Parhaat niksit arkeen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä niksejä haluat jakaa?

Itse käytän soodaa siivouksessa puhdistajana ja huomenna ostan etikkaa pyykinpesuun huuhteluaineen tilalle, sekä siivoukseen. Soodan ja etikan sekoitusta meinaan käyttää viemärin avaamiseen ja uunin pesuun.

Tukkeutuneen vessanpöntön saa auki nestemäisellä pesuaineella:

"1. Kaada noin desin verran nestemäistä pesuainetta WC-pönttöösi. Saippua on vettä raskaampaa, jolloin se valuu itsestään pöntön pohjalle.

2. Anna aineen vaikuttaa 20–30 minuuttia. Tässä ajassa pesuaine ehtii valua putkistoon ja avata tukoksen.

3. Kaada kuumaa vettä pönttöön ja tukoksen pitäisi poistua kuin itsestään.

Jos tukos ei aukea, toista pesuainekäsittely uudelleen. Voit myös jättää pesuaineen vaikuttamaan yön ajaksi, jolloin tukos on todennäköisesti poistunut aamuun mennessä."

Testattu ja toimiva kikka :)

Haisevan jääkaapin tai pakastimen saa myös hajuttomaksi etikalla ja soodalla.

Treenivaatteihim pinttyneet hajut saa myös pois uittamalla vaatteita etikassa.

Taikasienellä saa kaiken puhtaaksi, tosin maalattuja pintoja pitää varoa. Peileistä sekä lasi- ja metallinpinnoista saa täysin kiiltävät kun pesun jälkeen vähän pyörittää mikrokuituliinalla.

Sappisaippualla lähtee tahra kuin tahra. Olen löytänyt myös värinkeräysliinat, joiden ansiosta ei tarvitse enää lajitella eri värisiä pyykkejä. Valkoiset kannattaa kyllä silti pestä yhä erikseen.

Meilläkin on kirjopyykillä värinkeräysliinat ja valkopyykillä valkaisuliinat käytössä. Toimivat.

Sappisaippualla lähtee tahra kuin tahra. Olen löytänyt myös värinkeräysliinat, joiden ansiosta ei tarvitse enää lajitella eri värisiä pyykkejä. Valkoiset kannattaa kyllä silti pestä yhä erikseen.
Ja auringonpaiste haalistaa tahroja. Joten tahraiset pyykit ulos narulle, aurinko voi tehdä ihmeitä. :)

Ruokasooda neutraloi hajuja esim vaatteista.

Ja auringonpaiste haalistaa tahroja. Joten tahraiset pyykit ulos narulle, aurinko voi tehdä ihmeitä. :)
Tämä on muuten totta! Kertaalleen olin jo heittämässä porkkanalla ja spagettikastikkeella punaiseksi sotkettuja vaatteita roskikseen, mutta sitten kokeilin aurinkoa, ja se toimi.

Kuukupinkin värjäymät ohjeen mukaan haalenevat auringossa, mutta en olisi hoksannut silti muissa kokeilla!

Etikka on muuten loistava huuhteluaineena. Minäkin ostin eilen ja lisäksi eteeristä öljyä (laventeli) etikan sekaan. Laitoin n. 4 dl etikkaa ja 15 tippaa tuota laventelia lasipulloon ja ravistin hyvin. Sitten laitoin sekoitusta n. puoli desiä koneeseen. Tuli ihanan raikasta pyykkiä! Käytämme hajusteettomia pyykinpesuaineita, mutta välillä pyykki on vähän tunkkaisen tuoksuista koneen puhdistamisesta huolimatta. Nyt ei ollut. :) Etikkahan puhdistaa konetta, ja nuo eteeriset öljyt tuovat raikasta tuoksua, joka haihtuu pyykin kuivuessa.

Miten saisi juomapullot hajuttomiksi? Tuntuu ettei astianpesuaine tai soodakaan vie tunkkaista hajua pois.

Siivousniksejä ei ole nyt tarjolla, mutta arkea helpottaa kummasti, kun pakastaa ruokia yhden annoksen pakkauksissa. Usein ruokaa jää pieni rippunen, jota ei voi tarjoilla perheelle. Anopilla on tapana uhrautua syömään se, mutta uhrautujalle kertyy helposti kiloja. Niitä rippusia kun kertyy pakastimeen, niitä voi ottaa kiireessä lapselle tai itselle ateriaksi.
Itse kirjoitan rasian päälle, mitä se sisältää, minkä kokoinen annos ja koska on pakastettu.

Erityisen rakkaita valmiit ruuat ovat arkipäivänä, kun tulee päiväkodista ja kaikilla on nälkä.

Jaa. Meillä ei juuri koskaan jää ruuasta mitään pakastettavaksi. Joskus tehdään ruokaa tarkoituksella ”liikaa” jotta voin ottaa loput evääksi töihin.

Takaisin