Painosta..

manda

Oman äänensä löytänyt
Eli tässä ketjussa voidaan "ruotia" painoon liittyviä asioita, painoluokasta riippumatta!!! :)

Ite kuulun "raskas-sarjalaisiin", eli pituutta pari cm vajaa 170, painoa noin 95kg (en oo viime aikoina käyny puntaris). Noin 15-20 kg ylimäärästä. Painoin jokunen vuosi sit 75-78 ja se oli mulle ihan sopiva, varsinkin kun lihasta oli reilusti enemmän ku nyt.

Ei nyt kamalasti huoleta, mutta oishan se hyvä että lähtöpaino ois ollut alempi. Pahimpana aikana en oo käyny puntaris, mutta viime keväänä oli piirua vaille sata, joten siitä muutaman kilon saanu lähdetettyä...Nyt onneks ei tunnu karkit yms.makia maistuvan :) Se on mulle ollu yks koetinkivi lähes aina...tosin kun jaksaa sinnitellä muutaman viikon, niin pahimmat sokerinkaipuut hellittää.

Ei ressata, mutta tää ketju siis tätä asiaa varten!
 
näinhän siinä kävi että en saanut painoa putoamaan toivotulla tavalla ennen kuin plussa sitten yllättäen tuli: Olin kesällä vielä 167 / 78 ja toivoin, että kun lisäsin kovasti liikuntaa syksyä myöten, olisin saanut painon alas 73 kiloon. Toisin kävi. Olen paljon paremmassa kunnossa mutta paino on noussut 81 kiloon :D

Mutta lihaskunto on hyvä, hapenottokyky hyvä, verenpaine on luonnostaan vähän liian alhaalla - kait tässä hengissä selvitään? Jostain netistä luin että alkuviikoilla on vielä mahdollista saada painoa alas eikä se ole kovin vaarallista. Mulla on haaveissa harrastaa liikuntaa koko raskausaika niin ettei paino kauheasti nousisi tästä... mahtaa olla toivotonta. Äitini lihoi 20 kg odottaessaan pikkuveljeäni.. emoticon
 
Mulle tuli ykköstä odottaessa vaatimattomat 25 kg lisää ;) Painoin ennen ekaa raskautta n 70 ja pituutta on 168, eli ihan normi kokoinen.. Synnärille jäi 10kg ja loput lähtikin aikalailla itestään, mut kyllä siihen se vuosi tais kuitenki mennä.. Eli lähtöpaino on taas tuo sama 70, mut tavote olis et tulis hippasen vähemmän tällä kertaa tota painoo :D Saas nähä kuin käy.. Ressiä en asiasta aio ottaa :)
 
Tulin tuolta elokuisista huhuilemaan. Mulla on ollut tässä ensimmäisessä raskaudessa lähtöpainoa huimat 104kg. Taustalla minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja vaikea PCO. En ole siis syömällä lihonut. Sain painoa pudotettua jonkin verran Metformiinilääkityksellä (käytetään myös II-tyypin diabeteksen hoitoon), mutta raskauden myötä jouduin tuon lääkityksen lopettamaan. Aivan kauhistuneena odotan, että millaisiin sfääreihin tämä mun paino tässä raskauden aikana kipuaa. Toivottavasti painoa tulee mahdollsimman vähän, mieluummin vaikka laihtuisin. Noudatan terveellisiä elämäntapoja ja normaalisti liikun. Nyt alkuraskauden väsymys on vienyt kaikki voimat, enkä ole jaksanut työn lisäksi muuta tehdä. Tarkoitus olisi aloittaa taas säännöllinen liikunta, heti kun tämä väsymys hiukkasen edes hellittäisi. Ei ole neuvolassa tullut ainakaan vielä noottia painosta, mutta varmasti tulee jossakin vaiheessa.
 
Olen myös raskassarjalainen eli paino ennen joulua ja siis raskauden alkaessa oli suurin koskaan eli 87 kg ja pituus 158 cm. Lisäksi tuli vielä jokunen joulukilo, josta puolikas vielä sulattamatta... Pyrin siihen ettei tulisi yhtään kiloa lisää raskauden aikana. Yritän pitää syömiset n. 1800 kcal/pv ja välttää sokerin mässäillyä. Harkitsen myös TYKSin äitiyspolin obeesit odottajat tukiryhmää, katsotaan nyt onko tarpeen...

Kahdessa edellisessä raskaudessani painoni nousi 12-14 kg eli haastetta riittää. Iloisella asenteella vain. Kyl tää tästä.
 
Lukeutuisinkohan minä sitten näihin kevytsarjalaisiin..?! Nyt olen 170/56. BMI kuitenkin normaalin rajoissa. Kun aloin esikoista odottaa niin painoin 58 ja painoa tuli raskauden aikana ehkä vähän reilu 15kg. 8kg jäi laitokselle ja loput karis pikkuhiljaa ja nyt ihan muutaman viikon sisällä olen päässyt alle lähtöpainon. Tekemättä yhtään mitään. En valita, mutta saishan sitä ehkä muutama kilo olla lisää. Verenpaine on niin alhainen ja hemoglobiini tulee varmaan taas tippumaan niin, että taas saa alkaa popsimaan rautaa ihan huolella ettei pimene päässä. Äitini on ihan samanlainen, jopa pahempi "kukkakeppi". Loppuraskaudessa kun paino ja verenpaine nousi ns. hyviin lukemiin niin voin paremmin kuin hyvin! Kyllä nytkin kärsin vähänväliä heikotuksesta ja silmissä pimenee varsinkin nopeasti ylös noustessa, saunasta tullessa tms. Voi ne asiat olla näinkin päin huonosti. Syöminen ei vaan auta kun ei se jää mihinkään.
 
