PCO(S):n oireet ja hoito

piia84

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hei!

Itse pitkään kärsineenä tästä vaivasta näkyvin oirein, haluaisin kuulla mielipiteitä toisilta miten he ovat itse hoitaneet tätä tai ovatko lääkärit hoitaneet jotenkin?
:anyone

Itse olen nyt huomannut että liikakarvoitusta alkaa ilmestymään ja se jos mikä kyllä todellakin vaivaa ja oma itsetunto saa kolhuja... hormonitoiminta mahtaa olla aivan sekaisin... Tällä hetkellä esim. kuukakutiskierto suht. maltillinen, 28-35 päivää pääsääntöisesti. Ovulaatiota en ole kyllä tikuin saanut kiinni viimeiseen kolmeen kuukauteen ja painon pudottaminen on todella haastavaa, tuntuu ettei se mitenkään lähde....näin ihan pienesti pähkinäkuoressa :arghh:
 
Heips! Mikäli ei ole raskautuminen toiveissa, niin aika usein (ainakin itselläni) hormonaalinen ehkäisy auttaa oireisiin, kierto pysyy säännöllisenä ymv. Itse nuorempana lopetin ehkäisy pillerit, toiveena oli raskautuminen, mutta ei tapahtunut mitään... Kuukautisten väli vain piteni pitenemistään, kunnes tulivat noin 3krt vuodessa. Hakeuduin lääkäriin ja minulla myös todettiin pco, ja alkuun muistaakseni sain ihan vain keltarauhashormooneja, jotka tasoittivat kierron. Lasta ei kuitenkaan kuulunut ja itsellä todettiin sitten lisäksi koholla se imettävillä äideillä koholla oleva hormooni, joka ehkäisee ovulaation (en millään muista nimeä), joten jotain muitakin hormoneja sitten sain. Tästä todella useita vuosia aikaa niin en ihan tarkalleen muista, siinä sitten silloisesta puolisostanikin erosin, vauvahaavet kuitenkin jäivät elämään, joten seuraavissakaan suhteissa ei liiemmin sitten ehkäisyä ollut käytössä, koska tiedostin sen että raskaaksi tulemisen mahdollisuus oli aika olematon, kun ei hormonihoidoista huolimattakkaan tärpännyt.. Jossain vaiheessa kk:set loppuivat kokonaan, ja jälleen käynnistettiin keltarauhashormoneilla, jonka jälkeen tulivat sen noin 3krt vuodessa. Toissa vuonna tulinkin sitten yllätyksenä täysin luomusti raskaaksi, ja nyt tuossa tuhisee 8kk ikäinen pikkumies vieressä :wink

Oireisiin liittyen: vaikka se painon pudotus on hankalaa, niin suosittelen todella paljon! Itselläni oli muutama kilo ylimääräistä, ja jo niiden pudottaminen vaikutti juuri tuohon karvojen kasvuun, sekä kuukautiskiertoon! Toki ylipaino liittyy pco:hon, mutta itsellä vankka kokemus siitä, että jos sen saa pidettyä kurissa, niin muutkin oireet helpottuvat! Lisäksi synnytyksen jälkeen munasarjojen uä:ssä kävi ilmi, että toinen munasarja olikin palautunut täysin normaaliksi, ja toisessa rakkuloiden määrä ja koko olivat myös pienentyneet radikaalisti. Lääkäri tuolloin sanoi että tällaiset muutokset ovat mahdollisia, etenkin synnytyksen jälkeen, voi kuitenkin olla että omalla kohdallani muutokset olisivat tapahtuneet jo ennen raskautumistakin ja näin ollen raskaus onnistui luomusti. Nyt kuitenkin synnytyksen jälkeen kuukautiset tulleet joka kuukausi kellon tarkasti, mikä itselleni todella uutta, näin on ollut ainoastaan ehkäisypillereitä käyttäessäni, joten on tämä naisen keho vain ihmeellinen asia :)

En tiedä vastasinko kysymykseesi nyt ollenkaan, mutta ajattelin jakaa oman kokemukseni aiheesta :)
 
Taustani tämän kanssa lähtee tuolta 2009 jolloin mietittiin lapsia ja otettiin kierukkaa pois, aiemminkin kyllä jo puhuttu tästä kun kuukautiset olivat ja menivät miten tahtoivat. Ultralla sitten varmistui asia ja pian tämän jälkeen syystä tai toisesta lihoa pätkähdin sen 20 kiloa. Otettiin noina aikoina myös hormonikokeita, joissa siis mieshormonia löytyikin pikkasen enemmän elimistöstä (tai jotenkin sinnepäin!) Kun sain sen kymmenen kg vähemmälle niin tuntui että oireet helpottivat hieman ja raskaaksikin tulin hetimiten. raskauden jälkeen taas uudelleen painonpudotus ja sainkin sen 14 kiloa tiputettua vielä painoa ja olelin ja elelin normaalipainossa. Aina se kuitenkin on muistutellut olemassaolostaan esim. aknetaipumuksellaan sekä epäsäännöllisellä kierrolla ja tummilla ihokarvoilla ja helpolla lihomisella jajajajaja :P

Toinenkin lapsi ilmaantui melkein vuoden yrittämisen jälkeen (2014) josta nyt sitten onkin ollut taas pudotettavaa päälle kymmenen kiloa, jota olen lhtenyt tiputtamaan ja saanutkin yli viisi kiloa pois. Oireilu ei sinänsä ole kuitenkaan helpottanut, nojoo, kuukautiset ovat suht. säännölliset tällä hetkellä (en ilmeisesti ovuloi), mutta esim. tätä karvotusta on nyt alkanut tulemaan ja todellakin sinne minne sitä ei naisilla pitäisi tulla. Olen sitä mieltä että tässä vaiheessa ei pelkkä painonpudotus kyllä riitä.... Onko joku syönyt jonkinlaisia lääkkeitä? onko mitään tehtävissä tämmöisessä tilanteessa? Ja kyllä, kolmannelle lapsellekkin on annettu lupa tulla ja kierukka poistettu viime elokuussa, joten hormonaalisesta ehkäisystä ei mitään apua tähän :/ En myöskään saa käyttää ehkäisypillereitä verenpaineaustan takia joten saako sitten syödä mitään muutakaan jos tähän jokin apu olisikin?
 
Takaisin
Top