Paras tapa laihtua?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Löllykkämasu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
L

Löllykkämasu

Vieras
Onkos teillä jotain kikka kolmosia? En etsi nyt niitä "syö terveellisesti ja liiku" ohjeita.
Vaan mahdollisia toimivia lisäravinteita, rasvoja, ihmeruokia tai jotain ihme treeniä? :) Pistäkäähän tulemaan.

Ja saatte työkin "onpa idiootti kysymys taas" tyypit vastailla :)
 
Ei taida olla parasta tapaa laihduttaa tai ainakaan yhtä tapaa.

Parhaiten kuntoaan nostaa löytämällä sen oman "lajinsa" elämäntavoista (ravinto, liikkuminen, etc. etc.). Se mikä sopii toiselle ei sovi kaikille, jokainen on erillainen.
Hyvä on myös muistaa että ei ole olemassa "helppoja" ratkaisuja painonhallinnassa. Kannattaa ensin mietiä mitä on hakemassa (pysyvää painon pudotusta, painonhallintaa, lihasmassaa, yleistäkuntoa, henkistäkuntoa,..) ja sen jälkeen arvioida mihin siinä haluasi päätyä ja sille tavoitteelle laittaa aika jolla se suoritetaan. Aikaa ei kannata laittaa liian tiukalle jotta se ei syö motivaatiota sen saavuttamiseksi.

Omalla kohdalla olin n.10 vuotta harrastamatta mitään kauppaan kävelyä lukuun ottamatta. Sitten työkaveri alkoi aukomaan päätään painostani ja olin samaa mieltä "että tarttis tehrä jotain.". Vuosi oli 2012.
Päätimme hankkia seuraavaksi kesäksi polkupyörän minulle ja ennen kesäkautta alottaisin pieni muotoisen kuntoharjoittelun.
Tässä vaiheessa ei ulos kävely kiinnostanut, joten etsin netistä kotona tehtäviin harjoitteisiin. Lopulta löysin videon joka motivoi minut aloittamaan DDPYOGAn. Yogaa aloittaessani päätin laittaa tavoitteet 2-2,5 vuoden päähän, kunnonkohoitus ja painonlasku. Lähtö paino oli 73kg ja tavoitteeksi 65kg.

Sitten 2013 loppupuolella olin hurahtanut pyöräilyyn ja sitä kertyi 850km, ddpyogaa tein 3 treeniä vkossa. Paino oli pudonnut 70 kiloon. 2014 lisäsin pyöräilyn määrää ja toin myös kerran vkossa käytävissä sähly treeneissä mukaan harjoittelukiertoon. Pyöräily km kertyi yli 2500km, painoa oli 68kg. 2015 Vähensin pyöräilyä ja ddpyogaa, mutta toin saliharjoittelun mukaan, jota olin aikaisemmin inhonnut (hyi vittu jonnekin hikibungeriin heilumaan). Myös sählyä lisäsin toisen treeni kerran verran. 2015 kesän jälkeen olin päässyt tavoitteeseen ja ohi, paino oli 64kg. Syksy meni tasaisesti treenatessa ja loppuvuonna päätin aloittaa uuden tavoitteen. 3 vuoden tavoite, lihasmassaa lisää ja se alkaisi puolenvuoden massakaudella ja isomalla salitreeni määrällä.
2016 alkoi massan keruulla ja ennen kesälomia olin saanut 64kg painon nousemaan 78kg, salitreeniä oli 5 ja yks lepo syklillä (ei siis per vko, vaan 5 pvänä peräkkäin ja yksi lepo pvä sen jälkeen.). Kesäkauteen otin pyöräilyä, jota kertyi jotain 800-1000km. Lisäsin myös vuoteen takaisin lisää ddpyogaa, mahdollisuuksien mukaan aina ennen salille menoa yogat. Tällä hetkellä paino hieman alle 70kg ja matkalla alespäin.

Ruokapuolesta syön mahdollisemman monipuolisesti ja pieniä annoksia kerralla useasti päivässä (n.2h välein syömistä). Lisäravinteista nautin treenin jälkeen proteiinijuomaa. Omalla kohdalla painoa on pystynyt hallitsemaan perus säännöllä, "Lisää liikuntaa, älä vähennä ravintoa.", koska ihmisen keho tarvitsee poltoainetta toimiakseen (jopa 75% poltetuista kaloreista on hiilareita.).
 
Komppaan janojussia! Tärkeintä on löytää se liikuntamuoto josta nauttii! Parasta on, jos liikkuminen ei tunnu kuntoilulta - vaikka sitten joutuisi kokeilemaan useampia lajeja. Itse oon väkisin yrittänyt harrastaa kaikenlaisia liikuntalajeja, ja liikuntaharrastukset sitten jäivätkin pitkäksi aikaa, kun ei kiinnostanut. Jokunen vuosi sitten kokeilin tankotanssia ja ihastuin täysin! Se on niin hauskaa, ettei tunnu kuntoilulta ollenkaan, mutta sitä treenatessa on kroppakin kiinteytynyt. :) Ja sitten ihan tankoilun sivutuotteena oon alkanut käymään salilla ja lenkkeilemään, kun haluan saada enemmän voimaa tangolla tekemiseen. Vaikka siis ennen oon inhonnut salilla käymistä! :woot:

Ruokailuun en ite ole kiinnittänyt juuri huomiota, syön fiiliksen mukaan kun on nälkä (tosin oon kasvissyöjä ja monipuolisesti oon aina syönyt). Ja mitä enemmän on aktiivinen ja poissa kotoa (ts. jääkaapilta), sitä vähemmän tulee mitään turhia välipaloja napattua.

