Papa koe raskauden aikana?

käyttäjä39fa

Vasta-alkaja
Olen raskaana ja minulle tulii kutsu papa-kokeeseen, soitin sinne ykiskköön ja kysyin saako tehdä koe kun olen raskaana, minulle vastattu että saa. Kun taas soitin Naistenkliniikalle äitiyspolikliinikalle sielä sanottu ettei saa.
Onko kenellä kokemuksia asiasta?

itse kävin esikoisen syntymän jälkeen papa kokeessa ja siinä oli jotain pieniä muutoksia ja minun piti mennä puolen vuoden päästä uudelleen mutta silloin odotin jo toista lastani ja kysyin neuvolassa lääkäriltä ja sanoi että ei sitä sitten nyt oteta että sitten toisen raskauden jälkeen ja siitä puolen vuoden päästä.
että minulle siis ainakin sanottiin että ei raskausaikana kun ei se nyt kuitenkaan ole mikään niin kiireellinen että ehtii kyllä raskauden jälkeenkin ottaa

Tämän raskauden alussa, olisko viikkoja ollu joku 9+, ni ottivat lääkärineuvolassa papan, ku edellisestä oli jo parisen vuotta aikaa. (: Mut se näyte oliki puutteellinen (näytteenotto epäonnistu, muuten näyte sinänsä oli ok), ni sit synnytyksen jälkeen jälkitarkistuksessa uusi näyte sitten. Liekkö sit erilaisia käytäntöjä, ja olisiko vaikuttanut sekin ku raskaus niin alussa, et uskalsivat näytteen vielä hyvin ottaa - en tiiä (:

Kun ekan kerran kävin lääkärissä ja sain tietää olevani raskaana, lääkäri sanoi että otetaa papa koe ja muutenki kattoo tonne alas että onko kaikki ok. Noh kauan se siinä sörkki ja tökki sillä vempaimella, että alko jo tulee vähä vaivautunu olo :D Nuori mies oli kyseessä, lie vaik ois ollu joku valelääkäri. Noh, vähän ajan kuluttua lääkäri totes, että ei saa otettua papa koetta. No sit myöhemmi ku menin neuvolassa käymää ni  siellä sanottiin, että sitä ei sais ottaa ees, ku on raskaana.. Eli miulla siirtyy sitte myöhemmäks se

Itse kävin alkuraskaudessa viikolla 6+4 kokeneella gynekologilla, joka sanoi että papa on alkuraskaudessa turvallista ottaa ja se myös onnistuneesti silloin otettiin. En osaa sanoa sitten, jos raskaus on jo pidemmällä...

Multa otettiin viimeisellä kolmanneksella kun tutkittiin löytyykö papasta syytä liiallisiin ennenaikasiin supisteluihin. Se oli siis ihan poikkeustapaus ja mulle sanottiin että normaalisti ei oteta raskausaikana ja se otettiinkin oikein varovasti! Alkuraskaudesta en tiedä mutta tuossa vaiheessa ainakin se papa ärsyttää kohdunsuuta turhaan.

Mulle tuli kutsu valtakunnalliseen seulaan viime syksynä. Kävin papa-kokeessa raskauden ollessa puolivälissä. Piti etukäteen täyttää lomake, jossa oli mm. kohta koskien mahdollista raskautta ja raskausviikkojen määrä. Näytteenotossa hoitaja vielä kysyi raskaudesta ja jutteli niitä näitä. Minulla on kokemukseni perusteella käsitys, ettei raskaus ole este papa-kokeen tekemiselle. Minulle tai vauvalleni siitä ei ollut mitään haittaa.

Minulle tuli kutsu kans valtakunnalliseen papaan. olin loppuraskaudessa joten soitin kokeen ajanvaraukseen. siirrettiin aikaa heti. sanoi ettei loppuraskaudessa oteta koska ei ole turvallista. saattaa ärsyttää ja käynnistää synnytyksen. Sovittiin aika noin neljän kuukauden päähän lasketusta ajasta. Itse pitää tuolloin sitten ottaa heihin uudestaan yhteyttä uudesta ajasta.

Hei! Olin rv 10+6 neuvolassa ja silloin otettiin papa-koe. Nopea toimenpide ja ei mitään haittaa vauvalle tai minulle.

Takaisin