Joo, ongelmia voi olla kumpaanki suuntaan mennessä. Sitä ei kielletä, vaikka kokemusta ei ole kuin toisesta ;) Mut nimenomaan kukin puhuu omista tilanteista! Ei tässäkä olla samanlaisia, eikä tartte. 

Toiv.saatais vaan kaikki voida suht hyvin, ja pärjäittäis olojemme ja olotilojemme kans...tsemp!
 
Elikkäs pituutta meikäläisellä on 162cm ja tällä hetkellä paino on 68,5kg. Ennen kuin aloin odottamaan esikoistani, painoin 64kg ja raskauskiloja tuli huimat 18kg eli viimeisellä neuvolakäynnillä painoin huimat 82kg.
Minulla oli raskausajan diabetes ja onnistuin aluksi välttämään sokereita ja käymään lenkillä, mutta loppu raskaudesta mieliteot veivät voiton... Suklaa...

Laitokselle jäi 5kg ja pikku hiljaa kiloja on sulanut. Painoa on siis edelleen jäljellä 4-5kg, vaikka poika onkin jo 1v 3kk... Toivomuksena olisi tämän raskauden kanssa pysyä kohtuudessa nuiden kilojen kanssa... Mieheni kyllä epäili, että tällä kertaa menee 90kg rikki.

Mutta katsotaan miten käy... emoticon
 
Täällä lähtöpainoa 59, esikoisesta jäi näköjään 5kiloa, vaikka kaikki sanoivat että raskaana saa syödä yms ja kyllä ne sitten imettämällä lähtee - eipä vaan lähtenyt.
Kiloja kertyi 16 ja tässä raskaudessa tähdätään 10 :)

 
Minä olen sitten niitä hevisarjalaisia...
Lähtöpaino oli 107kg pituus 167.Nyt olen raskausviikolla 23 ja painoa on tippunut 4,8kg. Ja mulla olis tavoitteena ettei tulis yhtään painoa lisää.Pudotus ei ole pahitteeksi.
Laihtumalla en yritä laihtua. Olen syönyt kuten tähänkin asti, tietysti saunasiiderit ovat jääneet pois. Sekä olen vähentänyt herkkujen syöntiä, en ole niitä edes kaivannutkaan. Suklaalevystä yhden rivin syöminen on tehnyt tiukkaa. Mutta kirsikkatomaatit maistuu! syön niitä kaksi rasiaa kerralla. nam!

 
Raskaansarjan mamma raportoi:

laitokselle jäi 9,5 kg näin viikko ja 5 päivää synnytyksen jälkeen punnittuna. Vielä 3,5 kg raskausaikaista painoa jäljellä (ekasta neuvolasta) ja 3 ekstraa joulukiloa. Näyttäisi siltä että kilot ovat reisissä, eivät mahassa tai persuuksissa...

Saitteko jumppaohjeita laitokselta mukaan? Mulla on ainaki 3 A4:sta molemminpuolin lihaskuntoliikkeitä ja venytyksiä. Vielä ku jaksais alkaa tekemään. Vesivoimisteluun ja joogaan kaihoan, kunhan nyt nyt nuo tikit sais pois ja loppuis tuo jälkivuoto. Synnytyksessä taisi tärskähtää vasempaan istumaluuhun joku niin hevosen selkään ei varmaan tämän vudoen puolella ole asiaa :/
 
Mulla laitokselle jäi surkeat 3 kiloa vaikka poika painoi yli 4kg ja siihen vielä 970g istukka plus muuta kamaa päälle, ilmeisesti sitten söin vaan sen viikon liian hyvin?

Muuten tilanne ei oo mikään katastrofi kun painoa ei koko raskausaikana tullu kuin 8 kg mutta tää maha on jotain aivan järkyttävää, ihan sen näköinen kun olis edelleen raskaana! Itse en saanu minkään näkösiä jumppa tai muutakaan ohjeita jatkon varalle ja ilmeisesti (?) sektio-äidit on jotenkin alttiimpia turvotukselle ja että palautuminen kestää kauemmin muttamutta... nyt kun jouduin vielä imetyksenkin lopettamaan niin lähteekö tää olotila tästä oikeesti itestään palautumaan vai pitäisikö sitä tehdä jotakin erikoistoimenpiteitä? Kaikki liikunta kun vaan on kielletty ton haavan takia... Onko kokemuksia?
 
Mä painoin raskauden alussa 76,4 kiloa ja raskauden aikana paino laski ja pysyi koko ajan 1-2 kiloa alempana. Viimesessä neuvolassa painoin 74,6 kiloa ja tänään nyt sitten kotiutumisen jälkeen punnasin itseni ja tulos oli 68,9 kiloa.
Halleluja, palasin sinne kuudenkympin lukuun mihin oon pyrkinytkin kuntoilemalla ja kaloreita laskeskellen mut enpä ois arvannu et raskaus ja synnytys ois sen homman tehny.
 
Joo-o..

kävin eilen puntarilla ja nyt se näytti että viimeisen neuvolan painosta on lähtenyt 1 vko ja 6 päivää synnytyksestä 11,5 kg... enää 1,5 kg ja oisin samassa painossa ku ekassa neuvolassa..

johtuu varmaan siitä että unohtaa ite syyä kun vaan kattelee tuota pientä :)
 
Takaisin
Top