Itselleni on siis parhaiten toiminut se, että oon etsinyt mukavan lajin ja unohtanut kaikki paino/ulkonäköpaineet. En koskaan ole tavoitteellisesti tiputtanut painoa, vaan se on tippunut kivan tekemisen ohessa. Oon varma, että jos olisin tuijottanut vaakaa ja tehnyt suunnitelman painonpudotusta varten, ei olisi onnistunut. Mutta me kaikki tosiaan ollaan erilaisia, voi toimia joillekin se tavoitteellisuus. Mulla on tavoitteena vain oppia uusia tankotemppuja! :grin

Loppujen lopuksi: Tärkeintä varmasti on nauttia siitä, mitä tekee. Myös liikunnassa. :happy:
 
Ihmelaihtumista ja nopeaa tietä onneen tuskin on olemassakaan. Nopeita tuloksia voidaan saada poistamalla kehosta nestettä ja turvotusta, mutta ihminen ei silloin periaatteessa vielä laihdu yhtään, eivätkä tulokset ole pysyviä. Mietin, mikä on motiivisi kysyä parasta tapaa laihtua? Mikä on tavoitteesi?
 
Ihmelaihtumista ja nopeaa tietä onneen tuskin on olemassakaan. Nopeita tuloksia voidaan saada poistamalla kehosta nestettä ja turvotusta, mutta ihminen ei silloin periaatteessa vielä laihdu yhtään, eivätkä tulokset ole pysyviä. Mietin, mikä on motiivisi kysyä parasta tapaa laihtua? Mikä on tavoitteesi?
Näinpä! Innokkaalla liikkumisella voi kyllä pudottaa useamman kilon ja saada tuloksia muutamassa kuukaudessa, mutta tekemistä se silti vaatii. :)
 
Ihan siksi kysyn, että mulla on tässä semmonen "ongelma".. Että syön 1600 kaloria päivässä. Mulle on tehty ruokavalio... Mulle on tehty treeniohjelma.. Teen niinkun käsketään.

Välillä toki jää syömisiä välistä. Tuon lisäks, käyn pyöräilemässä, lenkillä koiran kanssa, kuntonyrkkeilyssä...

Mun paino vaan nousee kokoajan.....?!
Tää on helv*tin turhauttavaa.
 
Oletko mittauttanut kilpirauhasarvosi? Mulla oli samaa, söin 1200-1600kcal/vrk ja kävin kahvakuulassa ja juoksemassa ja paino vaan nousi nousemistaan, jopa 10kg kahdeksassa viikossa :bag: Lopulta kun tulin raskaaksi, niin tajusin pyytää lähetteen labraan ja keskivaikea vajaatoiminta löytyi.
Tsemppiä painonpudotukseen! Mä oon tykänny Fitfarmin dieeteistä ja ne on mulla toiminut ja olen oppinut ruokarytmit ja oikeat minulle sopivat ruoat. Painoa on edelleen liikaa, mutta pudottamiseen keskityn kunhan saan tämän seuraavan vauvan maailmaan. Nyt keskityn pitämään painon muuten kurissa ja nousun maltillisena fitmaman avulla.
 
Onko paino laihduttamisen aikana noussut radikaalisti vai vain hiukkasen? Jos lihasmassa on noussut samalla, niin sehän nostaa painoa... :think005
 
Kilpirauhanen on tutkittu. Samoin cushingin tauti. Hormonitkin tsekattu ja kunnossa. Mä oon miettiny et voisko kohdussa tai sillä alueella olla jotain.

Paino nousee semmosen kilon viikossa..
 
Paino voi nousta monesta syystä. Naisilla paino voi nousta liikunan aloittaessa jopa 5-8kg (miehillä 1-5kg) ja tämä on nestettä, eikä läskiä. Sen pois saamiseksi riippuu paljon kuinka hyvin saa aineenvaihdunnan toimimaan, voi mennä helposti 2-3kk:kin.
Syy voi myös olla monen pikku asian yhteissumma; Stressi, liika liikunta, energian saanti liaan alhainen, epäsäännölinen liikkuminen,...

1600kcal ei paljon kerro mitään. Pitäisi tietää mikä on kulutus lepopäivänä ja treenipäivänä. Jos energian saanti on liian matala niin silloin keho menee säästö "liekille" ja alkaa kerämään nestettä kehoon (jolloin paino nousee). Voisit vielä kertoa milloin olet aloittanut aktiivisemman liikkumisen. Ennemmin olisin huolissaan jos vielä vuoden päästä aktiivisesta liikkumisen aloituksesta paino vain nousisi.
 
Takaisin
Top