Paperisotkuja

MiMaSi

Oman äänensä löytänyt
Heips! Voisiko joku asiasta hyvin perillä oleva selventää minulle harvapäälle, miten nämä kaikki paperiasiat työpaikan ja Kelan kanssa hoituu!? Työehtosopimusta olen lueskellut, mutta en siitäkään meinaa mitään ymmärtää :/ Siis kun saan neuvolasta raskaustodistuksen se pitää toimittaa työnantajalle, ja samallako anoa lomaa? Pitääkö siinä vaiheessa jo tietää kuinka kauan aikoo olla töistä pois? Vai pitääkö erikseen hakea lomaa äitiysvapaalle, sitten vanhempainvapaalle ja hoitovapaalle? Entäs kesäloman kertyminen, äitiyslomasta kuulemma kertyy, mutta onko se riippumaton alasta ja työnantajasta? Entäs kesäloma sitten, onko aina sovittavissa työnantajan kanssa pitääkö ennen vai jälkeen äitiysvapaitten, vai voiko meidän kohdalla käydä niin, että loma jää pitämättä koska äitiysloma on samaan aikaan?!? Silloinhan me heinäkuussa synnyttävät oltaisiin kyllä eriarvoisessa asemassa... Huhhuh, onpas paljon mietittävää! Aion kyllä kysellä asioita myös neuvolassa ja sitten töissä, mutta perusasioista pitäisi olla selvillä Nyt Heti :) Jotenkin nämä jutut ei vaan tahdo pureutua mun tajuntaan, jos ei kukaan paksusta rautalangasta väännä :D
 
Moikka,

Itse ilmoitin vain pomolle olevani raskaana (Työskentelen pienessä perheyrityksessä). Lähetin sähköpostilla päivämäärät että koska jään ensin kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle. Mikäli sitä lomaa ei pidä (kokonaan tai ollenkaan) niin saahan sen sitten rahana? Ja tosiaan lomaahan kertyy koko äitiysloman ajalta, että sitten voi vaikka lomailla taas ennenkuin palaa takaisin työelämään tai pitää pidempää talvilomaa, tms. Varmasti ihan työpaikkakohtaista :)
 
Lakisääteinen vuosiloma ei tosiaan jää pitämättä äitiysvapaan takia. Työehtosopimuksissa jne. voi olla erilaisia sääntöjä lomien ajoittamisesta. Meillä loma siirtyy kokonaisuudessaan vanhempainvapaan jälkeen pidettäväksi (eli ensi vuonna mulla on kahden vuoden lomat putkeen). Meillä suositellaan, että lomat pidettäisiin kuitenkin ennen mahdollista hoitovapaata.

Jos firmassanne on henkilöstöhallinto-osasto, niin sieltä varmaan löytyy jonkinlainen lomake vapaasta ilmoittamiseen. Tai sitten kysyt esimieheltä. Ilmoitus työnantajalle pitää tehdä viimeistään 2 kk ennen vapaan alkua. Itse ilmoitin nyt samalla kertaa äitiys- ja vanhempainvapaan, joka päättyy ensi vuoden huhtikuussa. Todennäköisesti jatkan sitten vielä hoitovapaalla, mutta siitä ilmoittelen vasta myöhemmin - viimeistään 2 kk ennen hoitovapaan alkua pitää meillä siitäkin ilmoittaa.

Neuvolasta saat raskaustodistuksen, joka pitää toimittaa äitiyspäivärahahakemuksen, lapsilisähakemuksen ja äitiysavustushakemuksen yhteydessä Kelaan. (Todistuksen kopio piti ainakin meillä toimittaa työnantajalle em. lomakkeen yhteydessä.) Mikäli sinulle maksetaan äitiysvapaan ajalta palkkaa, työnantajasi pitää ilmoittaa Kelalle ajanjakso, jolta palkkaa maksetaan. Tältä ajalta Kela maksaa äitiysrahaa vastaavan osuuden suoraan työnantajalle. Suoraan sinulle maksettavaa päivärahaa anot sille ajanjaksolle, jolla sinulle ei makseta palkkaa.

