Painonpudotus yritysaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vatukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

vatukka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Minua on mietityttänyt viimeaikoina sellainen kysymys, että voiko laihduttamisesta olla haittaa raskautumiselle? Voiko elimistö luulla, että nyt on huonot ajat eikä ole ruokaa tarjolla, eikä raskaus sitten alakaan? Kaikkea sitä miettii, mutta jos jollain on jotain tietoa aiheesta... Oma paino kiikkuu siinä normaalipainon ja ylipainon rajamailla.

Kyllä sitä varmaan laihtuisi vain jättämällä herkut pois ja syömällä terveellisemmin, mutta olen niin kärsimätön, että yleensä olen pudottanut painoa nopeampaan tahtiin.

Mikäli laihdutat liian vähäisellä ravinnolla on sillä merkittävä vaikutus raskautumiseen.
Tulevaisuuden kannalta viisaampaa olisi jättää ne herkut pois ja syödä ravinteikasta ruokaa sekä liikkua paljon!
Sekä muistaa vitamiinit. Mm. foolihappo

Terve vatukka

Merkittävän liikapainon pudotus parantaa fertiliteettia (ja libidoa) selkeästi. Ehkä vaikutus ei ole aivan sama jos ollaan normaalipainon ylärajalla. Mutta toki ravinnon laatu vaikuttaa hedelmällisyyteen kaiken painoisilla.

Koitin pitää keskustelun aloituksen lyhyenä ja yleistasoisena, jotta muutkin asiaa pohtivat/pohtineet viitsivät osallistua. Ajattelin, että täältä kuumeilijoista saattaisi löytyä joku muukin, jolle elämätilanteen vakiintuminen on tuonut pari ylimääräistä kiloa. :)

Mutta tarkennuksena siis, toki käsitän että on järkevämpää syödä terveellistä kuin epäterveellistä ruokaa ja liikkua, näin kärjistettynä. Enkä tällä hetkelläkään mitenkään epäterveellisesti syö, tietenkään, kun lastakin yritän. Karkit ja muut herkut ei kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Pohdin siis lähinnä, että kuinka nopea painonpudotus haittaa  raskautumista ja onko painonpudotutksesta tilanteessani hyötyä (raskaaksi tulemisen kannalta). Kuten Maddela mainitsi, merkittävästi ylipainoisilla painonpudotus on hyödyksi, mutta mitenköhän jos on vain pari liikakiloa.

Suunnitelmissa on pudottaa vain (?) joku 4-5 kg, jotta olen turvallisesti normaalipainon rajoissa ja housunvyötärö ei kiristä. Normaalisti olen laihtunut n. 0,5 kg viikossa kun olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja mietein siis onko tuo liikaa vai pitäisikö mennä pienemmällä kalorivajeella. Eikö painon pudotus ole juuri sitä, että energiaa saa vähemmän kuin kuluttaa, eli tavalla tai toisella on oltava jonkin suuruinen kalorivaje.

Oho, tulipa pitkä sepustus. Tästä huolimatta painonpudotus ei ole elämässäni tärkeysjärjestyksen kärkipäässä, kunhan olisi kiva saada ne pari kesän jälkeen kertynyttä kiloa pois. :)

-500 kcal eli -0,5 kg viikossa on terveellinen ja järkevä laihdutusnopeus myös raskautta yrittäessä. Ei varmasti ole liikaa tai haitaksi. Vaikuttaahan muutaman kilon pudotus itsetuntoon ja mielialaan, vaikka ei montaa liikakiloa olisikaan. Sitähän voisi vaikka tehdä tutkimusta, että vaikuttaako vaikka ripsien pidennys tai hiusten värjäys raskautumiseen :D Ainakin valon lisääntyminen keväällä auttaa. Tsemppiä meille!

Takaisin