin vauvalle lupa tulla...mutta mutta eipäs alkaneet menkat...kymmeniä negatiivisiä raskaustestejä mutta ei mitään. Läksin lääkärille 01/09 ja vastaus oli et ylipainoa niin paljon ettei toivoa raskaaksi tulemisesta..lekuri sanoi että 1 vuosi yritystä ja 20kg painoa pois ja sit uudelleen lääkäriin. Tuli aika paska olo...no muutaman kuukauden yritin laihduttaa huonoin tuloksin.

Sit menin neuvolaan itkemään tilannetta 09/09...neuvolan täti oli koulutettu ultraamaan ja ultrasi ja näki et munasarjat on aika rakkulaiset. Samalla pyysin lähetettä sokeri rasitukseen kun olin lukenut että PCOS aiheuttaa insuliini resistenssiä, joka aiheuttaa lihomista ja vaikeuttaa laihduttanista, koska on aineen vaihdutaan vaikuttava ongelma. Minulta löytyi insuliini resistenssi ja sain siihen lääkityksen Metforem 750mg 1x3päivässä, tasapainottaa myös PCOS: aiheuttamaa hormoonien epätasapainoa. Kirjotutti mulle maksusitoumuksen Oulun väestöliittoon.

Sinne pääsinkin heti ilman jonoja 11/09. Ensimmä senä ulrtattiin ja todettiin PCOS. Miheltä testattiin sperma ja multa munanjohtimien aukiolo. Teroja sain muutamaksi kuukaudenksi kiertojen tasaamiseksi ja heti niiden jälkeen aloitin klomit 05/10. Klomien jälkeen ultra ja yksi munasolu oli kypsymässä...lääkärin määräys milloin peiton pitää heilua. Lääkäri oli ihanan positiivinen. Sanoi että PSOS on siittä ihana lapsettomuuden muoto että siihen on antaa pilleri jolla lapsi saa alkunsa. Hoito on helppo ja tulokset hyviä. Ylipainosta ei puhuttu mitään, vaikka BMI 40. Annettiin mahdollisuus mennä ravintoterapeutille jotta ruokavalion saisi oikeaksi jo ennen kun on raskaana.

Varauduin pitkään usemman vuoden yritykseen. No eipä tarvinnut. Kolmennen klomi-kuurin jälkeen yllätys yllästy olen raskaana. Nyt on RV 17. Metforemiä joudun syömään koko raskauden ajan, koska se ennalta ehkäisee PCOS-sairastavilla tutkitusti keskenmenoa. Olen myös kuullut muiltakin PCOS:stä kärsiviltä et ovat saaneet muutaman klomi-kuurin jälkeen vauvan. Ja niitäkin joilla on ensimmäisen lapsen jälkeen PCOS alkanut paranemaan ja saaneet toisen lapsen luomuna.

Niin ja sit vielä. Mulle sanottiin että PCO:tä sairastavien ei tarvitse yrittää vuotta raskautta vaan saavat kiirellisemmän lähetteen lapsettomuus hoitoihin koska syy on niin selkeä. Ja kohtu pitää tyhjennyttää teroilla 3-4 kertaa vuodessa jotta se ei menisi pillaan. Meillä täällä saa maksu sitoumuksen lapsettomuushoitoihin yksityiselle ja se ei silloin maksa itelle mitään. Kannattaa kysyä onko omalla paikkakunnalla näin hienoa mahdollisuutta. Ja jos ei ole niin PCOS takia lapsettomuus hoitojen aloitukseen ei tarvita kovin montaa käyntiä, joten ei tule kovin kalliiksi. Metforemiä märätään myös ilman insuliini-resistenssiä, koska se taspainotaa hormoni toimintaa( ja saa meidät ylipainoiset laihtumaan [:)]) Pillereitä joutuu nielemään mut ne auttaa uskokaa pois.

Toivotan Onnea Kaikille PCOS-Tuomion saaneille ja yleisestä asenteesta huolimatta toivoa on ja paljon. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.

Heippa,

minäkin voisin kertoa tähänastisia kokemuksia asiasta.