Kannattaa rohkeasti kysellä kelasta, oman firman henkilöstöhallinnosta tai omalta pomolta epäselviä asioita.
 
Mulla on semmoinen ongelma, että työnantaja maksaa kuulema palkaa mulle ensimmäiset 3kk äitiyslomalla. Ilmoitin tästä kelaan samalla kuin jätin muut hakemukset. Kela haluaa nyt työnantajalta todistuksen (y17) missä kerrotaan paljonko palkkaa saan ja miltä ajalta. Työnantajani väittää, ettei hänen tarvitse toimittaa mitään kaavakkeita, eli kieltäytyy lähettämästä. Mitä teen??? Kelassa sanottiin, ettei käsittele mun äitiysraha-asiaa ennen kuin työnantaja on toimittanut puuttuvan liitteen :(
 
Anni84, Y17 lomakkeen tekee saa palkanlaskijalta, eiköhän se ole lakiin perustuva oikeus saade se. Elleivät anna, niin luottamusmiehen/liiton kautta sen ainakin saa.
 
Tiinatti, Soitan huomenna palkanlaskijalle, vaikka hän on jo kerran kieltäytynyt lähettämästä kaavaketta. Firmassamme ei ole luottamusmiestä, enkä kuulu liittoon :/ taidan olla liemessä :(
 
Vai maksaako työnantajasi päivärahan ja palkan välisen erotuksen kuten meillä, eli silloin ei työnantajan tarvitse kelaan kyseistä lomaketta toimittaa. Olen kaupanalalla.
 
Sase, Ei vaan työnantaja maksaa koko palkan ja kela maksaa työnantajalle mun äitiysrahan joka on hieman vähemmän, kuin normi palkka.
 
ok, meilläkin puhutaan siitä et maksetaan palkka sen 3kk, mut todellisuudes maksavat vain sen erotuksen :D moni ymmärtäny väärin, niin ajattelin tarkistaa :D

Soitahan vaan palkanlaskijalle, et lomake on toimitettava kelaan...
 
Liitythän Anni 84 nyt jookos liittoon? Ei se raha kovin iso ole, minkä jäsenmaksuista ottaa kun tietää jotta sieltä saa tarvittaessa vastaisuudessa apua ja tukea kiista-asioissa tms. :)
 
Ei palkanlaskija suostu lähettämään kelaan vieläkään sitä kaavaketta... Voin toki liittyä liittoon, mutta ei se enää tästä liemestä pelasta. En tiedä enää mitä teen :( olkoot. Tärkeintä on vauva ja elän sitten vaikka ilman rahaa ensimmäiset äitiysloma kuukaudet.
 
Ei nyt hel**tissä se noin voi mennä! :( Minkä syyn se palkanlaskija siis antaa sulle siihen, ettei voi sitä lomaketta lähettää? Entä oisko joku lähin esimies, jonka kans asian vois ottaa käsiteltäväks? Tai jokuhan maksaa teidän palkanlaskijallekki palkan, voitko olla yhteydessä siihen henkilöön? Ihan viimosena ratkaisuna voi aina kertoa, että on ollut yhteydessä ilmaiseen oikeusavustajaan, joka ottaa asian hoitaakseen jos ei lappuja tipu. (Näinhän voi oikeasti tehdäkkin, muutaman kuukauden palkka on iso raha kenelle tahansa).
 
Eihän se nyt voi mennä tollei! Pakko niitten on se lomake kirjottaa! Vaadit sen keinolla millä hyvänsä ja piste.

Ite toimitin just tänään Kelaan sen lomakkeen, meillä työnantaja maksaa TESsin mukaan 6 viikkoo äitiysloman palkkaa. Eipä mun työsopimusta ois ollukkaa jäljellä enää kun sen 6 viikkoo ja 5 päivää äitiysloman alusta saakka että tarkkaan oli ilmeisesti ajotettu tääkin vauva :D Täytyy vielä touko-kesä vaihteessa toimittaa puolen vuoden tulotiedot kelaan, niin se olis valmista pullaa se...
 
Takaisin
Top