Olemme yrittäneet elokuusta 2009 tuloksella yksi keskeytynyt ja yksi spontaani keskenmeno (11/09 ja 6/10). Kierto sekoilee, mutta tiedän ovuloivani (tämän on myös ovulaatiotesti kertonut viime kuussa, tosin hämmentävänä päivänä, n. 4 päivää ennen laskennallista päivää).

Kävin marraskuussa julkisella puolella aivan onnettomalla tk-lääkärillä joka ei ottanut huoltani tosissaan ja ehdotti suoraan Väestöliittoon menemistä. Tuon lääkärikäynnin saldo oli kuitenkin papa-koe ja labralähete (sama ottaa nuo tutkimukset julkisella puolella vaikka aika amenisikin, että maksaa niitä kalliita taksoja vasta niistä tarkemmista tutkimuksista, mihin eivät julkisella aikoja anna :D)

Labrat kertoivat (kun tulokset lopulta 1 kk odotuksen jälkeen tulivat) että testosteronit oli poikkeuksellisen korkealla ja kilpirauhasarvo viitearvon alarajalla = PCO -epäily, kun tuo partakin on alkanut kasvaa e-pillereiden lopettamisen jälkeen. Sain ajan tammikuulle kunnan äitiyspuolelle munasarjojen ultraukseen, mutta olen kohtalaisen varma ettei sieltä mitään erikoista löydy, sillä onhan tuo sisäultra tehty jo viime vuonna keskeytyneen keskenmenon yhteydessä ja aiemmin ultrattiin myös munasarjat kun epäiltiin, että alkio on jossain siellä munatorvessa.

Itseäni helpottaisi, jos tuo PCO todettaisiin, kun siihen tuntuu löytyvän lääkitystä ja ns. helppo tapa korjata asia. Jos kyseessä on joku selittämätön syy miksei raskautumista tapahdu tai miksei alkiot pysy kyydissä, niin sitten saatan kyllä masentua. Terot, Clomit ja tämä lääkejargoni tuntuu itselle vielä vieraalta, mutta kun kovin monella tuntuu tärpänneen niiden avustuksella niin toivoisin toki että asia ratkeaisi näin. Jos ei, en ole ihan varma kuinka pitkälle haluan luontoa "auttaa" - esimerkiksi alkionsiirto tuntuu taas niin kaukaiselta. Olen jo miettinyt vaihtoehtoja, että jos meille ei biologista lasta suoda, niin elämä lapsettomana voi olla kuitenkin rikasta, ja adoptiokin voisi tuoda hyvän mielen.

TK-lääkärin parhaat kommentit olivat muuten papa-kokeessa: "Siistit paikat, kohdunkaula napakka, et vissiin ole synnyttänyt?" Toinen helmi heti haastattelun alussa "Eihän tässä ole mitään ongelmaa jos ne kuukautiset tulee!"

Hei, meillä esikoinen (9/09) oli Clomifen + Metformin-vauva. Nyt toista lasta odotan ihan alussa, hänkin on "lääkkeillä aikaansaatu" Clomifen + Metformin ei antanut toivottua tulosta ja Clomifenin tilalle Femar, niin nyt tärppäsi. Ensimmäinen neuvolakäynti ensi viikolla. Mieheni oli esikon syntyessä 30-vuotias ja minä 31-vuotias. Taustalla myös PCO sekä mahdollisesti myös endometrioosia. Oltiin jo hilkulla, että oltais menty ivf:ään, mutta onneksi tärppäsi juuri ennen varsinaista aikaa. Esikkoa tehtiin 2 vuotta, josta vuosi hoidoissa ja toista on nyt tehty vuosi. Niitä lääkkeitä ei tosiaan ainakaan täällä meillä saa ilman lapsettomuushoitoihin erikoistuneen gynen tutkimusta ja seurantaa ja IVF:ään on meillä ainakin 6kk:n jono. Mutta toivottavasti teilläkin ois jo tärpännyt ja pieni ihmistaimi olisi teillä sylissä. :)

Takaisin